Shachar Shaine, URBB: “Estimam o crestere de 4% anul acesta, sustinuta de scaderea TVA si de Campionatul European de Fotbal”
Shachar Shaine a revenit la conducerea United Romanian Breweries Bereprod (URBB) in luna februarie a.c., functie pe care a mai ocupat-o intre anii 2004-2010, perioada in care compania s-a dezvoltat constant, inregistrand o crestere de peste 60% a cifrei de afaceri. Aflat in Romania inca din 1999, Shachar Shaine a devenit binecunoscut in mediul de afaceri de pe piata locala, avand o experienta de peste 17 ani in marketing si vanzari in domeniul FMCG. De altfel, in ultimii ani a fost implicat in proiecte personale de business in industria alimentara, mai precis in industria carnii. Cum a regasit piata berii, care sunt cele mai importante trenduri din acest segment, care sunt proiectele dedicate operatorilor Horeca si care sunt planurile pe termen scurt ale companiei, aflam din primul sau interviu acordat presei de la revenirea in URBB.
Cum ati regasit piata berii, cum a evoluat aceasta piata si ce schimbari ati observat?
Piata berii din Romania este una foarte competitiva si dinamica, mai ales in contextul ultimelor evenimente la nivel global, unde patru multinationale si doi jucatori locali se lupta pentru o piata care in ultimii ani a fost in scadere si abia in 2015 a dat primele semne de revenire. Analizand cu atentie indicatorii macroeconomici, am observat o tendinta de crestere pe piata bunurilor de larg consum, iar pe segmentul berii s-a inregistrat o usoara crestere in 2015. Eu cred ca producatorii care reusesc sa dea valoare adaugata consumatorului final castiga, la nivel de vanzari si notorietate de brand.
Cum este consumatorul de azi?
La noua ani dupa intrarea Romaniei in Uniunea Europeana, am observat ca avem un consumator educat, informat, plimbat, tot timpul conectat si foarte orientat catre tehnologie. Romanii stiu ce vor, fie in momentele de relaxare cu prietenii, fie la masa, fie pentru a se racori, si aleg produse de calitate, cu care se pot identifica usor.
Desi in ultimii ani au aparut produse noi, piata locala de bere pare inca destul de conservatoare la nivel de sortimente si tipuri de bere. Credeti ca se va schimba ceva la acest capitol?
Intr-adevar, uitandu-ma la faptul ca 93% din piata berii este lager, as fi tentat sa spun ca e o piata conservatoare, insa exista o tendinta catre berile speciale. De aceea noi oferim Guinness, berea stout nr. 1 in lume, un ale autentic, cu Kilkenny, un weisen foarte apreciat, cu Holsten Weisen, si, bineinteles, avem si un Radler, in linie cu tendintele ultimilor ani. Nu in ultimul rand, oferim Tuborg NA, facut printr-o tehnologie cu 0,0% alcool, cred eu, unica in Romania.
In ultima perioada s-au dezvoltat si alte categorii, de exemplu berea tip radler si mai nou, cidrul. Ce categorii credeti ca vor avea cele mai mari oportunitati de crestere?
Cred ca piata bauturilor alcoolice aromate este una cu potential in Romania, pentru ca romanii sunt receptivi la gusturi noi. Cidrul este cea mai recenta inovatie de pe acest segment si are toate sansele unei cresteri, la nivel de popularitate si vanzari. Suntem increzatori ca piata cidrului va inregistra o crestere constanta in 2016.URBB s-a aliniat deja acestui trend: din toamna anului trecut, am adus gama de cidru Somersby si in Romania, in trei sortimente, pentru toate gusturile: mere, pere si mure.
La cat apreciati cresterea acestor categorii de produse?
Dupa parerea mea, au un potential de aproximativ 1% din piata berii.
Daca ar fi sa faceti o analiza a pietei din punct de vedere al pozitionarii produselor (premium, medium, low), care segment detine cea mai mare pondere in vanzari? A scazut berea la PET in preferintele consumatorilor?
Din analizele noastre, segmentele de mainstream si economy detin cea mai mare pondere in vanzari, in timp ce berea la PET a ramas constanta.
Au devenit romanii interesati si de alte tipuri de bere (beri de abatie, ale etc.) Se observa o evolutie in acest sens?
Daca ar fi sa analizez dupa cum arata piata, aceste tipuri de bere sunt inca niste segmente foarte mici, insa reprezinta sortimente la care ne uitam cu atentie.
Inovatia la nivel de retete a atras si alte categorii de consumatori?
Am vorbit despre arome, despre Weizen, despre Stout, despre Ale. In ceea ce priveste lager, ne-am propus si aici sa aducem inovatii pentru consumatorii nostri. Suntem mereu in cautare de retete noi, iar in 2016 o sa avem multe surprize.
De ceva timp sunt foarte importante parteneriatele dintre furnizori si operatorii Horeca, si mai ales know-how-ul pe care furnizorul il poate transfera locatiei, lucru care duce in final la cresterea vanzarilor. Ce proiecte aveti in aceasta directie?
Cred ca exista acest potential pentru transferul de know-how, am cateva idei la care lucrez cu echipa, pe noi ne preocupa valoarea adaugata in tot ceea ce facem. Acum lucram la dezvoltarea unui ghid pentru horecari: ce trebuie sa faca si cum sa evite greselile in business. Combinand cu know-how extern am reusit sa structuram cunostintele si sa dezvoltam ghidul acesta, ca exemplu pot sa va dau conceptul de Irish Pub, dezvoltat de Guinness.
Ce tip de locatii credeti ca vor avea mai mult succes pe viitor?
Locatiile care stiu sa fie diferite si relevante si care vor oferi servicii de calitate, cu profesionalism si pasiune, vor avea cu siguranta succes.
Cum vedeti evolutia consumului de bere in 2016?
Speram sa fie vremea calda si sa ne bucuram de un UEFA Euro 2016 fructuos si de o Olimpiada cu multa bere. Noi estimam o crestere de 4% anul acesta, datorita scaderii TVA-ului si Campionatului European de Fotbal, unde Carlsberg este foarte activ.
Ce obiective v-ati propus pentru acest nou mandat?
URBB si-a propus sa fie compania cu cel mai alert ritm de crestere din industrie. Atentia noastra se va concentra catre clienti, distribuitori, consumatori, cat si catre societatea in care activam.
Care sunt prioritatile pentru anul in curs?
URBB are in portofoliu marci premium internationale, ca atare cresterea acestor branduri va fi focusul nostru. Vrem sa aducem inovatie pe piata, sa aducem valoare adaugata prin tot ceea ce facem, plecand de la produsele noastre, service-ul pe care il asiguram clientilor, respectul fata de societate si mediul inconjurator.
[box style=”0″]
Profil
Shachar Shaine, 47 de ani, a absolvit Universitatea Technion din Haifa, dupa care si-a aprofundat cunostintele prin Executive MBA la Bradford University. Are o experienta de peste 17 ani in domeniile marketing si vanzari in FMCG si in domeniul planificarii proiectelor industriale. Aflat in Romania inca din 1999, Shaine a mai ocupat timp de trei ani pozitia de Marketing Vice-President URBB si apoi inca doi ani a fost Marketing & Sales Vice-President URBB. Din 2004 pana in 2010, a ocupat functia de Presedinte si CEO al companiei. In 2008 a ocupat functia de presedinte al Asociatiei Berarii Romaniei, organizatie ce reprezinta interesele profesionale ale industriei producatoare de bere din Romania. In iunie 2009 a fost desemnat presedinte al Consiliului Investitorilor Straini, o asociatie a celor mai importanti investitori straini din Romania, infiintata in 1997.
[/box]
Text: carmen.ionescu@modernbuyer.ro
Cmentariile sunt închise