8 trenduri în gastronomie de urmărit în 2020

Editorii NRN – Nation’s Restaurant News: Tara Fitzpatrick, Bret Thorn, Gloria Dawson, Joanna Fantozzi și Lisa Jennings, și-au pus la bătaie experiența în industria alimentară pentru a estima care vor fi trendurile în materie de băuturi și mâncare în anul 2020. Vorbim desigur de tendințe din Statele Unite, dar care cu siguranță vor avea influențe și pe așa-zisul bătrân continent. Nu este posibil să prevezi exact care vor fi preferințele consumatorilor, dar obiceiurile acestora ne lasă câteva indicii valoroase despre cum va evolua domeniul în general. În primul rând se va menține preocuparea pentru regimuri exclusiv vegetariene, sustenabilitate; ne putem aștepta ca serviciile de livrări și aplicațiile dedicate să se îmbunătățească pentru a facilita experiența consumatorului, dar vom vedea și beneficii pentru tinerii care doresc să se dezvolte în industrie.

Meniurile acestui an vor avea în centrul atenției câteva elemente principale, unele de-a dreptul surprinzătoare.

Burgeri din carne de calitate

Dacă luăm în considerare aspecte ce vizează sustenabilitatea, e de dorit să consumăm mai degrabă legume în detrimentul cărnii. În 2020 vom avea însă ca vedetă burgerul de vită care susține agricultura regenerativă. Acest lucru va fi posibil dacă se fac modificări în felul în care sunt crescute animalele, pe lângă hrănirea acestora preponderent cu iarbă și tehnici de pășunare care au în vedere păstrarea calității solului.

Cocktail-uri cu mai puțin alcool

Urmând un trend pornit deja de anul trecut, cel al mocktail-urilor, 2020 va pune accent pe gust, creativitate și consumul de alcool ca obicei social. Desigur, vor rămâne prezente în meniurile restaurantelor și cocktail-uri consacrate, dar își vor face apariția și opțiunile cu nivel mai scăzut de alcool. Vor exista și variantele populare de băuturi fără alcool pe bază de ghimbir sau lichioruri “blânde” precum sherry sau porto.

Vegan 2.0

În sfârșit vom fi martorii ascensiunii meniului exclusiv vegetarian, nu doar ca subtitut ocazional al meselor care conțin carne. Chefii vor include din ce în ce mai multe legume și fructe în meniuri și se vor axa pe preparate creative pentru cei care urmează un astfel de regim/stil de viață – vor privi dincolo de alimentație. Tot creativitatea va da tonul pentru un a găsi un substitut sățios pentru ouă, pește sau fructe de mare. Deși nu poate fi inclus la trenduri, se vor îmbunătăți produsele care înlocuiesc deja cu succes laptele și brânzeturile – fie că vorbim de laptele obținut din diverse tipuri de semințe și nuci (cocos, migdale, semințe de susan, de dovleac, etc.) sau tapioca.

Sandvișul cu pui

În 2019 sandvișul cu pui a început să capete notorietate și a fost prezent în aproape jumătate din meniurile restaurantelor din SUA; Datassential a notat că aproximativ 80% dintre consumatori au căutat acest fel în meniuri. Dacă avem în vedere statisticile disponibile în State, în 2019 s-au servit în restaurantele quick-service nu mai puțin de 3,2 miliarde de sandvișuri cu pui. Este evident că acest trend va continua și nu e deloc de neglijat pentru țara noastră dacă ne uităm la câștigătorii categoriei QSR din cadrul Horeca Awards. Bineînțeles, pe lângă clasicul sandviș cu pui, în România și wrap-ul (shaorma) se bucură de popularitate crescută în rândul consumatorilor.

Băuturi pentru bunăstare sufletească

Este un nume exagerat al acestei categorii în care se pot încadra cu succes toate acele băuturi care urmăresc mai mult decât să potolească setea. Un număr semnificativ de consumatori caută acele băuturi care pot îmbunătăți starea de sănătate, productivitatea sau calitatea somnului. Ne putem aștepta ca acei vizionari din gastronomie să speculeze acest trend. Un exemplu în acest sens este “moon milk” o băutură pe bază de lapte (de vacă, caju, sau altă variantă) amestecat cu plante adaptogene precum ashwagandha și care astfel se transformă într-o băutură vindecătoare (cu un potențial imens de marketare). Astfel de băuturi, care combină utilitatea cu gustul, sunt menite să ne îndepărteze puțin de la calea bătătorită și plină de strălucire a băuturilor bogate în zahăr care au fost campioane ca notorietate în Social Media. Cumva, cocktail-uri cu mai puțin alcool, băuturile necarbonatate cu conținut scăzut de zahăr, converg către trendul mereu actual al preocupării pentru un stil de viață sănătos, iar acestea pot fi obiceiuri apreciate și pe rețelele de socializare.

Bucățica de pui… sau nu

Dacă în trecut aripioarelor de pui servite cu diverse sosuri erau căutate de consumatori, milenialii sunt mai degrabă adepții oricărei bucăți de pui, de preferat fără os. Poate fi piept/pulpă de pui/rață/curcan, important este să aibă mărimea unei îmbucături. Nu este neapărat o noutătate această preferință în rândul tinerei generații, ci faptul că au deschiderea pentru a se bucura de preparate simple care să poată fi împărțite cu prietenii. Aici putem include și corespondentul vegetarian, precum versatilul broccoli sau conopida, servite alături de renumitele sosuri barbecue, Sriracha sau alte sosuri care în mod obișnuit însoțesc cărnurile la grătar.

Apa

Era momentul să vedem consumul de apă (și apă minerală) ca preferință și alegere conștientă a oamenilor de pretutindeni. Supranumită “apă cu valoare adăugată”, apa cu adaos vitamine, apa cu clorofilă sau electroliți, orice astfel de băutură cu potențial benefic pentru sănătate se află pe un trend ascendent. Aceste băuturi sunt cu precădere achiziționate din supermarket, dar vom vedea că și restaurantele vor introduce în meniu spre exemplu apa alcalină (cu un pH crescut și numeroase alte beneficii asociate), în timp ce apa plată cu lămâie rămâne doar o amintire. Variantele de apă îmbuteliată vor ține cont de așteptările consumatorilor: e posibil să fie îmbunătățită cu antioxidanți, proteine sau cofeină.

Snițelul în lumina reflectoarelor

Deși o vedetă a Oktober fest sau a meniurilor localurilor din Europa de vest și est, crocantul șnițel capătă notorietate neașteptată. Suntem familiari cu cel puțin o variantă a acestui fel de mâncare, de obicei adaptat consumatorilor din țara/regiunea respectivă – simplu, carne frăgezită, dată printr-un amestec de ou cu pesmet și apoi prăjită. De obicei, nostalgicii sau cei care au dus acest fel de mâncare peste ocean, îl servesc alături de salate de castraveți, varză de Bruxelles trasă la tigaie lângă o bucată de bacon, totul însoțit de o bere rece. Nu mai vorbim de faptul că e suficient de versatil pentru a fi pregătit practic din orice tip de carne, iar creativitatea celor care îl prepară va face diferența; de exemplu servit într-o chiflă dulceagă cu o salată de rucola… un preparat ever-green în meniurile restaurantelor de la noi.

Important de reținut pentru anul care abia începe este faptul că și consumatorii români sunt preocupați de ceea ce pun în farfurie sau ceea ce comandă la birou. Trecem printr-o perioadă de înflorire a gastronomiei din punct de vedere al varietății și calității oferite. Deși consumatorul român nu se va alinia neapărat cu trenduri pornite într-o țară cu o populație mult mai numeroasă și de proveniență multi-etnică, începem să observăm că porțiile (mai) mici, dar gustoase, meniurile exclusiv vegetariene își fac loc în preferințele lor.

Cmentariile sunt închise