Povestea Manufaktura by Doncafe merge mai departe si in 2016
Manufaktura by Doncafe reprezinta cel mai recent proiect al Strauss Romania, prin intermediul unui parteneriat cu antreprenorul Octavian Muntean. Povestea Manufaktura, un proiect 100% romanesc, a luat nastere la Chisinau, a prins contur prin colaborarea cu Strauss si a fost transpusa in realitate de catre designer-ul sibian Florin Tomescu in centrul comercial Mega Mall din Bucuresti. Despre toate acestea, precum si despre planurile de viitor, ne-a povestit Marius Melesteu, General Manager Strauss pentru Europa Centrala si de Est, si Octavian Muntean, proprietar Manufaktura by Doncafe.
Cum s-a nascut ideea cafenelei Manufaktura by Doncafe? Ce v-a determinat sa abordati segmentul Horeca din alta pozitie fata de cea de distribuitor?
Marius Melesteu: Noi suntem foarte cunoscuti in piata ca producatori de cafea pentru consumul la domiciliu/acasa , si am reusit sa ne facem cunoscuti si pe piata Horeca, atat prin brandul Totti Caffé cat si prin furnizarea de blenduri personalizate, in special pentru locatii premium. Proiectul cafenelei ne-a fost propus de catre Octavian Muntean, iar implicarea noastra a venit natural, factorul decisiv fiind dorinta de a oferi un concept complet diferit, inovator. Iar punctul de atractie este reprezentat de echipamentul special, o inventie 100% romaneasca, unicat in lume.
Octavian Muntean: Acum aproape doi ani de zile ma gandeam la o locatie, dar o locatie care sa fie complet diferita de tot ceea ce exista. Pentru aceasta, aveam nevoie de un partener puternic, care sa ne poata sustine in realizarea acestui proiect. Astfel am venit catre compania Strauss cu o propunere, initial pentru brandul Totti, propunere care s-a materializat in Manufaktura by Doncafe. Numele cafenelei a fost dat de sotia mea, care a avut inspiratia sa sintetizeze tot ceea ce gandeam, pornind, evident, de la echipamentul in jurul caruia a fost creat intregul concept.
Descrieti-ne pe scurt acest echipament unic, in jurul caruia a fost construit intregul concept al cafenelei.
Marius Melesteu: Echipamentul a fost conceput chiar de catre noi, la Bucuresti, si a fost realizat la Cluj, de catre compania care ne-a furnizat instalatiile si automatizarile din fabrica noastra din Capitala. Pe scurt, echipamentul este alcatuit din doua baterii a cate patru silozuri verticale, conectate prin conducte longitudinale de transport si controlat de un soft complex care ofera posibilitatea de a realiza blenduri de cafea proaspata, personalizate dupa gustul consumatorului. Cele patru silozuri verticale contin patru sortimente de cafea de origini, Fraijanes Guatemala, Gitura Kenya, Sidamo Ethiopia si Tarrazu Costa Rica, proaspat prajitain instalatiile fabricii Strauss din Bucuresti si transportata catre Manufaktura in containere din inox, special concepute, care sa protejeze aroma si sa mentina prospetimea. Personalizarea se face prin accesarea unui “touch screen” digital de unde se poate alege metoda de preparare, respectiv macinare (ibric, filtru, espresso, brew), apoi notele de aroma si corpul sau cat de consistenta preferi sa fie cafeaua. La final, pachetul se poate personaliza cu un mesaj si elemente grafice sugestive. Este important sa precizez faptul ca acest concept nu se axeaza pe cafea de origini in primul rand, ci pe cafea proaspata, cafeaua de origini utilizata fiind o conditie necesara pentru asigurarea calitatii inalte.
Cum ati ales sortimentele de cafea? Le veti pastra si pe viitor sau vor fi schimbate?
Marius Melesteu: Cele patru sortimente de cafea de origini au fost alese in urma multor teste, am colaborat cu mai multi profesionisti pasionati ai cafelei, cum ar fi Paul Ungureanu si Alexandru Niculae. Intentionam ca pe viitor sa aducem si alte sortimente speciale, ca editii limitate.
Povestiti-ne despre „punerea in scena” a conceptului, cum s-a materializat.
Octavian Muntean: Am vrut sa fie ceva complet diferit. Am vrut sa reunim mai multe concepte intr-o singura locatie, astfel ca, practic, am inglobat aici mai multe zone: o parte de cafenea, o parte de patiserie, o parte de bistro – cu un pasta bar, o parte destinata produselor “to go” si pentru acasa (inclusiv cafeaua Doncafe Fresh), precum si partea de evenimente. Impreuna cu echipa Strauss am studiat mai multe concepte din afara tarii si am adus schimbari adaptate pietei romanesti, dar si zonei in care este amplasata locatia. Tinand cont de zona, pe parcurs am adus unele modificari, de exemplu in prezent am restrans zona “to go” si am amplasat un bar. Am vrut sa fie un concept diferit, dar unitar, care sa poata genera trafic in toate momentele importante ale zilei: cafea si croisante dimineata, meniu special la pranz, iar seara – bar si evenimente.
Marius Melesteu: Factorul de atractie al cafenelei este reprezentant, dupa cum spuneam, de utilajul Doncafe Fresh, intregul concept fiind construit in jurul acestuia.Am mizat pe crearea unor zone distincte, dar interconectate. Toate aceste zone pot fi extinse sau reduse, in functie de locatie. De exemplu, daca locatia ar fi situata intr-o zona de birouri, atunci partea destinata produselor “to go” ar putea fi extinsa, atat ca dimensiune cat si ca sortimentatie. Avem si un pasta bar, care nu are un meniu foarte mare, dar care ofera paste din Italia, de cea mai inalta calitate, de la Fernando Pensato, ce sunt preparate chiar in fata clientului.
Ce ne puteti spune despre startul acestui business, cum evolueaza vanzarile?
Marius Melesteu: Suntem foarte multumiti de cum evolueaza locatia. Desigur, nu putem spune ca zona este una dintre cele mai bune din punct de vedere al traficului, nu se poate compara cu zona de nord a Capitalei, de exemplu. Aici, traficul este estimat la o medie de circa 500 persoane/zi, respectiv 15.000 persoane/luna. Am venit in acest centru comercial pentru ca aici am avut oportunitatea de a incepe, si pot sa afirm ca avem exact tipul de consumator pe care il vizam. Avem incredere ca incet, incet vom creste.
Intentionati sa extindeti conceptul Manufaktura by Doncafe pe viitor? Ce alte planuri de dezvoltare mai aveti?
Marius Melesteu: In primul rand vrem sa neconsolidam, dar vrem si sa ne extindem, pentru ca exista cerere pentru Manufaktura by Doncafe. Intentionam sa extindem acest concept, in acelasi format, si vizam in principal zonele cu cladiri de birouri, cum ar fi Pipera. Exista posibilitatea de a ne extinde si stradal, insa daca vom gasi spatii disponibile in zone cu trafic. O astfel de locatie necesita o investitie de peste 1 milion de euro, astfel ca trebuie sa analizam bine oportunitatile. In prezent avem deja cinci cereri, insa deocamdata nu le putem da curs. De asemenea, am avut cereri de acordare a francizei, pentru extinderea conceptului in afara tarii, inclusiv in Paris sau Dubai, insa deocamdata nu suntem pregatiti pentru acest lucru.
Alte planuri de viitor vizeaza intrarea incomertul online cu cafeaua Doncafe Fresh, cel mai probabil in trimestrul patru 2016. Prin magazinul online vom oferi o posibilitate de customizare mai mare, vom avea inclusiv o sortimentatie mai mare, de exemplu sapte sortimente de cafea origins. Practic, locatia constituie o platforma pentru lansarea acestui magazin online, si suntem convinsi ca vom avea succes.
Ce ne puteti spune despre trendurile actuale din piata Horeca? Ce planuri aveti in acest segment?
Marius Melesteu: Consumatorii inca nu stiu ce vor in materie de cafea, nu sunt educati in aceasta privinta, si aici trebuie sa intervenim noi, jucatorii din aceasta piata, atat producatori cat si operatori de locatii. Daca, la inceput, accentul se punea pe marci, apoi au aparut marile lanturi de cafenele, cu produse proprii, in prezent vedem un al treilea val, al artizanilor. Este un curent initiat in Statele Unite, si cam asta am vrut sa facem si noi aici, la Manufaktura. Insa, pe piata romaneasca exista inca presiunea pe pret. Totusi, de ceva timp a inceput sa se puna accent si pe calitate, mai ales in locatiile premium. Deja se observa ca aceste locatii nu mai accepta marci, vor solutii personalizate, blenduri de origini, pentru a se diferentia in piata. De asemenea, un mare atu al locatiilor este reprezentat in prezent de barista. Noi am investit in trainingul personalului, avem cinci barista, foarte buni si pasionati de ceea ce fac. Trendul a pornit, noi incercam sa-l ducem mai departe.
In ceea ce priveste alte proiecte in zona de Horeca, un prim pas in aceasta directie este sa intram cu marca Totti Caffe in segmental de cafea de origini. Mai avem multe proiecte planificate, pe care insa le vom anunta la momentul potrivit.
Cmentariile sunt închise