Interviu cu Adina Burca – reprezentant Essity pe zona de Sud-Est a Europei

Acum mai mult decât oricând suntem atenți la igiena “profesionala”, la rigurozitatea cu care se efectueaza dezinfectarea în spatiile publice, este o perioada propice pentru a afla informații relevante despre procese și proceduri aplicabile în HORECA. O parte dintre întrebarile care ne preocupa și-au gasit raspuns cu ajutorul Adinei Burca – reprezentant Essity pe zona de Sud-Est a Europei, aplicabil pe unul dintre brandurile folosite cu precadere în domeniu – Tork.

  • Va rugam sa ne descrieti pe scurt cine este Tork si produsele dedicate industriei Horeca.

Dupa 50 de ani de existenta, Tork este Brand-ul numarul 1 global in ceea ce priveste piata de igiena profesionala. Numele Tork deriva din verbul suedez ‘torka’, ce inseamna a sterge.

In urma experientei acumulate in special in industria ospitalitatii, prin studii de piata continue si discutii cu clientii, Tork intelege pe deplin reprezentantii acesteia, modul lor de gandire precum si provocarile lor.

In acest sens, solutiile pe care noi le oferim, chiar daca par a fi din aria de „back to basics” – igiena personalului si igiena suprafetelor – tintesc mai degraba sa ajute personalul din bucatarie in obtinerea unor obiective majore cum ar fi viteza de executie si gradul ridicat de calitate al produsului finit in vederea unui grad maxim al satisfactiei clientilor dar si al propriilor angajati.

  • In industria alimentara in general si Horeca in special, cat de important este sa includem in planul de siguranta a alimentelor si aspecte legate de dezinfectie?

Exista o conexiune de netagaduit intre igiena si starea de bine a oamenilor, afacerilor si a societatii in general. Trend-uri majore ca urbanizarea si digitalizarea, continua sa disrupa modul nostru de viata si interactiunea intre oameni. Pe masura ce orasele cresc, stilul de viata continua sa se schimbe. Revenind la igiena, dezinfectia la nivel personal precum si a mediului de lucru este parte integranta din planul de proceduri pe care orice unitate de alimentatie publica trebuie sa il aiba foarte clar implementat. In cele din urma, in mainile operatorilor din acest domeniu, intr-o forma sau alta, sta sanatatea noastra, a tuturor.

  • Care este diferenta intre produse de curatenie care elimina microbii si produse dezinfectante?

Suntem in plina criza privind evolutia rapida a noului COVID 19 si dezinfectia este un subiect foarte „hot”. Pare ca doar in situatii critice ca aceasta, noi oamenii ajungem sa intelegem cat de important este sa previi ca sa nu ajungi sa vindeci.

In mediul unei bucatarii profesionale, preventia este intotdeauna importanta, de aceea tot procesul de procesare a alimentului este foarte atent monitorizat.

Intorcandu-ne la intrebarea dumneavoastra as face o paralela intre doi termeni:

Dezinfectare vs Sanitizare
Inainte de a discuta despre solutiile chimice, ar trebui inteleasa diferenta intre cei doi termeni in industria alimentara:  a dezinfecta inseamna a distruge sau a dezactiva ireversibil fungi si bacterii specifice dar nu neaparat si sporii de pe suprafetele de lucru; a sanitiza conduce la reducerea microorganismelor in zonele de sanatate publica de mare importanta, la un nivel considerat sigur, bazat pe parametri prestabiliti, fara a afecta calitatea sau siguranta produsului. In timp ce anumite masuri de dezinfectare pot fi luate in considerare in procesul de procesare si preparare de alimente, o practica mult mai comuna este sanitizarea pentru a reduce prezenta microbiana.

Cu siguranta insa, in oricare dintre cazuri, este imperios necesar sa se foloseasca solutii certificate pentru contactul cu alimentul daca luam in considerare mediul sensibil de lucru.

 

  • Cand putem recurge la produse care nu necesita clatire, de tipul 2 in 1 (detergent + dezinfectant)?

Practicile uzuale in acest moment scot in evidenta – cand vorbim de  igiena mainii operatorilor – necesitatea spalarii urmate de uscare si de dezinfectare fara clatire. In acest fel se creaza o maniera de preventie in special in cazul in care produsul de uscare nu are o provenienta sigura, acesta putand fi infestat inca din momentul productiei, ambalarii dar si la transport. Nu mai vorbim de riscurile aparute in cazul uscarii cu aer cald (acest instrument creaza cel mai bun mediu de dezvoltare si propagare a culturilor de microorganisme).

In cazul igienei suprafetelor, in general curatarea va fi de asemeni urmata de dezinfectare sau sanitizare, detergentii destinati curatarii si degresarii nefiind produse care nu necesita clatire.

  • Care sunt substantele pe care le recomandati pentru efectuarea curateniei intr-o bucatarie profesionala? Care este frecventa pentru dezinfectie?

Solutiile pe care noi le recomandam sunt de regula complexe si personalizate in functie de specificul si nevoile fiecarui client. Mai mult, solutia pe care noi o propunem vine in urma unei evaluari a spatiului si a modului de lucru in fiecare unitate de pregatire alimente in parte si se va plia pe acestea si cu scopul de a imbunatati fluxul de productie tinand cont de normele de igiena deja implementate. Daca va spun ca dezinfectia trebuie facuta de cate ori este nevoie in functie de suprafetele de lucru si de procedurile in vigoare nu voi fi foarte concreta in exprimare, dar aceasta este realitatea.

  • Cine ar trebui sa-si asume aceasta sarcina?

Este responsabilitatea fiecarui membru al echipei in bucatarie sa respecte normele de igienizare sub supravegherea responsabilului de calitate.

  • Care sunt standardele cu care ar trebui sa se alinieze unitatile care isi doresc sa faca totul “ca la carte”?

Am sa va raspund pe scurt privitor la normele de igiena pentru a certifica siguranta alimentului, pentru ca aceasta este zona noastra de expertiza ( impreuna cu recomandari privind designul si imaginea unui astfel de business): in bucatarie, „biblia” ar trebui constituita din ghidul de bune practici intru respectarea normelor HACCP. Acesta este un set de recomandari care pun accent pe delimitarea punctele critice intr-o bucatarie – pornind de la stocare materie prima si pana zona de servire, lantul asa numit „de la furca la furculita”- si stabilirea de proceduri pentru a tine aceste puncte critice sub control. Igiena este o parte foarte importanta a acestui standard.

  • Ati intocmit un ghid de bune practici care sa vina in sprijinul hotelierilor sau proprietarilor de restaurante cu care colaborati?

Dupa cum mentionam mai devreme, fiind o companie globala, avem posibilitatea de a invata de la colegii nostri din piete mult mai mature decat piata romaneasca. As mentiona in acest caz programul lansat in Marea Britanie numit „Reach for the stars” care propune posesorilor de afaceri in domeniu un program complex de training pentru cresterea afacerii din mai multe perspective: marketing, imagine, nivel de satisfactie a clientului bazat pe informatii si testimoniale din domeniu.

Strict pentru piata locala, avem in vedere creerea unui plan de igiena modular, care sa poata fi adaptat oricarui tip de bucatarie profesionala, bazat pe instrumente de Management Vizual care sa reduca in primul rand expunerea la nevoia de instruire a unui persoanal cu o rata uriasa de rotatie dar si o eficientizare a acestuia cand se pune problema de timp alocat igienizarilor acesta fiind de regula un timp in care angajatii bucatariei nu aduc valoare clientului final decat prin urmarirea sigurantei alimentului.

  • Se poate spune ca oferi solutii complete pentru un business? Este important ca un astfel de furnizor sa ofere si instruire personalului?

Toti clientii nostri isi doresc reducerea timpului alocat activitatilor neproductive cum ar fi comenzile catre furnizori si de aceea isi doresc un numar redus care sa acopere plaje cat mai largi de solutii. In acest sens, impreuna cu distribuitorul nostru specializat si in industria turismului – Ciprian Moise -T.A.G. P&C, incercam sa ne asiguram ca acoperim o mare parte din plaja de produse indirecte asociate igienei.

  • Ne puteti oferi o estima in procente privind companiile din Horeca cu care colaborati in acest moment?

Este greu de spus pentru ca piata de Horeca este destul de volatila, multe business-uri disparand dupa primul an de functionare si multe altele aparand sa le ia locul.

Ca sa raspund totusi la intrebare, spun cu mandrie ca brand-ul Tork este de departe cel mai vizibil dintre toti jucatorii din acest domeniu in zona de HORECA, dar chiar si asa nu acoperim mai mult de 25-30% din potential.

  • Din gama de produse promovata in Romania, ce proportie este detinuta de produse prietenoase cu mediul inconjurator?

Suntem o companie care pune extrem de mult pret pe grija fata de mediu, majoritatea produselor noastre fiind din certificate Ecolabel dar si testate cu ajutorul unui organism extern de certificare pentru contact cu produsul alimentar.

  • Cateva cuvinte despre planurile de dezvoltare ale companiei in viitorul apropiat.

Planuri….sunt foarte multe de spus la acest subiect dar ma voi rezuma la a spune ca industria turismului este ca in fiecare an pe primul loc in obiectivele noastre. Vor urma inovatii atat la nivel de abordare a clientilor si la modul de lucru inspre metode de Imbunatatire Continua in special la adresa fluxului de productie in bucatarii profesionale. Vor urma produse noi care sa intregeasca gama deja existenta.

Bineinteles ca vom fi aproape de potentialii colaboratori participand la evenimente de profil pentru a descoperi oameni minunati, care isi iubesc meseria. In acest domeniu, parerea mea este ca daca nu faci totul cu daruire, mai bine incerci altceva.

Cmentariile sunt închise