S.O.S. Turismul Românesc – Un proiect inițiat de grupul de acțiune APT – Alianța Pentru Turism
Astăzi turismul mondial traversează o criză fără precedent, cu un impact care va schimba radical modul în care această industrie va arăta de acum încolo. Toți specialiștii internaționali și naționali fac predicții, scenarii de evoluție, analizează după diverse modele intensitatea cu care fiecare economie națională va fi afectată și cum se estimează că va fi redresarea fiecăreia, dar și în ansamblu european și mondial.
Din acest ansamblu face parte și România și avem datoria să gândim și să acționăm deja pentru viitor, chiar dacă la acest moment încă ne concentrăm pe asigurarea siguranței medicale și limitarea pierderilor de vieți. Dar cu toții știm că economia națională trebuie să-și continue funcționarea, turismul fiind de peste două decenii o ramură economică strategică și o prioritate a României.
Fără îndoială că încă nu a reușit să fie ramura economiei care să susțină o țară întreagă, deși ar fi putut să devină în 30 de ani, dar este o ramură care angrenează cel puțin alte șase domenii economice, unele fiind până la 30% dependente de piața de desfacere din domeniul HORECA.
Turismul nu reprezintă numai o vacanță la mare sau la munte, ci reprezintă o industrie complexă care generează direct și indirect peste șase sute de mii de locuri de muncă. Dar este și domeniul care asigură refacerea forței de muncă din întreaga economie, care asigură satisfacția și starea de normalitate a milioanelor de oameni care călătoresc, care merg la restaurante, în parcuri de distracții, muzee, stațiuni litorale, montane, de relaxare sau balneare. Serviciile hoteliere, restaurantele și călătoriile reprezintă nevoi extrem de importante încât oamenii nu le pot pur și simplu abandona.
Industria ospitalității este un domeniu în care fără îndoială regulile și modul de desfășurare a activității vor trebui regândite la scară globală, însă categoric nu poate fi ignorat. Suntem conștienți că forma pe care o va lua această industrie va fi diferită, mult schimbată. Nimic nu va mai fi ca înainte.
Ca să nu mai pierdem încă un tren, din lungul șir al celor care au trecut fără să oprească și la noi, trebuie să începem să lucrăm asiduu încă de acum pentru construcția viitorului. Aceste vremuri perturbatorii pot aduce și oportunități.
Astăzi toți jucătorii din turismul mondial sunt la același nivel, din păcate nivelul fiind zero. Putem oare privi acest lucru și ca pe o oportunitate, ca pe o șansa de a lua un nou start, o ocazie de repoziționare, astfel încât să schimbăm felul în care România este văzută în turismul european și in cel mondial? Noi suntem de părere ca DA, însă aceste lucruri nu se întâmplă peste noapte.
Pentru a face această schimbare e nevoie de un demers comun, de o colectare a ideilor bune, a ideilor inovatoare, de argumentare a acestor idei, de o muncă intensă de informare, evaluare, selecție, analiză, comparații și prioritizări.
Mai există însă o valență pe care turismul românesc o are și cu care putem începe reconstrucția domeniului. Avem o piață internă foarte activă, cei mai mulți dintre români alegând să-și petreacă vacanțele în țară. Multe alte națiuni fac eforturi la acest moment să-și convingă cetățenii să nu-și mai programeze vacanțele în străinătate și să rămână în țările lor.
Noi putem începe prin a-i asigura pe români că suntem pregătiți să-i primim de îndată ce siguranța medicală o va permite, respectând întocmai noile reguli care cu certitudine vor fi implementate. Îi putem îndemna pe români să continue, cel puțin următorii doi ani, să opteze pentru vacanțele în România. Ne asumăm să ne adaptăm pe deplin noilor rigori și să asigurăm satisfacția fiecărui oaspete.
Alianța Pentru Turism (APT) reprezintă o structură informală deschisă și constituită voluntar. Până la acest moment au aderat la acest grup de atitudine și inițiativă 18 organizații importante ale turismului românesc, multe alte organizații și experți exprimându-și interesul, APT fiind expresia unității, voinței și determinării întregii industrii a ospitalității în fața acestor mari amenințări și provocări cărora turismul românesc trebuie să le facă față. Și ar putea să iasă întărit și reinventat din această dură încercare. S.O.S. Turismul Românesc este un prim proiect al acestei Alianțe și reprezintă un demers unitar, coordonat și focusat pe VIITORUL TURISMULUI ROMÂNESC, un demers făcut pe o singură voce puternică a întregii bresle. Este un proiect menit să demonstreze importanța acestui domeniu economic și care să aducă propuneri de relansare a acestei industrii. Cum va fi economia și viața noastră după criza medicală pe care o parcurgem depinde în primul rând de noi. De fiecare dintre noi. Prin inițierea acestui proiect și prin instrumentele de comunicare pe care le vom folosi, dorim să colectăm cât mai multe propuneri privind susținerea și revirimentul turismului românesc. Urmăriți evoluția, vă invităm să participați la colectarea informațiilor, completând propunerile dvs. în formularul de pe pagina FIHR: https://www.fihr.ro/campanii/
Peste 70 de specialiști din turism s-au alăturat acestui proiect lucrând în 10 grupuri de lucru conduse de oameni cunoscuți din breaslă și dedicați domeniului:
- Turism sustenabil – Andrei Blumer, AER
- Inovare, digitalizare, debirocratizare– Gabriel Iovu, expert în soluții informatice HORECA
- Forța de muncă – Daniel Mischie, HORA
- Promovare – Simion Alb, expert în promovare
- Investiții în turism– Organizația Patronală Mamaia-Constanța – Anca Pavel Nedea
- Creșterea capacității administrative – Paul Mărășoiu, FIHR
- Hoteluri și unități de cazare – Iuliana Tasie OPTBR & FIHR
- Restaurante, centre de evenimente și unități de entertainment– Octav Dura, HORA
- Agenții de turism și servicii conexe – Dumitru Luca, ANAT
- Transportatori– Mihai Fertig, expert in transport turistic
Concluziile desprinse în urma derulării acestui proiect se vor constitui într-un set de propuneri pe care ne străduim ca până la începutul lunii mai să fie redactate într-un Manifest pentru Viitorul Turismului Românesc. Suntem conștienți că acest demers nu poate fi fără cusur, poate chiar și cu unele erori, însă sigur va fi un act de asumare civică și socială, un act de curaj antreprenorial, o dovadă de maturitate și de atitudine pro-activă. Facem apel la fiecare dintre cei care cred că pot susține acest proiect, angajați și antreprenori din turism sau din domeniile conexe, profesori, experți, economiști, funcționari, politicieni animați de intenții oneste, turiști, să se implice cu tot ce au mai bun în acest demers. Această reproiectare/redefinire a turismului românesc e în mâna noastră, cum de asemenea în mâna noastră stă și susținerea ulterioară a acestui document în fața decidenților din administrația statului, astfel încât să se să țină cont de recomandările și soluțiile pe care le vom avansa și să se bazeze pe propunerile și implicarea noastră în definirea strategiilor viitoare, atât de necesare pentru următorii 15 – 25 de ani. Lumea se schimbă și nu am vrea să rămânem iar în urmă.
Cmentariile sunt închise