Motto: “Când valul coboară, se vede cine înoată dezbrăcat!” – Warren Buffet
Nu o să încep acest articol prin a vă spune ceea ce este deja de domeniul evidenței, și anume faptul că una dintre industriile cele mai afectate de criza în care ne aflăm este industria HORECA. La fel, nu am să vă spun nici faptul că marea majoritate a restaurantelor, cafenelelor și hotelurilor s-au închis de mai bine de o lună, pentru că și asta știți. Nici că din cei circa 300.000 de lucrători în HORECA circa 20% au fost concediați, aproximativ 70% sunt în șomaj tehnic și 10% au reușit să rămână angajați prin căutarea de soluții alternative de către antreprenori adaptate situației actuale, fie că vorbim de hoteluri puse la dispoziție pentru carantinarea sau izolarea persoanelor sau de implementarea, respectiv dezvoltarea serviciului de livrări.
Nu o să vă spun nici faptul că pentru antreprenori in general si cei din HORECA in special această criză reprezintă mai mult decât o lebădă neagră, ci mai degrabă cel mai negru coșmar, imposibil de imaginat în urmă cu câteva luni. Cum naiba ai fi putut fi pregătit pentru așa ceva? Dar de aici începe ceea ce am sa va spun: în momentul când toate lucrurile mergeau minunat și toate sumele creșteau cu două cifre procentuale, aveați totul sub control? Aveați temele făcute? Aveați vreo strategie pe termen lung sau măcar un plan pentru anul următor? Plan bazat pe cifre, nu pe idei? Mereu am spus că oamenii pot vorbi prostii, pot minți, dar cifrele niciodată. Mulți antreprenori din HORECA trăiau de la o lună la alta, sau cum le plăcea lor să spună “din rulaje”. Neexistând o strategie și un management bazat pe cifre și nu pe instincte sau pe “las că știu io”, mulți acum s-au trezit, cum spunea Warren Buffet în motto că, de fapt, înotau dezbrăcați.
Prezentul articol, fără a se dori un îndrumar pentru ieșirea din criză, își propune să caute o serie de măsuri ce pot fi luate pentru a se încerca supraviețuirea postvirus. Pentru a putea face acest lucru haideți să vedem ce ne învață istoria. Singura criza cât de cât comparabilă cu ceea ce se întâmplă astăzi este criza din 2008. Mai jos sunt agregate datele industriei HORECA din care rezultă că pentru a își reveni la cifrele anterioare crizei au fost necesari între 5 ani și 7 ani. Așadar, pentru a trece peste această criză, consider că este timpul să ne facem niște calcule măcar pentru următorii 5 ani, iar pe următorul an măcar să avem o previziune cât se poate de detaliată.
Evoluția Cifrei de afaceri din sectoare în perioada 2008 – 2018 (2008 = baza 100%)
Tot din ciclul: să vedem ce ne spune trecutul pentru a putea prezice viitorul, mai jos avem o pondere a principalelor cheltuieli și a profitului în cadrul cifrei de afaceri, calculate pe baza unui eșantion pentru industria HORECA.
Pondere in Cifra de afaceri
Așadar, pentru a putea stabili strategia pe perioada crizei și postcriza, ar trebui să analizăm impactul crizei asupra cifrei de afaceri și toate cheltuielile prezentate anterior și să le previzionăm pentru cel puțin un an.
Cu privire la cifra de afaceri, după cum se știe în industrie, lunile martie, aprilie și mai sunt printre cele mai bune luni, sigur, aceasta depinzând și de specificul locațiilor, terase, etc. Totuși, presupunând că veniturile sunt realizate liniar în cursul anului, acest shut-down se traduce printr-o scădere de 25% a cifrei de afaceri aferente anului 2020. Ulterior însă, va veni în cel mai probabil caz și efectul post criză, care va mai adăuga din inerție o scădere cu cel puțin încă 25% din cifra de afaceri aferentă primelor trei luni ulterioare deschiderii. Cumulând pierderile, acestea s-ar calcula astfel:
Pierdere 2020 = 2*0%(ian si febr au funcționat) + 3*100%(mart-mai închis) + 3*50% (iun-aug la 50% din capacitate) + 4*25%(sept-dec la 75% din capacitate)/12 luni = 45%.
Așadar cifra de afaceri aferentă anului 2020 va scădea, în medie, cu 45-50%. Antreprenorii vor trebui să identifice o modalitate ca și cheltuielile efectuate pentru realizarea cifrei de afaceri să scadă cu 45-50%.
Dar despre ce modalități de scădere a cheltuielilor putem identifica în perioada rămasă până la sfârșit de an, în partea a doua a acestui articol.
Material realizat în exclusivitate pentru Horeca Insight de către Conf. univ. dr. Marcel VULPOI, expert contabil și reprezentantul CECCAR în VAT Expert Group.
Cmentariile sunt închise