Să începem cu începutul, situația curentă – Câte cafenele sunt deschise în acest moment și cum arată situația raportat la planurile de la începutul anului?
În acest moment, sunt 180 de locații în București și în țară, dintre care 40 deschise în acest an. Am și închis 5 cafenele în pandemie, însă am compensat cu semnări de noi francize sau cu închirieri de spații.
Nu ne-am modificat foarte mult planurile în perioada de criză. Dacă însă pe atunci aveam dubii că poate nu reușim să ne îndeplinim targetul pe acest an cu deschiderile de locații, acum sunt optimist și cred că e posibil să ne atingem obiectivul de 100 de noi cafenele, poate chiar să-l și depășim. Am conturat noi planuri și au apărut oportunități pentru tipul nostru de business, pe care suntem pregătiți să le dezvoltăm.
Tocmai am aflat, la finalul săptămânii trecute, că am intrat în top 25 cei mai importanți jucători din industria cafelei în Europe & Middle East 2019. Ocupăm poziția 23, un loc extraordinar, la care doar visam în urmă cu 4 ani, când intrasem în top, pe locul 70! Ne bucurăm nespus că 5 to go a crescut atât de mult în preferința publicului, ne onorează și ne motivează poziția din acest clasament. E o recunoaștere care-a venit la un moment potrivit, tocmai ca să ne dea curaj după o perioadă mai dificilă să continuăm munca cu entuziasm și cu dedicare.
- Ne-am săturat de lecții servite cu forța, dar care ar fi un top al învățăturilor pe care antreprenorul din Horeca ar fi trebuit să le deprindă după perioada de izolare?
Antreprenorul din HoReCa a fost, din păcate, pus de multe ori la încercare în ultimii 10 ani (amintesc aici criza din 2008-2010, Colectiv, legea anti-fumat și acum această pandemie). Nu pot să nu amintesc și de părțile bune, la care sunt incluse și hotărârile luate de autorități de-a lungul timpului legate de fiscalitate, care au ajutat la dezvoltarea pe termen lung a afacerilor și posibilitatea susținerii unui business pe termen mediu, însă parcă nu au fost de ajuns încât să compenseze toate celelalte situații dificile întâmpinate.
Poate cel mai important aspect pentru un antreprenor în situația de față este să analizeze piața și contextul internațional, să fie conectat în permanență și să anticipeze concepte, preferințe, trenduri care se vor dezvolta în câțiva ani. Un antreprenor cu viziune poate să își dezvolte businessul într-unul de referință, să transforme provocările în oportunități.
- Este ceva ce ți-ai propus să faci anul ăsta și care ar fi riscat să nu se implementeze din cauza pandemiei?
Plănuiam pentru acest an dezvoltarea regională și am realizat că e mult mai dificil de implementat mai ales când iată, apar situații de criză mondială ale cărei efecte se văd pe termen mediu și lung. Mi-am dat seama că trebuie să consolidăm și mai mult business-ul local, pentru ca apoi să se facă firesc trecerea către străinătate. Astfel, mi-am setat ca în următorii 3 ani să trecem de pragul de 500 de locații în România. Așa, extinderea regională va fi mai sigură și nu ne-ar afecta dezvoltarea în România. Dar, dacă apare vreo oportunitate între timp, nu o vom refuza.
- În perioada post-pandemie (și nu numai) marketing și Social Media se face după manual sau a devenit un fel de homo homini lupus est sau supraviețuirea celui mai adaptat?
Am simțit în această perioadă că este important să comunicăm mai mult, să continuăm să fim transparenți ca întotdeauna, nu am avut niște reguli impuse, nu am mers după niciun manual. Am făcut exact așa cum am simțit, am știut că e important și pentru publicul nostru să știe de noi, să afle de când redeschidem, să vadă ce am făcut în pandemie și cu ce produse noi ieșim pe piață, ce surprize le mai pregătim. Am observat că antreprenorii români au o oarecare reticență apropo de acest tip deschis de comunicare din pandemie, se feresc să spună și despre lucrurile mai puțin bune când, într-o situația de criză mondială, ele sunt de fapt firești, nu trebuie ascunse sau evitate. Cred că doar așa reușești să capeți încrederea clienților – împărtășind și lucrurile bune, dar și cele mai puțin bune.
- S-a schimbat targetul 5 to go? Dar portretul francizatului?
Targetul 5 to go nu s-a schimbat, vorbim în special de tineri aici, nici portretul francizatului, care face parte din generația 30+. Legat de francizați, am observat că situația optimă este atunci când sunt implicați mai mulți membri ai familiei în business. Acestea sunt cele mai reușite francize, unde întreaga familie e dedicată și implicată.
Ne dorim ca francizații să își dezvolte cât mai mult rețeaua alături de noi, să deschidă mai multe locații și să se dezvolte. Ne propunem să construim cu ei parteneriate care să se concretizeze în cifre de afaceri de un milion de euro / an pe compania lor.
- Cum merg colaborările cu branduri românești? Există susținere din partea fanilor 5 to go?
Lucrurile merg bine în această direcție, comunitatea 5 to go a reacționat foarte bine la noile produse. Vom avea o surpriză pentru aceste branduri! Credem în ele, în conceptele românești cu poveste, cu idee bună în spate, așa că noi vom continua să le promovăm prin toate mijloacele de care dispunem. Ne-am bucurat să vedem cât de mult entuziasm a fost atunci când am lansat campania ”Fabricat în România”. Chiar era o nevoie reală de a promova brandurile românești, de a ne mândri cu ele și de a le ajuta să supraviețuiască, noi am simțit asta și am încercat să fim acolo, la momentul potrivit. Sper să mai existe inițiative care să se și concretizeze frumos, asta pentru că am observat că unele se întâmplă doar la nivel declarativ, și e păcat.
- Spune-ne câteva cuvinte despre acest nou concept dezvoltat de voi, parteneriatul dintre 5 to go și alte locații Horeca?
Pro Unit e o idee care mi-a venit în urmă cu ceva timp și s-a concretizat acum un an de zile. Atunci am simțit că 5 to go devine un Love Brand și că poate fi o ancoră pentru locațiile HoReCa tradiționale. Mai exact, am zis că așa cum brandurile cu tradiție în cafea atrag clienți în restaurante, baruri sau pub-uri, așa și 5 to go poate să atragă publicul, știind că acolo el găsește o întreagă experiență 5 to go, definită prin calitate, produse cool, cafea proaspătă și o anumită gamă de preț.
Sunt bucuros că ideea a fost foarte bine primită și, la un an de la lansare, avem deja peste 20 de locații partenere. Am fost originali prin această abordare și asta a contat mult. Cafenele 5 to go înseamnă mai mult decât locul în care-ți bei sau îți iei cafeaua sau alte produse preferate – siropuri, ciocolată caldă, ceaiuri, limonade, brioșe, sandwich-uri etc. 5 to go s-a transformat într-o stare de spirit, de la cafea și până la zâmbetul pe care îl primești când ne treci pragul sau atmosfera prietenoasă care înconjoară fiecare cafenea.
- Cum ați identificat această nevoie în piață și când a devenit oportun să o exploatați?
Am analizat trendurile, am fost la curent cu ce se întâmplă prin alte țări și mi-am dat seama că la noi încă nu era implementat acest concept. Mi-am asumat un risc și am avut succes. Ca drept dovadă că astăzi deja avem peste 20 de locații Pro Unit, chiar în pandemie am dezvoltat altele 4 noi. În vara anului trecut, în 2019, am adus ideea în piață și de atunci am tot primit cereri, mai ales din partea francizaților 5 to go care aveau deja unele business-uri dezvoltate și și-au dorit să le fim furnizorii de cafea și produse marca 5 to go.
- Ce înseamnă Pro Unit concret și în câte unități s-a implementat?
Putem să spunem că Pro Unit e un serviciu complementar pe care-l oferim pentru afaceri deja existente. Antreprenorii au posibilitatea ca, printr-un parteneriat cu noi, să poată oferi clienților lor cafea sau alte produse marca 5 to go. Suntem furnizorul lor în materie de cafea și produse adiacente cafelei, ca să spunem așa.
Avem 20 de locații partenere sub acest concept în București și în țară, iar anul acesta cred că vom ajunge la peste 40 – 50 de locații.
- Cine sunt colaboratorii Pro Unit și care sunt orașele în care a prins conceptul?
Focusul e pe restaurante, hoteluri sau pe alte afaceri mici și medii care au spiritul în care noi ca brand credem, care ne fac să ne simțim bine atunci când le trecem pragul și care au aceleași valori ca și noi. În acest moment, conceptul Pro Unit e dezvoltat în București și în alte 8 orașe din țară – Ploiești, Călărași, Timișoara, Alba Iulia, Cluj-Napoca, Piatra Neamț, Sinaia, Găești.
Ce pot spune e că suntem peste media de vânzare de cafea pe lună în România în industria HoReCa. Concret, dacă în România media este de 10 – 11 kg cafea / lună, pe o locație HoReCa, noi am reușit să facem cu aceste locații Pro Unit peste 20 kg / lună. Și aceste cifre contează mai ales în contextul în care am reușit să devenim partenerii unor business-uri care înainte colaborau cu alte branduri de cafea și, de când au început parteneriatul cu noi, vânzările la cafea li s-au dublat.
- Există idei cărora nu le dai (dați) credit? Care e forța care pune în mișcare un concept?
Avem multe idei la sertar, cum îmi place mie să spun. Nu e vorba să nu le dăm credit, dar le păstrăm pentru mai târziu pe unele, că sigur le vom găsi întrebuințarea la momentul potrivit. Cât despre concepte, suntem atenți mereu la tot, nu ne scapă nimic. Acum cred că e o perioadă în care am lăsat cu toții la o parte conceptele care implică spații mari, cu zonă pentru stat la mese în interior, contextul ne-a obligat să ne adaptăm și să ne îndreptăm atenția spre concepte mici, chiar și stradale.
Ca noutate, apropo de concepte, încercăm să venim cu unul nou pe zona de food, dar încă e în lucru. Ne dorim mult să democratizăm și zona de food, să aducem către publicul larg produse de o calitate medie spre premium la prețuri corecte, accesibile, așa cum am procedat și-n cazul cafelei. Sperăm să ieșim pe piață curând și cu acest concept, să-l lansăm cât mai repede.
- Un sfat pentru antreprenorii care se străduie să supraviețuiască cu modele similare de business?
Am discutat cu mulți antreprenori în ultimele luni, chiar și cu colegi din industria cafelei. M-am oferit să împărtășesc din expertiza mea tuturor celor care-au avut nevoie de un sfat în această perioadă. E cert că mulți caută siguranță și certitudine, dar, din păcate, asta nu le poate garanta nimeni. Consider că în această perioadă trebuie să fim atenți la business și la cât și cum investim – banii vor fi mai puțini, iar clienții or să caute aceeași calitate, dar la un preț mai mic.
Important, spun eu, e ca toți antreprenorii să-și facă o radiografie a afacerii și să vadă exact ce vor să facă pe mai departe. Dacă se pot reinventa în așa fel încât să treacă cu bine peste această criză, să o facă. Unii au simțit nevoia să se afilieze unor lanțuri cunoscute, alături de care să își continue business-ul. Mă bucur că ne-au ales pe noi, că am reușit să aducem sub franciza 5 to go concepte independente și să le demonstrăm că împreună putem crește, având mai multă siguranță și susținere.
- Pe final, cum comentezi citatul următor, suntem totuși în plin avânt al responsabilității sociale – Successful people have a social responsibility to make the world a better place and not just take from it. (Carrie Underwood)?
În viețile noastre căutăm mereu sens. Și pe plan personal simțim nevoia să ajutăm, să contribuim la schimbări în bine, iar ca antreprenor, cu atât mai mult vrei să aduci valoare în plus din afacerea ta. E un mod de a te motiva pe tine, dar și de a-ți motiva angajații, până la urmă.
De la început, și noi ne-am propus mai mult, nu doar să vindem cafea, ci să oferim o stare de bine, cum spune sloganul nostru – Smile, there’s coffee! Apoi, prin toate deciziile luate, ne aducem contribuția în comunitate. Atât prin susținerea micilor întreprinzători care se alătură rețelei, cât și prin selectarea brandurilor românești pe care le listăm în locațiile 5 to go, dar și prin inițiativele de fundraising prin care susținem tinerii talentați fără posibilități sau alte cauze în care credem. Ideile și campaniile noastre, dar și parteneriatele în care decidem să ne implicăm, sunt un garant al valorilor noastre.
Cmentariile sunt închise