Ciprian Moldoveanu, Nordic Food: “Intentionam sa devenim operator de locatii Horeca, avem in plan ca in prima jumatate a anului viitor sa lansam propriul concept”
In ultimul an, Nordic Grup a trecut prin mai multe schimbari, de la un proces de rebranding finalizat in septembrie 2017, pana la extinderea business-ului prin achizitia Dupont Ingredients si stabilirea unei noi structuri de actionariat, in 2018. Conform noii structuri, familia Moldoveanu a preluat pachetul majoritar al Nordic Food si Nordic Logistic, detinand in prezent 94% din actiuni. Intr-un interviu acordat Horeca Insight, Ciprian Moldoveanu, general manager Nordic Food, a vorbit despre cum arata structura companiei in prezent, despre obiectivele pe termen scurt si mediu, precum si despre planurile ce au in “vizor” clientii din segmentul foodservice si dezvoltarea unor noi segmente de business.
Pentru inceput, care au fost motivele care au condus la aceasta decizie, de preluare a pachetului majoritar al Nordic Food si Nordic Logistic?
Decizia a venit ca urmare a planului nostru de a ne concentra mai mult pe tot ceea ce inseamna business pe food. Astfel, s-a decis vanzarea diviziei de pet food – Nordic PetFood Production si Nordic Petfood Distribution, iar noi am decis sa ramanem cu partea de food Nordic Food si Nordic Logistic. Mai exact, in prezent, tatal meu si cu mine detinem 94% din Nordic Logistic, precum si 94% din actiunile Nordic Food.
Astfel, odata cu schimbarile in structura de management, incepand cu mine si intreaga echipa de management, si inclusiv cu structura partilor sociale, vom putea implementa mult mai rapid tot ce ne-am dorit pana acum.
Ce obiective v-ati propus, din pozitia de general manager?
Poate ca cel mai important obiectiv este faptul ca ne-am propus sa deschidem operatiuni in Horeca. Avem deja cateva concepte pe care le gandim si pe care intentionam sa le dezvoltam, iar in prezent analizam numeroase potentiale locatii, am vizionat deja multe spatii. Nu va pot dezvalui mai multe detalii, pot sa va spun doar ca ne-am propus ca in prima jumatate a anului viitor, cel tarziu, sa avem atat operatiuni Horeca, cat si o structura de scolarizare si formare profesionala. In ceea ce priveste aceasta din urma, planurile sunt deja mai avansate, initial ne-am dorit sa o lansam mai repede, insa pe masura ce s-a creat un grup de lucru in organizatie si ne-am asezat la masa discutiilor, ideile s-au dezvoltat mai mult si mai frumos, si am decis sa “construim” un proiect cu adevarat inedit.
Ofera-ne cateva detalii despre proiectul ce vizeaza deschiderea de locatii Horeca. Ce tip de concepte aveti in vedere si cand va fi lansat?
In ceea ce priveste dezvoltarea de locatii Horeca, este o directie strategica pe care o vad tot legata de educatie, pentru ca multi operatori din domeniu inca nu realizeaza ce inseamna cu adevarat sa ai operatiuni in sectorul Horeca, se gandesc doar la costul de intrare al unui produs si la un cost de iesire al preparatului. Noi credem ca factorul care va face diferenta in viitor este axarea pe produse, solutii si servicii, insa, momentan, este destul de greu, pentru ca a schimba mentalitati este complicat. Drept urmare, ne-am gandit ca ar fi mai usor daca am arata chiar noi cum functioneaza acest lucru, in “casa noastra”, printr-un concept propriu. In prima faza vrem sa lansam un concept, cel mai probabil in prima jumatate a anului 2019, iar pe viitor suntem convinsi ca il putem extinde.
Pentru ca ai adus vorba de produse si servicii, cum arata in prezent portofoliul dedicat Horeca, atat din punct de vedere al produselor cat si al clientilor?
Noi functionam de foarte multi ani pe doi piloni comerciali distincti, pentru ca am identificat diferente majore intre retail si Horeca, practic de aproape 15 ani avem departamente distincte, pe retail si foodservice. In momentul de fata, partea de foodservice are doua verticale si o orizontala: cele doua verticale sunt reprezentate de partea de Horeca, care cuprinde si o divizie separata de cafea, si partea de cofetarii, care s-au consolidat in urma preluarii Dupont, iar orizontala e reprezentata de un departament nou creat, prin care oferim consultanta tehnica. Acest departament are o echipa distincta, care se ocupa atat de dezvoltarea de meniuri personalizate, cat si de consultanta si de deschiderea de operatiuni in domeniu.
Din punct de vedere al portofoliului, acesta cuprinde, in prezent, circa 2.500 de produse proaspete, produse uscate, fructe si legume, produse congelate si ingrediente specializate, precum si produse complementare si auxiliare.
Ce categorii de produse din portofoliul destinat clientilor Horeca genereaza cele mai mari vanzari?
Noi am fost de la inceput foarte puternici pe partea de creme vegetale, si de departe cel mai cunoscut si vandut produs al nostru este Gran Cucina. Este un produs care a fost lider si s-a reinventat continuu, si, din cate stiu eu, este singurul produs din categorie care nu foloseste uleiuri hidrogenate sau de palmier, ci ulei de floarea soarelui. De aceea, de anul trecut, impreuna cu producatorul, am lucrat si am introdus deja pe piata noua reteta, care performeaza foarte bine in piata. Ar mai fi partea de produse din tomate si categoria de ciocolata, in care avem doua branduri foarte puternice, e vorba de Valrhona si Icam, iar prin preluarea Dupont avem acum si gama Luker, si, de asemenea, partea de paste de modelaj a cunoscut o evolutie foarte frumoasa.
Din punct de vedere al extinderii portofoliului, aveti proiecte in derulare?
Portofoliul de produse este actualizat continuu. Acum, dupa preluarea Dupont am avut parte de o “explozie” a portofoliului, pe care trebuie sa o stabilizam pana la finalul anului. Apoi, avem in permanenta peste 60-70 de proiecte in dezvoltare la care lucram, care sunt in diverse stadii, de la faza de idee pana la faza de implementare si post evaluare. Avem un departament dedicat, compus din cinci persoane, care se ocupa numai de acest lucru: identificarea de oportunitati si inclusiv de implementarea proiectelor in piata.
Avand in vedere istoricul vostru in piata, cum apreciati evolutia segmentului Horeca in ultimii ani, la nivel de consum, cerinte ale clientilor?
Ne dorim foarte mult sa ajutam jucatorii din piata sa fie la curent cu noile tendinte, si nu numai, vrem sa le aratam practic, prin seminariile pe care le organizam, de ce aceste tendinte sunt benefice. Stim cu totii ca tendinta naturala este rezistenta la schimbare, iar misiunea noastra a fost si va ramane aceea de a ajuta oamenii sa treaca peste aceasta bariera si de a imbratisa schimbarea mult mai usor. In acest scop, aratam prin demonstratii practice, prin calcule de profitabilitate si rentabilitate, de ce schimbarea e benefica si cum ii poate ajuta in business-ul lor. Participam mereu la expozitiile si targurile din intreaga lume, incercam sa fim la curent cu tendintele la nivel mondial si sa le propunem si aici, sa le aratam clientilor nostri cum se pot folosi de acestea. A fost o cale pe care am ales-o dintotdeauna, mereu ne-am luptat sa le aratam clientilor nostri de ce trebuie sa aleaga produse de calitate superioara si sa imbratiseze noile tendinte.
Care ar fi atuurile pe care mizeaza Nordic Food pentru a se diferentia in piata, pentru a atrage cat mai multi clienti Horeca?
Mizam pe experienta si stabilitatea fortei de vanzari, a echipei. Oamenii nostri din departamentul de foodservice sunt consultanti, sunt un adevarat sprijin pentru clienti, nu sunt simpli “postasi”, cum se spune in industria de distributie. Si, nu in ultimul rand, avem stabilitatea financiara si viziunea noastra, precum si notorietatea partenerilor nostri, unii dintre cei mai puternici producatori si furnizori, fie la nivelul tarii lor de origine, fie la nivel european sau mondial.
Care sunt cele mai importante tendinte de consum – in materie de categorii de produse care se cer, materii prime, ingrediente – pe care le-ati observat in piata?
Gusturile se schimba si poate cea mai importanta tendinta este reprezentata de o scadere a apetitului pentru acel dulce exagerat si mult, de pana acum ceva timp. Lumea incepe sa aprecieze si noi gusturi, la care nu au fost expusi pana acum, precum si combinatii de noi gusturi. Consumatorii sunt din ce in ce mai deschisi, au venit din urma si generatiile care au calatorit mult, care au fost expusi la multe gusturi si experiente. Este foarte clar ca trendul este orientat catre produse cat mai naturale, mai light, mai fresh si catre portii mai mici, dar mai variate, pentru ca oamenii apreciaza mai mult calitatea si o pun mai presus de cantitate, sir vor sa experimenteze mai mult.
In ceea ce priveste partea de cofetarii, ati anuntat ca aveti o divizie specializata, prin care oferiti solutii complete pentru lansarea si functionarea unui astfel de business. Ce oferiti, mai exact, prin aceasta divizie?
Oferim consultanta de care au nevoie, bazata pe experienta pe care o au atat tehnologii nostri, cat si oamenii de vanzari. Pot sa spun ca in primul rand ii ajutam sa-si clarifice conceptul, pentru ca exista multe cazuri in care unii vor sa faca cofetarie dupa care poate vor o brutarie sau o ciocolaterie. Sintetizand, nu-si dau seama exact care sunt toate fatetele unui business in segmentul desert. Iar noi, in urma discutiilor, ii ajutam sa-si gaseasca drumul pe care si-l doresc de fapt. Le oferim consultanta atat in ceea ce priveste retetele si meniul, cat si pe partea de training a personalului in locatie sau cursuri pentru ei, atat in tara cat si in strainatate, la partenerii nostri. De asemenea, le oferim si asistenta daca apar probleme si, in permanenta, ii tinem la curent cu noutatile, atat prin newsletter-e cat si prin invitatii la seminariile pe care le organizam.
Cum au evoluat afacerile Nordic Food anul trecut, per total si per segmentul foodservice, si care sunt estimarile pentru anul in curs?
In 2017, cifra de afaceri a Nordic Food a ajuns la aproximativ 241 milioane de lei, in crestere cu 5% fata de anul anterior. Ca pondere, segmentul foodservice reprezinta circa 30% din cifra de afaceri. Am plecat de la o pondere de 20% si ne propunem sa o crestem in continuare. In ceea ce priveste obiectivele pentru anul in curs, ne-am propus, pe partea de foodservice, o crestere de peste 20%, eu sper chiar sa fie peste 25%, dar vom vedea. Per total business, estimam o crestere de 15% fata de 2017.
Cmentariile sunt închise