Concluzii conferință FOOD TRENDS 2023 din seria Horeca Next Level
Horeca Insight a organizat în data de 25 aprilie primul eveniment din seria Horeca Next Level, conferința Food Trends constituind un prilej de interacțiune între managerii, profesioniștii și furnizorii din Industria Ospitalității. Food Trends a fost alcătuită din trei paneluri tematice, concentrate pe noile obiceiuri de consum, cele mai recente tendințe în cucerirea publicului și contextul fiscal și legislativ al industriei.
Panelul 1, intitulat Vedetele Delivery & Tech în Horeca, i-a avut ca invitați pe: Andrei Bartesch – Trenta Pizza Marketing Director, Odai Schhab – FoodHub Consulting Managing Partner, Adrian Ariciu – CEO Metro, Cătălin Gealapu – Tazz Head of Sales și Cosmin Măgureanu – CEO Ia Loc.
Adrian Ariciu a deschis discuțiile aducând în prim plan atenția pe care Metro o acordă soluțiilor digitale, considerate chiar necesitate pentru antreprenorii din Horeca. Metro a lansat platforma DISH Website în urmă cu mai bine de un an, care permite personalizarea site-ul web, adaugă fotografii și este gratuită ca găzduire și administrare.
DISH Order este o altă platformă, de data aceasta dedicată comenzilor și procesării plăților, folosită deja de 10% din clienții Horeca, iar cea de-a treia DISH Reservation, este o aplicație care adaugă rezervările primite prin alte canale sau modifică detaliile rezervărilor în timp real. Soluțiile digitale oferă mai multă vizibilitate, o gestiune mai bună, o relație mai bună cu partenerii, dar vine totdeauna în completarea experienței umane.
Din partea FoodHub Consulting, Odai Schhab ne-a vorbit despre felul în care Delivery Marketing intermediază relația dintre restaurante și agregatorii de delivery, crescând potențiala vânzare prin analiză meniului, a structurii acestuia și a competiției. De asemenea, vine la pachet cu optimizare, inclusiv vizuală, monitorizare permanentă a KPI’s, bugete, reviews, dar și raportare: zilnică, săptămânală, lunară. Odai e de părere că deși tehnologia a ajuns suficient de avansată, nu ar fi de dorit să înlocuiască experiența de dining în sine.
Cătălin Gealapu declară că sunt în continuă expansiune chiar dacă nu neapărat în ritm accelerat, se constată că oamenii au început să revină la birou, iar un plus pentru platforma pe care o reprezintă este plata cu bonuri de masă. Urmează să lanseze o aplicație cu diverse modalități de marketing și remarketing, se încearcă permanent o fluidizare a comenzilor, prin eficientizare timpilor de preparare și livrare. El a remarcat că digitalizarea de care se vorbea în urmă cu 5 ani s-a transformat din nice to have, într-un must have pentru restaurante, de fapt a devenit parte integrantă a unui business în Horeca. În ce privește opțiunea multor antreprenori de a opera un business prin intermediul Ghost Kitchens, Cătălin a subliniat că acest pas este adesea făcut de antreprenori cu experiență în domeniu.
Cosmin Măgureanu ne-a vorbit despre platforma Ia Loc și felul în care aceasta a evoluat de la deschiderea din 2017, pentru a atinge nivelul actual cu opțiuni de rezervări online, managementul acestora, carduri cadou și plăți prin intermediul codurilor QR. Platforma permite pe lângă rezervări, posibilitatea de a crea liste favorite și de a descoperi localuri noi. Pentru restaurante a apărut soluția Ia Loc Business cu un framework prin care operatorul poate rula o masă, o soluție așteptată mai ales pentru restaurantele cu puține locuri, dar foarte solicitate. Cosmin a vorbit și despre beneficiile plăților inteligente: creștere tips, mai mult timp pentru ospătari, feedback privat după fiecare plată. În opinia CEO Ia Loc, lipsa de personal se explică mai degrabă prin scăderea masei adresabile de forță de muncă, nu crede că digitalizarea poate înlocui neapărat orice angajat dintr-un restaurant clasic.
Trenta Pizza este pe piață de 18 ani și a încercat mereu să ofere o experiență completă, iar serviciul de comenzi online a fost explorat ca oportunitate încă din 2005, ajungând astăzi la un nivel de 60% din total comenzi. Se pune accent permanent pe experiența clientului, de curând a fost lansată o aplicație dedicată de mobil, mai ales că s-a observat această așteptare din partea clientului să poată controla toate etapele comenzii. Andrei consideră digitalizarea o etapă firească dacă observăm comportamentul consumatorilor, în special pentru digital natives care își doresc ca întreg procesul să fie cât mai facil.
Panelul 2 s-a concentrat pe impactul legislației în evoluția Ospitalității și i-a avut ca speakeri pe Ion Biriș – Președinte Hora, Horia Constantinescu – Președinte ANPC, George Borună – Director general în cadrul Ministerului Turismului și Antreprenoriatului și Marius Baban – GM Hard Rock Cafe.
Ion Biriș a atras atenția asupra faptului că organizația pe care o reprezintă a susținut de la început legalizarea bacșișului și semnalele din piață arată că măsura a fost bine primită, urmează și raportarea oficială. Modalitatea de colectare și evidențiere s-a simplificat, iar în anumite locații s-a observat chiar o dublare a veniturilor, făcând astfel domeniul în sine mai atractiv pentru potențialii angajați. Încă se lucrează la adaptarea pentru codul CAEN aferent serviciilor de catering care nu au fost incluse deoarece pot desfășura activități în alte locații decât punctul de lucru. Din partea operatorilor, Marius Baban confirmă impactul foarte bun pentru angajați, deși mai sunt probleme legate de implementare, punctuale – de exemplu abordarea legislativă din punct de vedere al impozitării pentru un bacșiș mai mare de 15% din valoarea notei. Și din partea Ministerului semnalele sunt pozitive, cu mențiunea acelor acțiuni de rafinare pe excepții.
În ce privește etichetarea nutrițională reprezintă o metodă importantă de informare cu privire la compoziția produselor alimentare care ajută consumatorii să aleagă conștient. Aceasta va trebui să cuprindă obligatoriu informații cu privire la valoare energetică și cantitatea de grăsimi, acizi grași saturați, glucide, zaharuri, proteine și sare, fără să inducă în eroare consumatorul. Horia Constantinescu – Președinte ANPC, a declarat că organizația pe care o reprezintă țintește către o formă a Ospitalității în care consumatorul o să ia decizii informate privind mesele la restaurant. George Borună susține aplicabilitatea implementării etichetei nutriționale și pentru punctele gastronomice locale care schimbă meniul în funcție de ingredientele disponibile, subliniind că vor fi găsite soluții prin care să afișeze ingredientele. S-a pus accent și pe faptul că operatorii economici sunt diferiți și este important ca meniul să reflecte acest lucru, iar Marius Baban a confirmat că obiceiurile de consum nu au suferit modificări în locațiile în care operatorii implementaseră deja eticheta nutrițională.
În cadrul acestui panel s-a adus în discuție și Cazierul comercial care urmează să fie introdus în legislația de protecția consumatorilor din România în mai 2023. Implementarea cazierului ar trebui să fie efectuată până în noiembrie, cel târziu și intrarea acestuia în vigoare va introduce printre altele amenzi care le revin comercianților care utilizează și se folosesc de recenzii false și neverificate.
George Borună a adăugat că Ministerul Turismului este deschis dialogului cu antreprenorii prin diverse metode de comunicare, precum ziua porților deschise sau platforme dedicate. HORA colaborează cu Ministerul Turismului pentru a stabili criteriile de clasificare pentru unitățile din România care să reflecte cel mai bine stabilitatea culturii gastronomice a țării.
Panelul 3 a încheiat conferința într-un ton optimist, având ca tematică centrală trendul ca necesitate, cei trei Chefi invitați la discuții antrenând în dezbateri participanții la conferință. Chef Radu Dumitrescu – Voilà, le Bistrot, consideră că abia acum se pun bazele gastronomiei din România, poate nu în mod organizat, pentru că un bucătar este promotorul propriului business. Oaspeții trebuie să fie din ce în ce mai avizați asupra gustului, există o clasă de gurmanzi care cresc nivelul pretențiilor pentru că au fost expuși la alte culturi. Lumea se întoarce la simplitatea gusturilor de bază, alimentată și de ingrediente de la producători locali și care încurajează și sustenabilitatea.
Chef Nico Lontras – Casa Timiș, se află momentan la conducerea a 4 restaurante, aspect extrem de solicitant din punct de vedere al managementului pe meniuri diferite. Este adeptul simplității ca trend setat de țările nordice și care își are rădăcinile în explorarea creativă a unei game reduse de ingrediente.
Chef Lontras este de părere că într-un complex turistic trebuie să oferi o diversitate a meniului care să acopere măcar un sejur de câteva zile, dar emblema românească trebuie să primeze în meniu, să onoreze cadrul natural și furnizorii locali. Totodată, faptul că poți cultiva ingrediente în propriile sere, produci anumite lactate local sau colaborezi cu localnici, ajută planurile pe termen lung prin estime de consum. Afirmă că bucătăria românească a rămas în mentalul colectiv ca fiind o bucătărie grea, iar educarea pe care și-o asumă și pe care o consideră cea mai importantă este cea a personalului.
Chef Alex Dumitru – Singureni Manor, consideră că evoluția și deschiderea unui Chef sunt vizibile inclusiv în curajul de a exploata ingrediente locale. Pe lângă ingredientele din grădina proprie, are parteneriate și cu alți producători locali, mai ales datorită dezvoltării din ultimul timp. De la Brunch-ul de duminică pentru care se făceau achizițiile fără o analiză a disponibilității locale a unor ingrediente, se cultivă acum pe lângă legume, ierburi aromatice și condimente. Asumarea educației culinare s-a concentrat către personal, front of the house, astfel încât oaspeții să aibă acces la imediat la informații privind preparatele și să se bucure de o experiență gastronomică memorabilă.
Vă invităm și la evenimentele viitoare din categoria Horeca Next Level: în Constanța pe 10 mai 2023, dedicată specificului Ospitalității în zona de litoral din țara noastră, Drinks&Coffee Trends – 23 mai 2023 și Pastry&Dessert Trends – 20 iunie 2023.
Cmentariile sunt închise