Concluzii HORECA NEXT LEVEL – Cluj-Napoca
Conferința HORECA NEXT LEVEL – Cluj-Napoca a avut loc pe 15 iunie 2023 și a fost găzduită de Hotel Napoca, constituind o premieră pentru Horeca Insight în calitate de organizator de evenimente specializate să abordeze specificul turismului din regiune. Conferința a fost structurată în paneluri tematice, iar discuțiile interactive au vizat de la strategii inovatoare de dezvoltare a afacerii la planuri de consolidare și preocupări esențiale prosperării în mediul concurențial actual, cu accent pe zona Transilvania.
Primul panel a fost dedicat schimbărilor legislative cu impact asupra ospitalității și i-a avut invitați pe: Ștefan Gadola – Președinte Horeca Cluj, Ana Maria Hiciudean – AJOFM, Stelia Irimies – ANAF, Tamas Ciprian Adrian – Serviciul Imigrari Cluj și Ioan Oleleu – ANSVSA.
Din punct de vedere fiscal, țara noastră nu stă mult mai rău decât alte state europene, dar un grad mai mare de predictibilitate ar fi apreciat de mediul de afaceri din Horeca. E de dorit să facem performanță împreună, să fie o industrie în care toți operatorii evoluează, chiar să colaboreze și în afara organizațiilor: viitorul începe cu mai multă empatie. În continuare se lucrează la un flux mai bun pentru procesarea lucrătorilor extra-comunitari, deși tematica dezvoltării de centre de excelență pentru tinerii noștri rămâne actuală pe termen lung – coincide și cu viziunea Ministerului. Există în legislația muncii prime de inserție care încurajează revenirea forței de muncă în țară, dar acestea nu au fost accesate în ciuda faptului că județul Cluj se constituie în pol de mobilitate. Există reglementări care permit facilități pentru acei operatori care sunt dispuși să angajeze absolvenți sau persoane care își doresc o reconversie profesională și care vor fi încadrați în calitate de ucenici. De asemenea, există în legislație stimulente și pentru elevii care doresc să facă practică pe perioada vacanței, dar sunt sume modice ai căror beneficiari nu sunt operatorii care pot găzdui acestor stagii. Pentru fiecare operator și potențial angajator Horeca de lucrători extra-comunitari, trebuie să fie clar diferențiată cui îi revine responsabilitatea permisului de ședere și a avizului de muncă, legislația adaptându-se constant la toate potențialele situații care pot apărea în managementul acestora, inclusiv în cazul nerespectării contractului în baza căruia au venit în țara noastră.
Cel de-al doilea panel s-a concentrat pe specificul Ospitalității din Ardeal, iar la discuții au contribuit Vlad Popescu – VALEA VERDE, Debora Vesa – THEODORA GOLF CLUB, Andreea Balaj – DOUBLE TREE BY HILTON CLUJ și Meda Opriș – Hotel Meridian.
Implementarea tehnologiei nu mai este așa de greu de accesat, există fonduri disponibile în programe care încurajează digitalizarea în ospitalitate. Procesul de tehnologizare contribuie la o mai bună gestiune a relației cu oaspeții și creează oportunități de a obține feedback. Și hotelurile din Transilvania se confruntă cu lipsa de personal, iar parte din acțiuni în gestiunea oaspeților pot fi suplinite prin implementarea de automatizări. Rămâne discutabil din punct de vedere legal, găsirea unei metode mai facile de efectuare a check-in și stocare copii acte de identitate, mai ales pentru oaspeții străini.
Anumite destinații sunt solicitate pe tot parcursul anului, în special în weekend, dar pot fi stimulate prin diverse activități în timpul săptămânii: pachete gourmet cu wine pairing, servicii de spa, cules de trufe. Dar pentru anumite hoteluri nu se justifică restaurantul care deservește oaspeții hotelului, ci mai ales cel care se poate transforma într-o experiență de fine-dining, axată mai mult pe evenimente. Opțiunea de mic-dejun rămâne un must-have în atragerea oaspeților, iar dacă se observă o orientare către cazare pentru grupuri – posibil să fie nevoie de găsirea unei soluții și pentru celelalte mese. Cu toate acestea, rămâne atracția vizitării orașului, a experiențelor culinare locale care deseori nu pot concura cu ceea ce oferă restaurantul hotelului. În județ, unitățile de cazare se confruntă și cu faptul că micii producători locali nu pot întotdeauna să ofere produse însoțite de documente fiscale, dar suplinesc prin producție proprie. Unitățile de cazare se așteaptă la o colaborare din partea restaurantelor, o formă de promovare reciprocă a serviciilor. Județul Cluj este cel mai puternic cluster de agricultură și industrie alimentară ca structură asociativă la nivel european, iar colaborările de acest gen pot atrage și finanțări adecvate pentru dezvoltare.
Ultimul panel a dezvăluit ce se află la intersecția dintre pretențios în restaurante și cum contribuie tehnologia la îmbunătățirea fluxurilor și procedurilor. Invitații acestui panel au fost: Corina Gramma – ROD, Aura Petre – ZAMA, Paul Eugen Siserman – RONIN, Vlad Niculici – The Cheesecake House, Marius Mocian – BOOST EAT, Marceluș Suciu – MARTY și Andrei Popa – GLOVO.
Un aspect care pare să fi fost uitat de operatori este grija față de oaspeți, preocuparea sinceră că acesta își deschide cu generozitate buzunarele ca o consecință a service-ului primit. Experiența este întotdeauna motivația pentru a vizita un local preferat – din partea oaspeților, dar din partea operatorilor să existe o reîntoarcere la o dorință nedisimulată de a satisface pe cei care trec pragul restaurantelor. Cluj-Napoca este al doilea oraș după capitală, din totalul celor 75 deservite de Glovo, ca procent de persoane care aleg să comande decât să meargă în locație. Oaspetele obișnuit comandă la birou sau își dorește să fie servit foarte repede la prânz, iar aceștia constituie majoritatea și trebuie diferențiați de turiști sau cei care vin pentru experiența de dine-in. Educarea în spiritul unei ospitalități clasice, cea în care masa trebuie savurată, stă preponderent în responsabilitatea operatorului, dar în lipsa personalului calificat și a creșterii costurilor, acest aspect devine o provocare. Cealaltă componentă a acestei relații fragile este oaspetele, iar tendințele actuale sunt către experiența mesei ca impuls de dopamină, servit în viteză, cu distrageri frecvente generate de folosirea telefonului cu accent pe check-in sau postarea preparatului. Pentru generațiile care utilizează tehnologia, este de neconceput socializarea în lipsa device-urilor, dar și pentru operatori noile aplicații de rezervări scutesc personalul de multe activități repetitive. Totuși, sunt restaurante în care tehnologia este implementată, aplicațiile funcționează și încă se dorește interacțiune cu personalul.
Alegerea restaurantului este uneori o chestiune de proximitate, oaspetele obișnuit comandă la birou sau își dorește să fie servit foarte repede la prânz – fie ofertă de meniu sau 1+1 la delivery, iar aceștia constituie majoritatea și trebuie diferențiați de alte categorii de oaspeți. În listarea pe agregatori, costurile variază în funcție de restaurant, de orașul în care operatorul își desfășoară activitatea și de implementare prin utilizarea flotei proprii sau a companiei de livrări.
Lipsa personalului este mai degrabă legată de percepția meseriei de bucătar sau ospătar, iar noile generații nu mai sunt dispuse să facă eforturi să se califice, să aibă răbdare să câștige experiență și totodată să aștepte să evolueze ca nivel de venituri. Soluțiile ar trebui să vină și din partea școlilor de specialitate, prin programe actualizate care să facă aceste meserii mai atractive în detrimentul show-urilor culinare care prezintă deseori imagini idealizate ale profesiei.
Horeca Insight este un organizator de evenimente cu un istoric relevant în găzduirea de conferințe, care își folosește înțelegerea profundă a industriei pentru a oferi participanților acces la experți și profesioniști din Horeca. Vă invităm și la conferința Hotel Forum pe 3 octombrie 2023, dar și la cel mai așteptat târg al toamnei – FOODSERVICE & HOSPITALITY EXPO în perioada 4- 6 noiembrie 2023, care va adresa atât specialiști din industria Horeca și Retail, din țară și din străinătate.
Cmentariile sunt închise