Concluzii „START și RE:START – Soluții de sprijin pentru a intra în normalitate”
Horeca Insight a organizat în data de 12 aprilie 2022 conferința „START și RE:START – Soluții de sprijin pentru a intra în normalitate”, care a fost găzduită de Grand Hotel Bucharest (InterContinental), în prezența domnului George Boruna – Director General în cadrul Ministerului Antreprenoriatului și Turismului. Conferința marchează începutul reluării activității în Ospitalitate în lipsa restricțiilor și pașii necesari pentru o creștere sănătoasă în continuare.
Primul panel i-a adus în fața sălii pe: Daciana Sîrbu – owner cofetăria Mara Mura, Horia Szabo – owner Conacul Archia, Constandina Ionescu – Director Vânzări Teamfresh, Chef Radu Ionescu – Founder & Head Chef Kaiamo, alături de Silvia Ion – managing partner Horeca Insight.
Daciana a vorbit despre conceptul Mara Mura, care încă de la deschidere s-a dorit a fi despre experiență, nu despre prăjituri – aspect dificil de transmis în timp ce locația era închisă. Tot ea a declarat că pregătind pachete pentru personalul din spitale a constatat că echipa se poate uni pentru o cauză comună și a fost imboldul de a investi în flotă și pentru a demara adaptarea site-ului pentru servicii de delivery. Pentru locația deschisă în Floreasca și-ar dori cucerirea unei public nou, este din ce în ce mai evident că evoluția prețurilor a afectat pe cei cu venituri medii. Tema personalului a revenit pe tot parcursul conferinței și Daciana recunoaște că pentru o cofetărie personalul joacă un rol esențial.
Horia Szabo mizează pe o creștere a evenimentelor ținute la conacul pe care îl conduce alături de familie, cumulată cu scăderea turismului intern în sezonul estival 2022. Consideră că a fost o perioadă pe care au exploatat-o din plin prin investiții semnificative în educare, s-au angajat manageri entry-level care au avut acces la training ținut de manageri de top din industrie – ținta fiind oferirea de servicii cât mai bune. Privind în urmă, Horia e de părere că ar fi putut îmbunătăți comunicarea cu oaspeții și probabil ar face alte alegeri în ce privește gestiunea stocurilor și decizia de a plăti toți furnizorii. Și el menționează că lipsa personalului se resimte acut în special acum, iar un ajutor din partea Statului în retenția angajaților ar fi binevenit.
Chef Radu Ionescu declară că i-au fost necesare două săptămâni pentru a pune bazele unui concept de delivery, dar cantina de război a venit ca un statement legat de restricții. Un restaurant care se baza pe oaspeții din afară a fost nevoit să se reinventeze și să reducă activitatea la un meniu de 10 feluri. Radu se bucură să constate că în ciuda situației politice din regiune, ridicarea restricțiilor aduce și o atmosferă de relaxare printre oaspeți, binevenită după incertitudinea din ultimii 2 ani. Deși își conduce afacerea cu implicarea care dorește să inspire, consideră că angajații din Horeca trec printr-un trend de lipsă de empatie și respect – o provocare pentru orice owner, chiar și în așa-zisă normalitate.
Constandina Ionescu – Director Vânzări Teamfresh și-a adaptat rapid site-ul pentru livrări, având deja flotă și șoferi, dar și stocuri perisabile. Odată sesizată nevoia apariției de cloud kitchens, au demarat servicii de livrare pentru legume și fructe curățare și feliate, iar clienții nu au întârziat să apară. A remarcat o consolidare a business-ului, au beneficiat de măsurile de la Stat, dar sunt afectați de personal insuficient și imposibilitatea adaptării personalului non-UE la temperatura de lucru din centrul de producție. Speră că ridicarea restricțiilor va coincide cu reluarea activității pentru cantinele corporate și creșterea numărului de oaspeți la bistro-uri și restaurante.
Conferința a continuat cu panelul 2 – Măsuri de ajutor de la Stat și Creditare care a reunit reprezentanți ai Instituțiilor Statului, ai organizațiilor din Turism și Manageri din Turism: George Boruna – Director General,, Ministerul Antreprenoriatului și Turismului, Daniel Mischie – CEO City Grill, Cristina Huzum – Deputy General Manager Sheraton Bucharest Hotel, și Irina Roșu – Fondator Bursa de Fonduri.
Aceștia au oferit răspunsuri la întrebări ce stau pe buzele tuturor antreprenorilor din domeniu: care sunt posibilitățile de accesare a măsurilor de ajutor de la stat, contractarea fondurilor europene și acces la credite bancare dedicate Horeca. Prin proiectul privind despăgubirile în formula 20% din diferența cifrei de afaceri pe 2021 comparativ cu 2019, s-a propus instituirea unei scheme de ajutor de stat similară cu cea aprobată prin Ordonanța de urgență Guvernului nr.224/2020 pentru susținerea activității întreprinderilor din domeniul din domeniul Turismului afectate de pandemie. Ajutorul va consta în acordarea de granturi care vor putea acoperi parțial pierderile din cifra de afaceri, cu un buget inițial propus de 280 milioane de euro, echivalent în lei. Beneficiarii Schemei sunt întreprinderile care îndeplinesc, la data depunerii cererii de finanțare, condițiile de eligibilitate prevăzute în OUG nr. 224/2020, cu modificările și completările ulterioare. Domnul Boruna a declarat că la această dată întreg procesul de aplicare și procesare a cererilor de ajutor pentru operatori comerciali afectați de pandemie, este integral digitalizat.
Daniel Mischie a semnalat faptul că ne putem aștepta totuși la o revitalizare a Ospitalității pe fondul unei incertitudini generate de ultimii doi ani. Daniel a profitat de ocazie pentru a sublinia că în continuare se simte o lipsă acută de reglementări și este datoria Statului să asigure infrastructură pentru toți operatorii. Și-a exprimat de asemenea opinia că Horeca este încă un domeniu care beneficiază de taxare preferențială dacă nu se ia în considerare suprataxarea forței de muncă.
Irina Roșu a susținut o prezentare în care a detaliat perspectivele finanțării disponibile în acest moment pentru HORECA: de la Stat (IMM Invest 2022, Schema HoReCa 2 și Comerț și servicii – Ghid în consultare) și prin intermediul fondurilor europene (Programul Operaţional Regional și PNRR). În urma unui studiu desfășurat de Bursa de Fonduri au fost identificate următoarele:
- 34% dintre antreprenori ar încerca să depună un proiect dacă ar găsi un consultant de încredere;
- 23% se informează despre fonduri de la știri;
- 10% caută informații despre povești și rețete de succes ale celor care au accesat fonduri;
- 6% caută informații la consultanți de încredere
Pentru a răspunde acestor nevoi a fost dezvoltată aplicația app.bursadefonduri.ro care preîntâmpină o parte din dificultățile întâlnite de antreprenori Horeca în accesarea fondurilor și încurajează informarea corectă din surse acreditate.
Panelul 3 și ultimul din cadrul evenimentului a fost dedicat preocupării constante de a găsi Soluții pentru depășirea crizei de personal. Acutizată de pandemie și de actualul context economic european, criza de personal este o provocare pentru manageri și reprezentanți de foruri reprezentative pentru forța de muncă. Au contribuit la dezbatere alături de input-ul participanților din sală: Gabriel Faflei – fondator Japanos, Chef Iosif Stefanescu – Osho, Radu Tănase – Membru Board Hora Romania, Corina Constantin – vicepreședinte PIFM, Patronatul Importatorilor de Forță de Muncă și Florian Bucă – CEO Freya Horeca & Retail.
Astfel, conferința “START și Re:START” – Soluții de sprijin pentru a intra în normalitate, s-a încheiat cu o amplă discuție privind metodele care contribuie la incentivarea personalului, reglementarea bacșișului fiind cea mai la îndemnă, alături de educarea financiară. Angajații operatorilor economici care primesc bacșiș nu realizează o activitate independentă de cea realizată de operatorul economic, astfel că nu pot fi considerați persoane impozabile – așadar, nu este necesară includerea unor reglementări exprese în Codul fiscal sau în normele metodologice. Reglementarea bacșișului ar duce la un impact pozitiv la venitul bugetului de Stat prin impozitul pe venit, dar dimensiunile acestuia nu pot fi estimate cât timp acordarea bacșișului este un act benevol.
Corina Constantin – Vicepreședinte al Patronatului Importatorilor de Forță de muncă, a adus în discuție provocările cu care se confruntă în procesarea dosarelor pentru lucrătorii din Asia și lipsa reglementărilor clare odată procesate vizele de lucru ale acestor potențiali angajați pentru Ospitalitate. Organizațiile patronale la care sunt încurajați să adere operatorii economici din Turism, depun eforturi pentru a acoperi lipsa procedurilor și reglementărilor prin scrisori adresate instituțiilor competente ale Statului. S-a ridicat problema perioadei în care se pot aduce muncitori non-UE, momentan aceasta ridicându-se la aproximativ 9 luni și corelării dintre acordarea vizei de ședere și celei de muncă. Un prim pas întreprins de Ministerul Afacerilor Externe va fi creșterea numărului de consuli în zonele de import crescut al forței de muncă: India, Nepal și Bangladesh. Există în acest moment o listă de așteptare de 10.000 de dosare, în condițiile în care se procesează 50-100 pe zi.
Participarea la conferință a fost gratuită pentru reprezentanții locațiilor HORECA, urmând ca pe 10 mai să ne reîntâlnim la Horeca Next Level – Food&Drinks.
Mai multe poze de la eveniment gasiti pe pagina noastra de facebook.
Evenimentul a fost posibil cu sprijinul partenerilor:
Cmentariile sunt închise