Concluzii webinar LET THE PARTY BEGIN!
Deja am trecut de al doilea weekend de la implementarea măsurilor de relaxare și ne recăpătăm treptat curajul de a ieși în oraș. Deocamdată nu sunt semnale de îngrijorare și în general tendința este de reluare a unor activități de ieșit în aer liber, de revedere cu cei dragi în cadru restrâns și disponibilitate există și pentru obiceiuri sociale atât de familiare. Se vorbește mult de faptul că rădăcinile, esența noastră este de popor latin și după atâta timp de izolare avem nevoie de recompense sub forma de distracție și interacțiune.
Webinarul Horeca Insight intitulat LET THE PARTY BEGIN! ne-a readus în atenție teme arzătoare de pe agenda antreprenorilor Horeca, perspectiva de business mai degrabă decât cea de interacțiune socială. Întrebările la care am încercar să răspundem cu ajutorul invitaților noștri au avut ca temă centrală aspecte precum:
- Care considerați că este cea mai smart strategie de abordat după pandemie, în condițiile în care avem un orizont oarecum vizibil din partea autorităților – 1 iunie?
- Cum se situează business-ul pe piață, comunitatea strânsă în jurul conceptului, e un moment în care pornim toți de la același start?
- Cum se vor schimba cultura și identitatea noastră din perspectivă comportamentală?
- Câte persoane vă treceau pragul într-o seară de vineri-sâmbătă obișnuită?
- Oamenii ar putea începe să socializeze prin crearea de bule sau clustere, așa cum s-a întâmplat în weekendul care a trecut. Este aceasta o strategie viabilă, de exemplu să adresăm oaspeții mai degrabă colectiv decât individual?
- Cât de afectate sunt barurile sau pub-urile de lipsa altor evenimente care generau trafic în local: concerte, meciuri, lipsa turiștilor?
Concluziile sunt însă optimiste, de implicare, de adaptare și ca jucători reprezentativi ai industriei – Să jucăm jocul ospitalității și să ne asumăm că există doar două posibile rezultate: pierdem sau câștigăm!
Costin Gache, co-proprietar Interbelic:
Deocamdată putem spune că stăm liniștiți, am luat decizia încă de la începutul perioadei de urgență. Momentan ne lovim de lipsa procedurilor și planurile, indiferent pe ce termen, sunt inutile. Practic nu există un cadru de implementare și asta face foarte dificilă orice estimă, iar în cazul nostru online-ul și delivery nu sunt o soluție. Inspirația vine din alte țări și e inevitabil să nu avem anumite temeri dacă ne uităm la ce se întâmplă, chiar dacă oamenii sunt destul de disciplinați. Cea mai simplă metodă de a testa noile condiții este pur și simplu să începem, acum suntem la stadiul de analiză, spectatori practic.
Natura noastră de români este una puternic socială, orientată spre ieșit în oraș, la masă sau în club. Mi-e teamă de apariția unei noi forme de bully-ing între cei anxioși și cei care nu iau în serios măsurile de siguranță. Datoria noastră este să creăm spațiul în care se simt bine toți acești oameni.
Nu am făcut estime deocamdată, cea mai bună analogie e înaintarea pe pietrele dezvelite din albia unui râu – pas cu pas. Din punct de vedere al chiriilor, ne-am bucurat de înțelegere și oricui îi lipsește flexibilitatea în această perioadă înseamnă că nu e realist. Într-adevăr trăim într-o economie care funcționează după anumite reguli, dar acum este o situație specială în care analizăm uman, avem o criză de confruntat.
Dacă în noile condiții va trebui să impunem anumite reguli de consum minim, e oarecum de înțeles în condițiile în care nu mai putem fucționa pe bază de cerere și ofertă. Deci, nu avem neapărat în vedere o creștere de prețuri inițial. Cu furnizorii creezi relații sincere, de lungă durată; în lipsa încrederii însă, se pune problema altfel.
Alin Negulescu, acționar Nuba:
A sosit vremea unui management mai bun, poate cu atenție crescută pe acele costuri care pot fi negociate sau renegociate. Tendința consumatorului român este una de a reveni la obiceiurile sociale, dar cu amprenta de anxietate datorată virusului. Estimăm din start o scădere de 30% a încasărilor în următoarele 3-6 luni de la redeschidere. Parte din locații au fost închise, cele din mall-uri și de pe litoral, pe când celelalte au fost deschide pentru delivery. Această parte de delivery este mai degrabă dedicată creșterii moralului echipelor noastre și pentru a rămâne în preferințele comunității. Este evident că prezența pe platformele de delivery conduce la un fapt oarecum trist, devenim parteneri de business din cauza comisioanelor.
La 1 iulie eu preconizez că vor fi permise evenimentele cu 400 de participanți și apoi cu 1000. Este pur și simplu estima bazată pe felul în care au fost aplicate restricțiile. O seară obișnuită de vineri sigur strângea peste 400 de persoane în locațiile din București și cel puțin 1000 în cele de pe litoral. În fiecare stat se iau măsuri adecvate mediului respectiv, de exemplu pentru România nu e viabil să deschizi la capacitate de 30% din normal. Speranța este că oamenii vor dori să iasă, deci nu luăm în considerare factorul anxietate care ne-ar face să schimbăm cu totul scenariile. Oamenii se vor întoarce la obiceiurile vechi, iar pentru business constatăm o creștere a personalului specializat disponibil în piață.
Avem capacitatea să uităm foarte repede perioada în care ne-a fost greu, în maximum 7 zile e posibil să uităm regulile impuse. Implementarea de măsuri de bun-simț precum dispenserele cu dezinfectant sunt normale, dar dacă e necesar să le ducem către extrem, preferăm să ținem închis.
Referitor la turiști, considerăm că ponderea lor era sub 5%, deci nu consider că ne va afecta semnificativ lipsa acestora. Cu taxele către stat re-eșalonate și ajutorul cu cei 42,5% pentru angajați, suntem conștienți că au fost un ajutor binevenit. În ce privește chiriile, poate că proprietarii ar fi bine să aibă o perspectivă cât mai pragmatică asupra viitorului. Valoarea bonului mediu e posibil să scadă odată cu puterea de cumpărare, dar tendința de consum nu va dispărea.
Modificarea prețurilor nu este justificată momentan, deși unii furnizori au făcut ceva mișcări în acest sens care momentan nu au justificare. E o experiență unică și probabil ne vom adapta pe măsură ce avansăm și observăm comportamentul consumatorilor. Gura de oxigen pentru Horeca va fi creșterea consumului din partea celor care alegeau înainte să-și cheltuie banii în alte țări. La fel și măsura cu ticketele de masă, e un demers bun în sprijinul restaurantelor.
Valentin Vernea, proprietar Curtea Berarilor:
Eu consider că trebuie să fim optimiști, lucrurile se schimbă rapid și asta ne dă o oarecare libertate de mișcare, datorată în parte și dinamismului domeniului. Preconizez că din toamnă vom fi martorii unei oarecare întoarceri la normalitate în cluburi și baruri. Previziunile noastre sau planurile sunt făcute totuși în lipsa unor date concrete, mă bazez pe spiritul românilor de a socializa. E clar că o scădere de 30% a încasărilor arată optimist momentan, deși păreri și idei există din partea fiecărui antreprenor. Resimt acut faptul că din nou industria Horeca a ajuns să fie aceată pată negativă în ce privește răspândirea virusului.
Vor fi modificări în comportamentul oamenilor cu siguranță, dar memoria pentru restricții este de scurtă durată, nu e ca și cum ne-am dezobișnuit în doar 2 luni. Pe lângă comunitățile create în jurul unui business, de la aceeași dată pornim, dar nu de la același start pentru că ne-am poziționat deja diferit în mentalul oaspeților noștri. Vom implementa noi reguli, vom fi mai atenți, dar ne continuăm drumul având în vedere că deja suntem unul dintre cele mai reglementate domenii, inclusiv ca măsuri de igienă.
Noi am re-eșalonat chiriile datorate pentru lunile în care am fost închiși pentru anul viitor. Nu cred că va scădea dramatic valoarea bonului pentru publicul nostru țintă (cei cu venituri medii), dar trebuie să luăm în considerare și timpul petrecut în local. De asemenea, nu vom fi afectați de lipsa turiștilor, mă bazez pe spiritul sociabil proverbial al românului și ne așteptăm să compensăm cu procentul celor care vor alege să petreacă vacanțele în țară.
Dinamica prețurilor e determinată de cele două meniuri pe care le implementăm anual și la fel se va întâmpla și anul acesta. În relația cu furnizorii stăm bine, ne-am onorat obligațiile față de ei. În ce privește partenerii de business, companii mari, ne-am bucurat de înțelegere.
Miercuri, 27 mai 2020, de la ora 17, ne revedem pe Zoom la un nou webinar, de data aceasta dedicat evenimentelor, atât celor personale, cât și cele corporate; participarea este gratuită dacă vă înscrieți prin intermediul formularului dedicat.
Webinariile dedicate de Horeca Insight redeschiderii și relansării industriei sunt susținute cu sprijinul următorilor parteneri: Schweppes, Bulldog si Snick Ambalaje cărora le mulțumim și pe această cale că sunt alături de noi.
Cmentariile sunt închise