5 to go, cel mai mare lanț de cafenele din Europa de Est și cea mai accesată franciză din România a marcat finalul lui 2024 printr-o etapă importantă în cei zece ani de la lansare: Brandul a încheiat un parteneriat strategic cu fondul de private equity INVENIO Partners și fondul de capital de creștere Accession Capital Partners (ACP). Având deja o bază solidă construită alături de Mozaik – acționar din 2019, acum și cu sprijinul Invenio Partners și Accession Capital Partners (ACP) care au preluat 60% din acțiunile 5 to go, îndrăgitul brand se va axa pe creștere accelerată. Noul parteneriat marchează și deschiderea către piețe regionale noi, în special în locuri în care 5 to go este așteptat de comunitățile de români. Radu Savopol, co-fondator 5 to go, a surprins pentru Horeca Insight învățămintele unei decade de antreprenoriat în ospitalitate.
- Ce factori consideri că fac din România un hub ideal pentru expansiune, nu doar pentru Europa de Sud-Est, dar şi pentru piețe mai îndepărtate precum UK sau Irlanda?
România s-a adaptat mult mai rapid decât alte țări din regiune la trendurile din industria cafenelelor. Concret, s-a apropiat de piețele mature, caracterizate de un consum ridicat de cafea per capita și de o apetență crescută pentru cafenelele de specialitate. Acest ritm accelerat, combinat cu faptul că noi, ca brand, am contribuit la crearea apetitului pentru investiții în segmentul de to-go, a făcut ca România să fie privită ca o țară cu un potențial enorm.
De asemenea, primele cafenele de specialitate apărute în 2013, alături de câteva concepte inovatoare au reușit să creeze un impact semnificativ în zonele lor. Este demn de menționat totuși, mai ales ca antreprenorii care intră în această industrie să înțeleagă, deschiderea unei cafenele trebuie să vină cu un element distinctiv: fără inovație și personalitate, succesul este doar temporar. Drept dovadă, anual se deschid și se închid sute de cafenele, cu impact semnificativ asupra felului în care este percepută întreaga industrie.
Datorită faptului că aleg să călătoresc mult, sunt un fin observator al transformărilor din piață. Asta conduce uneori la impresia că antreprenorii respectivi nu au intrat în domeniu cu un plan de afaceri solid sau o strategie clară, ci sunt mai degrabă atașați de ideea de a avea o cafenea.
- Ce vă determină să vă orientați către orașele mici ca piețe insuficient explorate şi ce potențial vedeţi în ele pentru creșterea rețelei 5 to go din țară?
Am descoperit acum patru ani orașele mici și medii ca piețe cu un potențial insuficient exploatat, dar care necesită o înțelegere profundă. Fiecare regiune are propriile particularități, iar noi am dezvoltat strategii specifice pentru fiecare oraș. Cu toate acestea, recunosc că este o provocare să obții un grad ridicat de succes în aceste locații: după patru ani de experiență și învățare intensă, am ajuns la o rată de succes de 85%. Este o dovadă că investiția în cunoașterea și adaptarea la specificul local poate genera rezultate excelente.
- Consideri că aniversarea de 10 ani marchează și un moment de maturitate pentru brand, pregătit să crească și să se dezvolte cu ajutorul fondurilor de investiții?
Cu siguranță, acești 10 ani reprezintă un moment de maturitate pentru brand, aducând noi parteneriate, ceea ce este extraordinar pentru întreaga comunitate 5 to go și, mai ales, pentru echipă. Continuăm să învățăm, la fel cum am făcut și acum cinci ani, la primul exit. Sperăm să deschidem primele locații internaționale cât mai curând și să atingem câteva sute de locații în regiune – moment care marchează în opinia mea, o etapă firească în dezvoltarea noastră.
- Este această etapă una firească pentru orice brand din Horeca?
Suntem un exemplu pozitiv al faptului că se poate. Într-o industrie unde astfel de tranzacții sunt rare, noi am reușit să realizăm două exit-uri și să creștem semnificativ valoarea companiei între cele două cicluri de dezvoltare. Am fost transparenți, explicând atât succesele, cât și greșelile noastre.
Din păcate, mulți reprezentanți ai industriei ezită să ceară sfaturi sau să învețe din experiențele altora. Noi însă, am fost mereu deschiși să împărtășim cu alții cunoștințele dobândite sfaturi și să învățăm de la cei care au experiență în acest domeniu. Sperăm ca mentalitatea să se schimbe în timp, deși, sincer, nu sunt foarte optimist.
- Componenta Retail a brandului este destinată să atragă un public diferit decât cel orientat către experiența cafelelor servite to-go?
Cu siguranță, segmentul de retail atinge un alt public, oferindu-ne oportunitatea de a fi descoperiți de noi consumatori, pe care sperăm ulterior să îi atragem și în cafenele. Piața de retail este imensă, așa că este esențial să alegem cu grijă produsele și direcția în care dorim să mergem.
Analizăm cu atenție ce fac jucătorii globali în acest segment, învățăm de la ei și adaptăm strategia la specificul pieței noastre. Ne propunem ca în 2025 să obținem primele listări în retailul regional.