Delivery Marketing – veriga esențială în “cucerirea” consumatorului de azi

Industria Ospitalității a suferit numeroase schimbări în ultimii trei ani, pe lângă provocările aduse de restricții, au contribuit dinamica preferințelor consumatorilor și evoluția tehnologiei. Mix-ul de Marketing joacă în continuare un rol esențial în “livrarea” adecvată a preparatelor din restaurantele preferate sau listarea acestora în principalele platforme de delivery. Consumatorul este tot mai interesat de felul în care primește mâncarea acasă sau la birou, cu așteptări crescute din partea operatorilor de a se întâlni cu clientul în mediul preferat de acesta.

Odai Shhab s-a gândit să exploreze felul în care Delivery Marketing poate contribui la creșterea vânzărilor și la crearea unei strategii care îi ajută pe operatori să optimizeze costuri prin creșterea notorietății unui brand în piață. Odai este co-fondatorul Food Hub Consulting și alături de Andrei Iancu a pus bazele primei agenții locale dedicată delivery marketing, supply chain și servicii auxiliare HoReCa. Odai are în spate o experiență de peste 10 ani în Farm to Table, producție, distribuție și servicii privind operarea restaurantelor, iar Andrei contribuie cu un background impresionant de coordonare logistică în domenii diverse. Cei doi au deja experiența lucrului împreună și au decis să-și suflece mânecile pentru a se dedica acestui proiect unic, iar colaborările adăugate în portofoliu până acum sunt cel mai bun indicator al așezării pe nișa potrivită. 

  • Ce înseamnă Delivery Marketing și cum ați identificat această nișă?

Delivery marketing este un segment inovativ din HORECA, practic legătura dintre restaurant și consumatorul final de pe platformele de delivery. Pentru un operator însă, Delivery Marketing începe cu optimizarea meniului, analiza contului și a prețurilor produselor, analiza competiției, până la întocmirea de planuri promoționale săptămânale in funcție de diverși factori externi.

Food Hub Consulting a apărut dintr-o nevoie a pieței, în timpul pandemiei, ca urmare a scăderii vânzărilor și a identificării acelei soluții care putea genera vânzări în condițiile respective. Ne-am dat seama că platformele dedicate vor înregistra o creștere semnificativă la nivel național și am căutat să umplem golul dintre platforme și restaurante.

  • Care crezi că sunt provocările cu care se confruntă un antreprenor Horeca?

Cred ca principalele provocări cu care se confrunta un antreprenor Horeca sunt lipsa personalului calificat, calitatea slabă a ingredientelor și prea puține cunoștințe despre comportamentul consumatorilor. La toate acestea contribuie și reticența generată de situația economică actuală, reflectată în primul rând în creșterea costurilor.

  • Cum aliniezi prin servicii de delivery marketing așteptările unui investitor cu talentul unui chef?

Preparatele constituie o parte importantă a experienței, așa că intervenim cu expertiza privind servirea clientului și transpunem în realitate experiența pe care vrea să o creeze investitorul pentru consumator. Folosind talentul și cunoștințele chef-ului, ne asigurăm că preparatele vor ajunge în cea mai bună stare și la temperatura optimă la consumatorul final, fie că acesta se află la birou sau acasă. Suntem implicați în tot procesul, de la primul draft de meniu, până la ultimele detalii precum caserola sau mecanismul de închidere – totul pus în slujba livrării unei experiențe cât se poate de plăcute.

  • Care este etapa cea mai importantă la întocmirea unui plan de afaceri pentru industria Ospitalității?

Cea mai importanta etapă o constituie stabilirea unui PNL lunar și unui cashflow săptămânal în care restaurantul trebuie să se încadreze pentru a funcționa la parametri optimi: formula “magică” prin care reducem riscurile asociate cu această industrie. De asemenea, procedurile operaționale sunt la fel de importante, structurarea acestora trebuie realizată astfel încât întregul flux sa fie cât mai ușor de gestionat și de înțeles de către toata echipa.

  • Pandemia a fost un factor decisiv pentru implementarea serviciilor de delivery chiar și pentru restaurantele fine-dining?

Într-adevăr, pandemia a accelerat acest trend din industrie, determinând astfel toate restaurantele să se axeze pe aplicațiile de delivery ca unic canal de distribuție a serviciilor. Restaurantele fine-dining cu care am colaborat s-au adaptat acestui trend, prin crearea unui meniu diferit pentru delivery. Din păcate, unii au preferat o abordare conservatoare din cauza conceptului în sine de fine-dining, în opinia mea pierzând startul. Însă clienții noștri, cei pe care i-am numit “early adopters” au ajuns la rezultate bune prin delivery, reușind chiar să-și mențină clientela pe perioada pandemiei.

  • Delivery Marketing este un segment al strategiei de business care tinde să fie minimizat sau trecut cu vederea?

Food delivery marketing a devenit o parte esențială din strategia unui business post-pandemie. În acest moment vânzările arată că segmentul delivery poate depăși cu ușurință 30% din cifra de afaceri a restaurantelor, dar înainte de pandemie și clienții erau reticenți în utilizarea aplicațiilor de food delivery. Fiecare restaurant are diverse metode de a atrage clienții, atât pe cei noi cât și cei care au mai comandat, evidențiind promoțiile existente. Rolul nostru este să analizăm acest fenomen, să oferim sugestii privind prețurile, meniul și obiectivele, astfel încât întreg procesul să fie cât mai eficient.

  • Unde ai întâlnit cea mai mare rezistență la implementarea soluțiilor de digitalizare?

Această rezistență am întâlnit-o în locurile care se axează pe dine-in și experiența în restaurant, dar și la operatorii care sunt obișnuiți cu modul tradițional de a lucra sau la restaurantele mici în care proprietarii se implică în mod direct pentru a face ca afacerea să fie cât mai profitabilă. Aceștia sunt sceptici când vine vorba de crearea unui virtual brand din cauza comisioanelor mari, partea de organizare internă a tot ce presupune livrarea, precum și a faptului că nu au un flux financiar bine stabilit, considerând că aceste comisioane vor genera doar pierderi.

  • Ai spune că sunteți o agenție de consultanță full-service?

Full service este un termen mult prea cuprinzător, însă putem spune că suntem one stop shop pe zona de delivery în baza experienței acumulate până în prezent. Pe lângă delivery marketing, analiză și raportare, suntem deschiși către proiecte privind deschiderea de locații, research privind furnizorii de materie primă potriviți pentru fiecare brand în parte, crearea de meniuri pentru un concept nou, precum și oferirea de servicii pe partea de logistică.

  • Suntem cu ochii pe trenduri, dar există trenduri care nu se potrivesc momentan pieței din țara noastră

Datorită accesului la informații prin canalele de social media, precum și a faptului că românii călătoresc anual în afara tarii și încearcă noi concepte, se creează așteptarea, însă operatorii sunt reticenți. Observăm o adaptare a trendurilor la nivel micro în majoritatea ingredientelor precum humus, avocado, fructe de mare etc., dar și un oarecare atașament față de concepte învechite. Credem cu tărie că există loc pentru toată lumea în piață și consumatorul final este dispus să experimenteze, însă în materie de trenduri pare că suntem în urmă cu aproximativ 2-3 ani față de alte țări. Se încearcă implementarea doar atunci când conceptul respectiv a avut succes în alta parte, ca de exemplu tendința pe zona de mâncare asiatică datorată forței de muncă din import.

  • Ce inovații ați implementat în anul 2022 în Delivery Marketing?

Încercam să ținem pasul cu inovațiile pentru tot segmentul de food, ca operator și consumator. Avem un parteneriat cu un software provider care centralizează toate comenzilor generate online de la toți agregatorii pe un singur dispozitiv, eficientizând astfel tot procesul de delivery management. În ce privește livratorii, partenerul nostru este o companie care produce cutii inovative care permit reglarea temperaturii în același box de la 0 grade până la 75 grade. Aceste cutii contribuie esențial la păstrarea calității produselor respective și vin în sprijinul livratorilor care pot ridica mai multe comenzi într-o singura livrare, în timpul promis, într-un flux sustenabil.

Ne axăm în 2023 pe organizarea unui târg B2B la nivel internațional, dedicat industriei food delivery pe Sud-Estul Europei. Ne dorim ca prin acest eveniment să subliniem rolul României ca hub de producție și pilon Horeca.

Iar pentru final de 2023, cel târziu 2024, ne dorim să aducem în România o bucătărie autonomă.

  • Cum ați contribuit la îmbunătățirea serviciilor dedicate de delivery?

Am implementat înregistrarea clientului pe platforme, un serviciu de consultanță în crearea meniului pentru delivery specializat pe food cost și ambalaje, lucrând îndeaproape cu restaurantul în creșterea numărului de comenzi. Am crescut gradul de eficiență în implementarea și comunicarea cu platformele, aplicând diferite campanii de promo și discount săptămânale care să atragă noi clienți, devenind un departament outsource pe segmentul de delivery marketing. Astfel, operatorul nu este nevoit să administreze fiecare platformă pentru că îi alocăm un account manager dedicat, care la rândul lui devine un departament de delivery marketing pentru operatorul respectiv.

  • Ce noutăți aduce Food Hub Consulting pentru cei care le vor contracta serviciile în 2023?

Ca noutate, am semnat un parteneriat cu un start-up renumit pentru a aduce branduri virtuale noi, respectiv The Cloud – Food Ecosystem din Abu Dhabi. De asemenea, vom pune la dispoziția restaurantelor care au capacitate în bucătărie, un nou model de business care generează comenzi, branduri virtuale și optimizează cererea consumatorului.

Mai aducem optimizarea costurilor furnizorilor și a materiei prime, dar și analiza contului/magazinului online. Optimizarea costurilor este gândită astfel încât locațiile să funcționeze la parametrii optimi pe departamentul de delivery marketing. Ne dorim să îmbunătățim gradul de conștientizare a costurilor de livrare, abordând acest subiect cu reprezentanții restaurantelor și explicându-le diferența dintre costurile unui restaurant și cele de pe platformele dedicate pentru a îndepărta teama privind comisioanele percepute de platforme.

 

 

 

Cmentariile sunt închise