Evoluția consumului de vin în restaurantele din România
Ediția de primăvară a festivalului RO-Wine se va desfășura pe 21 si 22 mai la Fratelli București. Vizitatorii vor avea ocazia să descopere aproximativ 600 de etichete de vinuri premium provenite de la un număr de 117 producători de vin din România, SUA, Franța, Italia, Argentina, Noua Zeelandă, spumante de top din Champagne, bere craft și cafea de specialitate. Festivalul va cuprinde și o zonă special dedicată vinurilor din Republica Moldova, o secțiune specială de vinuri bio din Italia, o zonă gourmet reprezentată de selecții de specialități internaționale și zona de panificație unde participanții vor avea la dispoziție de la produse aburinde de patiserie fină de inspirație franceză până la varietăți de pâine.
Liviu Popescu a răspuns a oferit un insight în ce privește evoluția consumului de vin în țara noastră, în calitate de co-organizator al RO-Wine alături de Marinela Ardelean.
Ce procent din veniturile restaurantelor provenea din vânzarea de vinuri în 2019 și cum a evoluat în următorii doi ani?
Consumul de vinuri in restaurante era in procent de 30% in 2019. Cifrele in acest moment sunt irelevante având in vedere perioada pandemiei, dar cu siguranță consumul a scăzut.
Pentru oaspeții care au ales să comande pentru acasă, vinul care era în mod normal asociat comenzii în restaurant, a devenit opțional?
Nu neapărat. Consumatorul de vin a ales sa comande online de la magazinele specializate. Pentru un operator Horeca nu se justifica încărcarea stocului cu meniul de vinuri pentru „a la carte” in condițiile in care restaurantul era închis.
Există o strategie pentru a cuceri pe cei considerați early adopters ale unui trend – fie el și asocierea unui vin mesele în oraș?
Cu siguranță există o strategie pentru acest tip de clienți. Oamenii au început să conștientizeze din ce în ce mai mult cât de important este să alegi, spre exemplu, vinul corespunzător pentru un anumit preparat culinar, precum și faptul că nu ies în oraș doar pentru a mânca, ci și pentru a socializa.
Am fost martorii apariției și înfloririi platformelor “Wine-to-Go”, va continua să crească acest trend?
Acest tip de platforme se vor dezvolta foarte mult în perioada următoare, desi vinul este un produs care trebuie degustat si susținut de povestea sa.
Dar cred ca vom vedea o creștere a acestui trend.
O listă de vinuri mai scurtă ar permite personalului să ofere oaspeților recomandări personalizate și bine documentate?
Personalul într-un restaurant joacă un rol extrem de important, acesta trebuie să fie foarte bine pregătit din toate punctele de vedere. Consider că este necesară o gamă variată de vinuri într-un local, pentru a satisface toate gusturile și preferințele clienților. De asemenea recomand proprietarilor sa apeleze la profesioniști pentru alegerea meniului de vinuri.
Preocuparea pentru protecția mediului este de asemenea un trend în Ospitalitate, cine va câștiga: vinurile organice, biodinamice sau vinurile produse prin metode tradiționale?
Am observat o creștere a producerii vinului prin modalități mai prietenoase cu mediu, a vinurilor organice, însă sunt de părere că majoritatea producătorilor de vinuri sunt adepții metodelor tradiționale.
Oaspeții își doresc să știe mai multe despre vinul pe care îl consumă, e timp pentru povești în cadrul unei vizite la restaurant?
Este foarte important ca oricărui client interesat să i se ofere detaliile care îl interesează, însă încurajez ca pentru o mai bună cunoaștere a vinului, acesta trebuie să se intereseze direct la producător sau la un profesionist.
Cum a evoluat raportul de consum vinuri românești versus vinuri din import în restaurante?
Odată cu creșterea calității a vinurilor românești, in Horeca a crescut si consumul de vinuri autohtone. RO-Wine isi propune promovarea vinurilor românești prin comparație cu vinurile străine.
Cmentariile sunt închise