Ghidul de practică în Ospitalitate – un instrument educativ esențial pentru Horeca

Proiectul „Ghidul de practică în industria Ospitalității” a fost lansat pe 13 decembrie și este rezultatul eforturilor Premier Hospitality și Asociația „Edu4Tourism” cu sprijinul Federației Industriei Hoteliere din România – FIHR.

Nu vom avea niciodată societatea pe care o visăm dacă nu vom investi în educație. Nu vom avea nici turismul pe care ni-l dorim, serviciile pe care le așteptăm în turism și în orice alt domeniu dacă nu vom avea grijă de cea mai importantă perioadă de pregătire pentru viață a tinerilor. Practica este esențială în formarea lor ca oameni și profesioniști. Încercăm prin acest ghid să abordăm stagiul de practică într-o altă manieră, într-o variantă structurată care vine dintr-un proces amplu de consultare a tuturor părților implicate. Suntem convinși că rezultatele nu vor întârzia să apară și în curând ne vom bucura cu toții de ele. Pentru că nu-i așa, putem spune citindu-l pe Nelson Mandela că “educația este cea mai puternică armă care poate schimba lumeaa declarat Călin Ile, Președinte FIHR.

La evenimentul de lansare al „Ghidului de practică în industria Ospitalității” au luat cuvântul cei care au contribuit la realizarea acestuia și care prin activitatea desfășurată au demonstrat preocupare pentru evoluția industriei: Rocsana Borda – Coordonator proiect Ghid practică, Larisa Ile – Președinte Asociatia „Edu4Tourism”, Marius Bazavan – Leader Grup Educație FIHR & Membru Comitet Director FIHR și Călin Ile – Președinte FIHR.

Totodată, a fost o ocazie de a găzdui și reprezentanți ai ISMB – Nicoleta Negoianu și Irina Rat – Inspectori Școlari pentru Învățământ Profesional și Tehnic, CNDIPT – Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic – Ancuța Ciobanu: Inspector Specialitate Coordonator București-Ilfov, profesori și membri ai asociației Edu4Tourism, elevi care urmează sau care au finalizat stagii de practică în unitățile de cazare, mass media, hotelieri membri FIHR.

“Pornind de la ceea ce spunea  Malcom Forbes „Scopul educației este acela de a schimba o minte goală cu una deschisă” acest ghid a fost creat ca un prim pas în încercarea noastră de a construi o relație solidă și corectă între părinți, școală și hoteluri / agenți economici. Fiecare parte implicată trebuie să înțeleagă importanța educației chiar dacă vine cu un cost. Haideți să vedem acest cost ca și investiție și să susținem procesele educaționale a menționat Rocsana Borda, Coordonator proiect Ghid practică și membru afiliat FIHR.

 Ghidul de practică în industria ospitalității” este un pas important în consolidarea relației profesor-hotelier, o delimitare firească a rolului profesorului ca inițiator și susținător al cunoașterii științifice în domeniul educației în turism. Prin acest prim demers se dorește ca profesorul de turism să fie considerat parte a industriei, să fie apreciat și sprijinit,  dar și recunoscut ca punct de plecare în formarea viitorilor profesioniști în turism.

Având ca punct de plecare intenția de a contribui la normalizarea relației profesor – operator economic și din pasiune pentru educația pentru turism, dar, mai ales din nevoia de a stabili rolul, rostul și statutul profesorului de turism, Ghidul poate fi considerat chiar o necesitate.

Ideea vehiculată, în aproape toate mediile, este că întâi educăm și pe urmă învățăm, obiectivul școlii fiind crearea de competențe, nu acumularea de cunoștințe. Această idee trebuia să se regăsească și în relația profesor-profesionist în turism, două lumi care văd diferit educația în turism, dar au un singur scop: cunoaștere și competență pentru elevii liceelor de turism.

Profesorul și operatorul economic implicat în derularea stagiilor de pregătire practică a elevilor nu trebuie văzuți ca două tabere distincte, ci ca două echipe unite, care contribuie în procesul de educație, cu rol bine stabilit: profesorul să creeze interes pentru cunoaștere și să construiască spațiul științific, iar specialistul să transmită și să transfere asupra elevului, cu tact pedagogic, competență și pasiune pentru meserie.

Subliniez importanța curriculumului de practică, ca principal liant experiențial între școală și industria turismului, un element ce trebuie să fie inovator și creator de perspectivă interdisciplinară, cel care conturează esența pasiunii pentru meserii in turism.

De aceea consider, că ghidul va fi un util instrument pentru mediul academic, profesioniștii din turism, elevi și părinți deoarece, combinarea practicii și teoriei într-o manieră integrată contribuie la asigurarea calității educației în domeniul turismului, la promovarea oportunităților de angajare, la creșterea recunoașterii importanței turismului pentru dezvoltarea economică a țăriia declarat Prof. Ec. Dr. Larisa ILE, Președinte „Edu4Tourism” (Asociația Profesorilor și Mentorilor din Turism).

Presiunea lipsei forței de muncă se resimte într-un fel sau altul în Horeca, tot mai puțini elevi și studenți aleg să urmeze o carieră în turism în Romania, preferând să meargă în altă țară sau aleg alte domenii de activitate. Posibil ca unii dintre acei potențiali profesioniști din Ospitalitate să fie influențați de părerea generală că industria nu oferă multe posibilități de dezvoltare.

Scopul acestui ghid este de a oferi o imagine de ansamblu asupra a ceea ce înseamnă bună practică în domeniu şi practica în unitățile turistice. Totodată, se urmărește și crearea de notorietate în jurul acestui instrument educativ de a crește procentul elevilor care în urma absolvirii școlilor de profil să rămână și să-și desfășoare activitatea în industria Ospitalității; să constituie sursă de informare obiectivă pentru ca părinții să înțeleagă activitățile și meseriile pe care copiii lor le pot îmbrățișa într-o unitate turistică; să ofere suport agenților economici care au nevoie de personal calificat, pentru a oferi servicii la standarde ridicate.

“Ca antreprenor, vă pot asigura că cea mai bună investiție pe termen lung este în educație. Educația pentru generațiile viitoare este un beneficiu pentru noi toți, iar investiția în propria educație este una care nu se va deprecia niciodată și este poate cel mai important asset al fiecăruia dintre noi. Acest proiect îl văd ca un pas necesar în pregătirea viitorilor colegi din industria hoteliera, in același timp fiind un instrument practic pentru cei care le ghidează pașii elevilor si studenților: profesorii si tutorii de practica din unitățile hoteliere. Cred totodată că nu putem să vorbim de un viitor al nostru în industria ospitalității fără să fim direct implicați în construirea lui.” a menționat  Marius Băzăvan, Membru în Comitetul Director FIHR și Coordonatorul Grupului de Lucru pentru Educație din FIHR.

Federația Industriei Hoteliere din Romania (FIHR) – este prima organizație patronală din turismul românesc și cea mai reprezentativă din industria hotelieră prin cifra de afaceri și numărul de angajați, reunind 4 din top 5 companii hoteliere din România după cifra de afaceri, fiind prezentă la nivel național în peste 48 localități și cumulând peste 17.500 camere în proprietățile hoteliere membre.

FIHR este membru fondator al Alianței Pentru Turism (APT), o structură informală deschisă și constituită voluntar, din care fac parte 25 organizații patronal-profesionale importante din turismul românesc. APT este construită ca o platformă formală de colaborare între membrii ei, organizații care au ca scop dezvoltarea sectorului turistic din România și care respectă principii legale și etice în afaceri.

FIHR a câștigat premiul „Industry Hero” la Romanian TopHotel Awards pentru eforturile depuse in perioada pandemiei de a susține industria ospitalității din Romania, cu rol important în advocacy, educație, promovare și turism durabil.

 

Cmentariile sunt închise