Cu o experiență de peste 21 de ani în real estate, Monica Barbu este din 2018 CEO Artmark Historical Estate. Am rugat-o să ne răspundă la câteva întrebări privind preocuparea industriei HORECA pentru investiții în clădiri de patrimoniu și exemplele considerate de succes.
Vă rugăm să ne spuneți câteva cuvinte despre misiunea Artmark și despre dumneavoastră.
Grupul Artmark a fost înființat în 2008 ca o casă de licitații în domeniul artei, și în scurt timp a devenit un reper în ceea ce privește piața de artă din România, având o cotă de piață de peste 80%. Aceasta se datorează pasiunii pentru artă, experienței vaste în domeniul artei a membrilor echipei, precum și profesionalismului său.
Dorința Artmark a fost de a facilita publicului accesul la cultură, de a promova arta românească de patrimoniu și contemporană, precum și de a imprima o forță a pieței de bunuri artistice și istorice românești, contribuind la conturarea și impulsionarea dezvoltării acesteia spre cotele marilor piețe internaționale de artă. Cu timpul, activitatea de bază a Artmark a generat și apariția altor divizii în cadrul grupului, divizii care de asemenea au rolul de promovare a culturii în România. Una dintre aceste divizii, Artmark Historical Estate, a fost înființată în 2014 cu scopul de a aduce în atenția publicului un segment mai puțin cunoscut, acela al proprietăților istorice și artistice – palate, castele, conace, vile, majoritatea acestora fiind repere în Lista Monumentelor Istorice. Experiența anterioară a grupului în domeniul lucrărilor de patrimoniu a permis Artmark Historical Estate să abordeze și segmentul clădirilor de patrimoniu cu grija și atenția cuvenite. Astfel, Artmark Historical Estate este singura companie de consultanță imobiliară care se ocupă de acest tip de clădiri la nivel național. Cu timpul, pe lângă specializarea de bază, portofoliul Artmark Historical Estate a început să includă și imobile contemporane cu un design deosebit, sau imobile construite în spirit tradițional pentru transmiterea valorilor naționale, autentice.
Motorul pieței imobiliare actuale din România este reprezentat de construcțiile noi, de proiectele ce sunt lansate an de an, fie că este vorba de segmentul de birouri, hoteluri, rezidențial sau industrial. Reconversia clădirilor deja existente nu a existat cu adevărat în abordarea dezvoltatorilor profesioniști. Există exemple de succes pe fiecare din aceste sub-segmente ale pieței imobiliare, de transformare a unor clădiri de patrimoniu în proiecte noi ce găzduiesc cu performanțe bune concepte hoteliere de birouri sau alte tipuri de activități specifice stilului de viață și muncă modern – cu toate acestea, doar relativ recent cei mai importanți jucători ai dezvoltărilor imobiliare au început să considere într-un mod mult mai organizat conversia unor astfel de clădiri. Pe de o parte, penuria de terenuri cu o accesibilitate bună, precum și prețul ridicat al acestora, pe de altă parte căutarea unor soluții la aglomerarea urbană, chiar și din cadrul cartierelor, a determinat dezvoltatorii să se uite cu mult mai multă atenție la clădirile de patrimoniu. Din acest motiv, Artmark Historical Estate a înregistrat o creștere semnificativă pe acest segment.
Există o preocupare internațională pentru a transforma clădiri istorice în hoteluri sau case de oaspeți?
La nivel internațional, pe piețele dezvoltate, grija și atenția acordate clădirilor istorice sunt cu mult mai mari, nu doar din partea companiilor private, dar și din partea Statului. În ceea ce privește domeniul hotelier, există lanțuri specializate pe acest tip de clădiri – avem exemplul Paradores din Spania, sau Relais & Chateaux. Paradores din Spania a pornit dintr-o inițiativă a Statului, menită să ofere o întrebuințare unor clădiri istorice, dar și să promoveze prin intermediul acestora cultura Spaniei, având în acest mod șansa de a face cunoscute publicului larg astfel de valori arhitecturale, încărcate de istorie. Totodată, clădirile amplasate în centrul istoric al unui oraș își păstrează și chiar cresc atractivitatea printre turiștii care doresc să descopere farmecul local.
Cum este primită inițiativa de către investitorii din domeniul HORECA, există factori determinanți în alegerea unei proprietăți – monument versus o clădire nouă?
Până nu foarte de mult, piața din România nu a fost o piață sofisticată, astfel încât alegerea unei proprietăți lua în considerare în primul rând caracteristici precum suprafața, accesibilitatea, vizibilitatea și prețul. Elemente precum istoria locului sau arhitectul care a semnat clădirea nu se regăseau în definirea unei cerințe. Desigur, și astăzi, un investitor interesat de implementarea unui concept HORECA are ca preocupări principale eficiența financiară, sau găsirea unui loc accesibil și vizibil, cu suprafață potrivită. Cu toate acestea, deși eficiența spațiului unei clădiri istorice nu este la fel de ușor de obținut precum în cazul unei clădiri noi, investitorii/dezvoltatorii au început să realizeze că o clădire istorică amplasată în centru are o atractivitate cu mult mai mare decât cea situată semi-central, de exemplu, iar puterea unei campanii de marketing bazate pe istoria unui loc este incomparabilă cu o campanie căreia îi lipsește acest ingredient. Datorită acestor motive – amplasarea în inima orașelor și istoria lor – cele mai multe clădiri de patrimoniu au fost transformate prin implementarea unor concepte hoteliere.
Ne puteți da câteva exemple de astfel de clădiri istorice care au revenit în atenția publicului sub umbrela HORECA?
Unele dintre cele mai noi exemple sunt cele din centrul Bucureștiului – Hotelul Lido a fost preluat de Grupul Murad, iar pe Strada Doamnei, Garden Inn by Hilton beneficiază de o rată de ocupare foarte bună. Experiența acestuia din urmă a fost atât de bună, încât dezvoltatorul său a semnat și demarat conversia altor două clădiri pe aceeași stradă, dintre care una este Palatul Băncii Marmorosch Blank, construit după planurile arhitectului Petre Antonescu.
Cum vedeți viitorul investițiilor în industria ospitalității: preocupare pentru tradiție și moștenire culturală sau mai degrabă arhitectură modernă, abordări inedite?
Ambele abordări se regăsesc între cerințele clienților noștri și, cel mai probabil, se vor dezvolta în paralel. Portofoliul Artmark Historical Estate poate fi privit și ca o oglindă a ceea ce se c caută/tranzacționează pe acest segment imobiliar.
În ultimii ani, turismul a înregistrat o creștere semnificativă în România, considerate o țară sigură și mai puțin aglomerată decât principalele destinații europene. Așadar, operatorii hotelieri împreună cu dezvoltatorii lor caută soluții atât pentru hoteluri de tip resort, cât și pentru hoteluri potrivite turismului de weekend sau celui de business. Sunt luate în considerare atât proprietățile istorice, cât și cele contemporane, atât timp cât acestea au caracter, sunt realizate cu respect față de valorile autentice, precum și în armonie cu natura.
Întrucât nu mai există o pătură socială consistentă care să își dorească, de exemplu, un palat ca locuință de vară (și să îl și poată administra corespunzător), pentru cele mai multe dintre aceste proprietăți discuțiile se poartă cu clienți interesați să implementeze concepte hoteliere. Avem exemplul proprietăților istorice urbane din București – Palatul Maurice Blank și Casa Niculescu-Dorobanțu. Ambele sunt amplasate în inima orașului, iar suprafața lor și a terenului aferent permite dezvoltarea ulterioară de la 50 la 100 de camere. Atât Palatul Maurice Blank, cât și Casa Niculescu-Dorobanțu sunt încărcate de istorie, așadar vin „la pachet” cu un conținut serios pentru elaborarea unui plan puternic de marketing (pe lângă atributele practice). În ceea ce privește arhitectura, detaliile fiecărei proprietăți sunt minunate și au generat și continuă să genereze admirația iubitorilor de frumos.
Oricâtă străduință ar fi, o antrepriză pentru realizarea unei clădiri cum este Casa Niculescu-Dorobanțu nu mai este posibilă astăzi, ceea ce o face irepetabilă. Lucrătura în piatră sau realizarea unor pereți lambrisați în lemn cum are această clădire nu mai sunt posibile în zilele noastre.
O altă proprietate istorică urbană, amplasată însă în Arad, este Palatul Andrenyi. Demnă de menționat este și Vila Carola din Sinaia, construită în 1896.
De asemenea, avem exemplu proprietăților istorice extraurbane cum sunt Domeniul Veresszek din județul Harghita sau Castelul Contelui Samuel Teleki din județul Mureș.
Totodată, există interes pentru proprietățile contemporane realizate în spiritul respectării valorilor autentice și de armonie cu natura, cum ar fi Carpathian Estate din județul Buzău, Hanul Balaban din județul Brașov sau Holbina Trei Bibani din Delta Dunării.
Artmark Historical Estate este compania din grupul Artmark specializată în valorificarea şi re-introducerea în circuitul rezidenţial şi turistic-cultural a monumentelor istorice şi de artă din România.
Cmentariile sunt închise