Sub sloganul – Caută-ți inspirația și motivația cu Lucky Cats – Radu Savopol a înglobat experiența și optimismul care îl caracterizează. O cafea de specialitate pentru acasă poate uneori să marcheze începutul unei zile pline de energie, odată cu ea vine și inspirația și curajul de a vorbi pe bune despre cât de mult iubești ceea ce faci.
Spune-ne despre începuturile tale în antreprenoriat. Privind din prisma experienței de acum, ce ai spune că ți-a lipsit: un sfat, o încurajare, o infuzie de capital?
M-aș referi la începuturile în HoReCa, pentru că altfel, în antreprenoriat am avut experiențe diverse, dar nu e cazul acum să ne abatem de la subiectul principal.
Consider că a contat enorm în parcursul meu faptul că nu provin dintr-o familie care să fi făcut afaceri după ’90, deci a trebuit să învăț singur multe lucruri în antreprenoriat. Am avut noroc că ai mei m-au susținut cu tot ce au putut la acel moment și au fost lângă mine. Poate cel mai important, m-am format într-o familie de artiști (pictori, muzicieni, arhitecți), am învățat de mic ce înseamnă frumosul, am cunoscut deci un anume gen de oameni și am avut acces la o lume diferită înainte de 1990.
În HoReCa am intrat în studenție, pe atunci am avut un loc de muncă în industria asta, am învățat multe și mi-au prins foarte bine în următorii ani. De aceea, și acum recomand tuturor tinerilor să lucreze part time în această industrie, pentru că îi va ajuta cu siguranță în dezvoltarea lor ca oameni și profesioniști pe viitor.
Cronologic, în 2001 deschideam primul pub de pe Valea Prahovei, Old Nick Pub din Sinaia , un loc mic de 80 m2, într-un fost magazin alimentar. În decembrie 2003, schimbam locația pub-ului, devenise de 5 ori mai mare, ne desfășuram activitatea în 400 m2. Pe parcursul mai multor ani am mai creat branduri în HoReCa, tot în Sinaia, ce s-au dovedit de succes, ele funcționând și azi; amintesc aici ”Cafeneaua Parcului” sau ”La Cafenea”.
Cât despre sfaturi…ele sunt bune, dar trebuie să și vină de la omul potrivit, la momentul potrivit, altfel e foarte simplu să te trezești că visezi și să-ți faci speranțe de pe urma unor idei de business, ca apoi toate să se spulbere. Dacă însă sfaturile vin de la oameni cu competență pe domeniu și cu experiență, atunci trebuie să știi să le asculți și să aplici ceea ce ți se transmite.
Crezi că spiritul antreprenorial se cultivă? Ai observat o trăsătură comună a celor care doresc să pornească la drum cu 5 to go?
”A fi negustor” cred că a dispărut din vocabularul de business al zilelor noastre și e păcat, asta pentru că mulți încearcă să fie buni negustori. E nevoie să ai spirit pentru așa ceva.
În sistemul de franciză, da, este mai ușor, pentru că ai deja un cadru care te duce într-o direcție deja testată și îmbunătățită lună de lună.
O trăsătură comună a celor care pornesc alături de noi la drum este că toți își doresc să aibă propriul business. Mulți pornesc cu o locație și ajung să dezvolte mai multe, dar există și cazuri în care unii abandonează procesul, ceea ce și asta e până la urmă în firescul lucrurilor.
Cel mai important e să încerci și să crezi în business-ul tău, atunci când ai un vis de urmat. Altfel, nu ai de unde să știi dacă vei avea succes sau nu.
Am citit povestea Lucky Cats, rezonează cumva cu începuturile în antreprenoriat?
Nu cu începuturile, ci chiar cu momentul actual. Asta ca să vedeți că uneori pandemia aduce și lucruri bune, de introspecție, care se transformă în idei de business.
Povestea Lucky Cats este inspirată din viața mea și din experiența în HoReCa. Am creat un brand inspirat de două pisicuțe ce mi-au ținut companie la birou în perioada de lockdown, dar care au o poveste reală și care se suprapune cu povestea multora dintre noi.
Tot ocolim întrebarea, dar cum ți-a venit pentru Lucky Cats?
În perioada de lockdown, căutam un brand adiacent de cafea, o variantă cu care să mergem în locații HoReCa sau în alte cafenele to go, așa cum majoritatea brandurilor mari au. De la acest gând, completat cu povestea celor două pisici de la birou, am construit brandul Lucky Cats, asta pentru că mereu am mers pe ideea că totul trebuie să aibă o poveste, cu elemente din viața reală și nu e un secret că în industria noastră acele branduri cu o astfel de poveste în spate au mai mare succes.
Prima cafea a zilei ai destăinuit într-un interviu că e la ibric. Ai vreun secret în prepararea ei?
A fost unul dintre visurile mele acela de a avea propriul brand de cafea la ibric. Am studiat continuu și am experimentat la fel de mult, iar împreună cu Răzvan de la prăjitoria Mr. Tosh am reușit să creăm un blend care, spun eu, se bate de la egal la egal cu blendurile turcești.
Cât despre cafeaua preparată de mine la ibric, fac mereu o cantitate mai mare dimineața, asta pentru că-mi place să știu că nu rămân pe 0 dacă simt nevoia unei a doua cafele. Pot spune că am o rețetă pentru două cafele la ibric dimineața J
Din observații personale, cât de importantă este cafeaua pentru români? Este un obicei sau un tabiet?
Poate ați observat că în satele românești există, la fiecare gospodărie, o bancă în fața casei, la stradă. Același lucru eu îl văd și în noul trend al cafenelelor din România – apare această bancă pe care stăm la cafea și socializăm. Ceea ce nu e deloc rău, ba din contră.
Cred că e importantă cafeaua pentru noi, românii. Îl văd ca pe un tabiet care se rafinează de la an la an și mă bucură acest lucru.
Oricum, și influența Imperiului Otoman de sute de ani are un cuvânt de spun atunci când vorbim despre cum ne place să bem cafeaua.
Atunci când cumpără cafea pentru acasă, primează prețul sau calitatea?
Consider că există clienți pentru toate segmentele de preț și de calitate, dar mai important este ca oamenii să își dorească să descopere experiențe acasă, să se bucure de cafea în intimitatea spațiului lor, așa cum a început să se întâmple în 2020, obligați fiind să ne petrecem mai mult timp acasă.
Ești mulțumit de cum s-a încheiat anul 2020 luând în considerare planurile inițiale?
Nu pot spune că a fost un an rău, ci unul care ne-a făcut mai atenți la obiectivele 5 to go pe următorii ani și la cât de repede se pot transforma unele trend-uri de consum.
Noi, în proporție de peste 90%, ne-am îndeplinit targetul pe 2020 și am reușit să și creăm noi direcții de business, ceea ce sigur că ne-a adus mulțumire și satisfacție și dorința de a continua cu energie bună pe mai departe.
Cum se întrepătrund planurile de viitor pentru 5 to go și Lucky Cats?
Legat de Lucky Cats, trebuie să menționez că am pornit de la 0 în luna aprilie și astăzi avem în jur de 10 locații HoReCa în care vindem această cafea, precum și parteneriate cu eMAG, Altex și cu De’Longhi.
Avem o structură internă bine pusă la punct, cu Laurențiu Bădilă ca brand manager și cu departament de comunicare propriu, de care se ocupă Maria Dumitrescu și Oana Mihăilă, urmând să creăm și o divizie de vânzări la nivel național.
Se întrepătrund planurile și cu 5 to go – din 1 februarie, cafeaua Lucky Cats în format de 250 g se găsește și în toate locațiile 5 to go.
Cât despre planurile 5 to go, ne dorim să continuăm trendul ascendent și în 2021, să ajungem la peste 300 de locații în întreaga țară, așa cum am anunțat deja, și să dezvoltăm concepte noi. Punem accent pe standardizare atât în locațiile 5 to go clasice, cât și în cele spot sau Pro Unit. Lansăm anul acesta 5 to go GREEN și dezvoltăm conceptul better2gether cu FIKA 18 și cu Cereal Crunch. Mai mult, avem în plan să investim într-un centru de training și ne dorim ca în următorul an să creăm un sediu cu toate departamentele integrate.
Ai avut momente în care te-ai descurajat, când ai pus la îndoială drumul ales?
Aici sunt multe de spus; atunci când pleci de la 12 m2 într-un garaj, este foarte greu să anticipezi că în 5 ani poți să devii lider național într-un segment destul de aglomerat.
Cu siguranță că au fost și momente dificile… cum să nu existe în business? Dar am abordat altă strategie cu 5 to go față de cum gestionam lucrurile în urmă cu 6 ani. Am avut răbdare, nu am luat decizii pripite sau pe repede-nainte. Atunci când m-am simțit descurajat, a fost de ajuns să mă uit în urmă la tot ce realizasem și să-mi dau un restart al gândurilor, să îmi reamintesc cât sunt capabil și să fiu încrezător în ce pot face. După ce am analizat piața din România mi-am setat, în ianuarie 2021, că pot să creez o rețea de 1000 de locații 5 to go până în 2025.
Nu regret nimic în acești 6 ani de activitate, am echipa și partenerii pe care mi i-am dorit, am acel suflu și aceeași motivație ca acum 6 ani, ceea ce mă încântă enorm. Cred că e foarte important să îți placă ce faci și să o faci cu bucurie zi de zi. Simte și echipa asta, mai ales Lucian, pe care-l văd că s-a maturizat odată cu 5 to go.
Dacă ai ghici în cafea acum, ce-ți arată viitorul?
Îmi place mult motto-ul ”Viziune | Disciplină | Empatie”. Cred că, dacă aș ghici în cafea, m-aș uita la previziunile în aceste direcții despre un om.
Cmentariile sunt închise