Memoriu HORA – Cu privire la funcționarea în condiții optime a industriei HORECA, adaptate la contextul pandemiei
Preşedintele Organizaţiei Patronale a Hotelurilor şi Restaurantelor din România (HORA), Daniel Mischie, a adresat prefectului Capitalei, Traian Berbeceanu, un memoriu cu privire la funcționarea în condiții optime a industriei HORECA, adaptate la contextul pandemiei.
Organizația Patronală HORA este autoritatea reprezentativă a industriei ospitalității românești, ce are misiunea de a susține și de a promova interesele și valorile comune ale membrilor săi, pe plan național și internațional.
Urmare a dialogurilor de la începutul anului 2021, venim în atenția dumneavoastră cu prezentul memoriu, cu obiectivul de a contura un cadru coerent de funcționare a industriei noastre, care să permită supraviețuirea afacerilor și păstrarea cât mai multor locuri de muncă.
Pornim de la premisa că siguranța și viața celor din jur primează și întreaga industrie a ospitalității va pune mereu sănătatea atât a clienților, cât și a echipei pe primul loc. Ospitalitatea, ca parte din cultura unei națiuni, este o nevoie fundamentală în viața oamenilor, pentru că este modalitatea prin care se pot conecta cu ceilalți, se pot integra în comunități și pot dezvolta un puternic sentiment de apartenență.
Analizând evoluția răspândirii virusului, precum și declinul iminent al industriei, vă transmitem în rândurile de mai jos solicitările și propunerile noastre, argumentate punct cu punct.
1. Primordial și esențial pentru HORECA, este deconectarea acestui domeniu de rata incidență de 3 la mie. Pe lângă faptul că nu există studii concrete care să demonstreze vreo legătură între funcționarea restaurantelor și creșterea cazurilor de îmbolnăvire, avem iată o un exemplu elocvent, actual. Din 25 ianuarie, de când restaurantele pot funcționa la interior, nu s-a înregistrat nicio creștere a cazurilor. Din contră și, din păcate, conform celei mai recente analize INSP, în ultimele 2 săptămâni s-au înregistrat creșteri considerabile ale cazurilor de infectare în rândul copiilor, în urma începerii școlilor din 8 februarie. Se observă că ratele de incidență săptămânală au crescut majoritar în grupa de vârsta 0-19 de ani, cu peste la 60%, versus celelalte grupe de vârstă, unde nu s-au înregistrat creșteri. Întreg studiul este disponibil
în anexa acestui memoriu.
2. Pentru a evita supra controalele și pentru o mai bună coordonare a controalelor, considerăm că este necesară responsabilizarea unei singure autorități care să supravegheze, pe baza unui ghid coerent și unitar de prevenție, activitatea HORECA. ANSVSA este instituția care, alături de poliția națională, poate controla lucrurile organizat.
3. Susținem penalizări mai dure în caz de nerespectare a măsurilor, iar pentru cei care încalcă flagrant și constant, chiar până la ridicarea autorizației de funcționare pe perioadă limitată. Ridicarea autorizației se dă ca ultimă măsură, numai pentru încălcarea măsurilor de prevenție a răspândirii virusului SARS-COV2 și după avertismente, în caz de nerespectare continuă. Pentru a evita posibile interpretări eronate ale legii, este necesară o reglementare cu pași clar definiți, de la prima abatere și până la suspendare.
4. Deblocarea plăților este esențială pentru a evita colapsul în masă. Este necesară grăbirea tuturor măsurilor promise, M1, M2, M3 și proiectul 20%, precum și stabilirea unui set de măsuri din partea Guvernului, care să vizeze și despăgubiri pentru anul 2021, cu precădere pentru lunile ianuarie și februarie. Unul dintre motivele pentru care anumite afaceri nu au respectat întocmai măsurile de prevenție a fost disperarea la care au ajuns mulți, urmare a amânărilor constante din partea autorităților, cu privire la promisiunile financiare. Suntem conectați la industriile din alte țări europene și este inevitabil să nu observăm diferențele de viteză și reacție din partea autorităților din alte state. Sunt state membre, precum Germania, unde operatorii primesc plățile chiar în avans, lucru care naște foarte multe frustrări la nivel local.
5. Din păcate, urmare a nerespectării constante a promisiunilor din partea autorităților, am fost nevoiți să căutăm soluția în instanță. Este o măsură pe care nu ne-am dorit-o, dar nu este posibil să fim efectiv doar sancționați și mai deloc sprijiniți financiar. A trecut aproape un an cu pierderi de peste 4 mld euro, iar statul a plătit despăgubiri de 100 mil euro. România conduce la vaccinări, dar e la coada clasamentului la sprijinirea economiei. Este de datoria noastră, pentru întreaga industrie, să ne cerem drepturile. În acest sens, procesele inițiate la Tribunalul București împotriva deciziilor CMSU, precum și cel intentat la Curtea de Apel București, împotriva HG, înaintează.
În concluzie, considerăm că rolul statului în acest proces este acela de a facilita operatorilor respectarea regulilor și de a se asigura că standardul este aliniat pentru întreg domeniul. Vă asigurăm că susținem o revenire cu precauție, iar siguranța comunității este primordială, pentru a ne putea bucura cât mai curând de un trend ascendent în industria turismului. Pentru asta, avem toată deschiderea de a colabora și de a susține programul de măsuri de siguranță, pentru care ne bazăm pe sprijinul autorităților pentru a fi implementat și respectat cu rigurozitate și conform cu legislația în vigoare.
În încheiere, vă mulțumim pentru toată deschiderea la dialog din această perioadă dificilă prin care trec operatorii din HORECA și sprijinul acordat Organizației HORA în activitatea depusă pentru depășirea acestui moment de criză.
Misiunea noastră rămâne aceeași, de a apăra interesele industriei de ospitalitate și de a fi un sprijin pentru antreprenorii din domeniu, care în această perioadă de confuzie generală, au nevoie de ghidaj și de o comunitate puternică.
Cmentariile sunt închise