Un interviu cu Viorel Garaz – administrator Cramele Miliestii Mici
Republica Moldova a obținut titlul de „ţară cu porțile deschise în paradisul vinului”, deoarece producerea vinului este îndeletnicirea de bază a moldovenilor, iar parte semnificativă din renumele vinicol al Moldovei este și „Colecția de Aur” MILEȘTII MICI. În ea se păstrează circa 1.5 milioane de butelii de vinuri datînd din perioada de înflorire a vinificaţiei moldovenești: „Pinot”, „Traminer”, „Muscat”, „Riesling”, „Feteasca”, „Dnestrovskoe”, „Milestskoe”, „Codru”, „Trandafirul Moldovei”, „Auriu”, „Cahor-Ciumai”, ”Marsala”,” Utreneaia Rosa”, ”Nejnosti”.
Vinurile păstrate aici sunt produse între 1986 şi 2018 și alături de vinurile spumante „Moldova de Lux”, pot fi degustate în sălile special amenajate ale celui mai mare depozit natural de vinuri – galeriile calcaroase cu adâncimea de 30-85 metri.
Ne puteți descrie pe scurt istoria din spatele cramelor?
Istoria Cramei Mileştii Mici se perindează de-a lungul anilor și pornește de la o veche mină de piatră, situată la doar 20 km de orașul Chișinău, capitala Republicii Moldova. Extragerea zăcămintelor de calcar de pe cca 200 de km de galerii subterane au favorizat crearea condițiilor ideale pentru păstrarea îndelungată a vinurilor – umiditatea relativă 85-95% și temperatura constantă de 12-14°C și astfel s-a născut ideea creării unui spațiu de maturare a vinurilor, la adâncimi de 40-80 de metri sub pământ. În perioada anilor ’70 au fost asamblate imensele butoaie de stejar, în care s-au depozitat vinuri selectate cu grijă de pe cele mai bune podgorii ale ţării noastre. La moment, Crama Mileştii Mici este specializată în producerea, păstrarea şi comercializarea vinurilor, dar şi turismul viti-vinivol – o ramură mai nouă, care s-a dezvoltat vertiginos în ultimii 15 ani, datorită fluxului mare de turişti care ne vizitează zi de zi.
Care sunt cele mai importante premii câștigate de vinurile Mileștii Mici, în special în ultimii ani?
Fiind o capodoperă a vinificației moldovenești, Crama Mileștii Mici se remarcă prin vinurile de calitate, care participă la diverse concursuri internaționale specializate, fiind apreciate cu mențiuni și medalii și demonstrând de fiecare dată măiestria vinificatorilor noștri. Astfel, pe parcursul ultimilor trei ani, menționăm:
International Wine Contest Bucharest 2017 – argint pentru Rosé IGP;
- London Wine Competition 2018 – argint pentru vinurile Cabernet-Sauvignon IGP și Merlot IGP; bronz pentru Rosé IGP, Riesling de Rhin IGP și Ilustrious IGP;
- Concours Effervescents du Monde 2018 – argint pentru vinul spumant alb brut ”Mileștii Mici”;
- Eurasia Wine and Spirits Competition 2019 – argint pentru Rosé IGP și argint pentru Merlot IGP;
- Concours Mondial de Bruxelles 2019 – aur pentru Negre de Mileștii Mici 2011;
- Asia Wine Trophy 2019 – aur pentru Negre de Mileștii Mici 2011 și argint pentru Merlot IGP;
- Decanter Asia Wine Awards 2019 – argint pentru Negre de Mileștii Mici 2011.
Ce considerați ca fiind mândria “Colecției de Aur” – care a atras, de altfel, atenția Guiness World Records?
„Colecţia de Aur” Mileştii Mici este, indiscutabil, cartea de vizită nu doar a Cramei, ci şi a țării noastre, fiind recunoscută în anul 2005 de către Guinness World Records cea mai mare colecţie de vinuri din lume. Un loc absolut impresionant, care numără cca 1.5 mln butelii de vin şi se află la o adîncime de 80 metri sub pămînt. Doritorii au posibilitatea să închirieze caze, în care îşi depozitează cu mîndrie vinurile. Tot aici avem o colecție de vinuri exclusive vechi, parte a Patrimoniului Cultural-Național al Republicii Moldova, tăinuite într-o peșteră secretă, care au dăinuit în timp și au supraviețuit prohibiției din perioada sovietică.
Cum se resimte o istorie de 50 de ani? Cum se face trecerea către modern a unei crame cu asemenea experiență impresionantă?
Secolul XXI, considerat, pe bună dreptate, secolul schimbării şi al inovaţiilor, a contribuit enorm la restructurarea întreprinderii şi implementarea celor mai moderne tehnologii de producere şi sisteme de management. S-a pus accent pe producerea noilor vinuri, care să corespundă standardelor mondiale de calitate. S-au plantat propriile podgorii şi s-a iniţiat producerea vinurilor IGP (vinuri cu indicaţie geografică protejată). Mai mult decît atît, o atenţie deosebită este acordată în permanenţă dezvoltării turismului, cum ar fi renovarea sălilor de degustare şi diversificarea meniurilor de deservire a turiştilor. Marketing-ul ocupă un loc-cheie în promovarea permanentă a produselor, întrucît asigură prezenţa noastră pe piaţă, atît prin rebranding, organizarea diferitor evenimente promo, şi neapărat prin intermediul social media marketing, care constituie o parte esenţială a comunicării cu clienţii.
Care sunt cele mai importante țări către care exportați?
La moment, cea mai mare piaţă de desfacere a vinurilor „Mileştii Mici” o constituie China, o piaţă cu potenţial enorm de cumpărare, care necesită a fi valorificată tot mai mult. SUA, Australia, Cehia, Marea Britanie, Ţările Baltice, România, Coreea de Sud, Japonia, Myanmar sunt alte ţări cu care avem semnate contracte de colaborare, în care vinurile noastre devin tot mai solicitate.
Când a început deschiderea Orientului către piețele din Europa de Est și ce anume considerați că a determinat acest lucru?
Ați remarcat foarte bine că cea mai mare pondere a exportului o are piața din Asia, care s-a dezvoltat cu pași rapizi în ultimii cinci ani, odată cu deschiderea preferințelor acestor consumatori către vinurile europene. Și dacă ar fi să vorbim despre vinurile moldovenești, din experienţa noastră, ţările asiatice sunt orientate, cu preponderenţă, către vinurile roşii seci de calitate, vinuri care se potrivesc de minune cu bucătăria lor. Terroir-ul de care dispun plantaţiile de viţă-de-vie din Republica Moldova oferă posibilitatea de a produce vinuri deosebite, în special vinuri roșii de o calitate înaltă, motiv pentru care sunt tot mai apreciate în țări precum China, Japonia, Coreea de Sud, etc. Mai mult decât atât, raportul preţ-calitate este unul foarte bun şi acest fapt facilitează interesul asiaticilor faţă de vinurile noastre.
Care sunt cele mai bine vândute vinuri – să spunem un top 5?
Este dificil a spune care sunt cele mai bune vinuri sau podgorii. Crama Mileştii Mici produce doar vinuri alese, toate fiind deosebite şi diferite, în acelaşi timp. Strugurii crescuţi cu grijă de viticultorii noştri, cum ar fi Riesling, Sauvignon, Merlot, Cabernet-Sauvignon, etc. nasc vinuri de soi sau vinuri de cupaj, care poartă amprenta unui vin de calitate, întrucît se menţine trasabilitatea produsului de la plantarea butaşilor de viţă-de-vie pînă la picătura de vin din paharul consumatorului. Vinurile tinere şi vinurile IGP sunt vinuri foarte fresh şi aromate, care explodează într-o gamă bogată de gusturi şi arome. Vinurile mature se deosebesc prin nuanţele de păstrare la butoi, în timp ce vinurile de colecţie sunt vinuri exclusive, vîrsta cărora vorbeşte de la sine. De asemenea, menționăm gama bogată de vinuri spumante albe, roşii şi rosé, solicitate tot mai mult pe piaţă.
Care este raportul de consum intern față de ceea ce exportați? S-a schimbat ceva în acest raport în ultimii ani?
Vinurile cu marca comercială „Mileştii Mici” sunt destinate atât pentru piaţa internă, cât şi pentru export. Aproximativ două treimi din volumele produse sunt orientate pentru export, iar o treime – consumatorilor locali. Acest raport a fost schimbat semnificativ în ultimii doi ani, datorită concurenței acerbe de pe piața vinicolă din Republica Moldova. Apar tot mai mulți producători de vinuri și devine din ce în ce mai dificil să faci față provocărilor. Evident, pentru a pătrunde pe piață, dar, mai ales, pentru a ne menţine în ea, e necesar a produce doar vinuri de cea mai înaltă calitate, a promova insistent şi sub orice formă produsele noastre – prin participarea la expoziţii internaţionale, târguri, forum-uri, şi nu în ultimul rând, prin comunicarea cu clienţii, utilizând atât SMM, cât şi alte surse mass-media (diverse articole în reviste internaţionale, emisiuni difuzate la canale TV cu rezonanţă, specializate în turism, vinuri şi bucătării tradiţionale, etc.)
Cum se resimte interesul publicului: pe componenta de educare – degustări sau mai degrabă pe incursiuni în istoria locului?
Conceptul de turism vinicol s-a dezvoltat vertiginos în ultimii 10-15 ani în Republica Moldova. Doar din 2016 până în prezent Crama Mileştii Mici a reuşit să crească numărul de turişti cu cca 86%, o cifră-record pentru companie. Iar anul trecut ţara noastră a devenit capitala mondială a turismului viti-vinicol, găzduind Conferinţa Globală a Turismului Vitivinicol sub egida UNWTO. Galeriile subterane „Mileştii Mici” păstrează intactă istoria Cramei, iar sălile de degustare încântă cu naturaleţea şi design-ul original, în care piatra şi lemnul sunt elementele constitutive de bază. Acestea sunt vizitate de mii de turisti din întreaga lume, Crama consituind o atracție turistică valoroasă, iar publicul devine tot mai interesat de acest loc captivant, de vinurile delicioase și gastronomia noastră. În acest sens, se pune un accent deosebit pe educarea corectă a consumatorului de vinuri, prin organizarea tururilor vinicole, a degustărilor profesionale și conștientizarea culturii vinului ca parte integranta a tradiției și istoriei poporului moldovenesc.
Ce planuri de viitor aveți, considerați că e important să cultivăm relații cât mai bune cu țara noastră pentru a ne promova reciproc?
Avem un potenția enorm pentru dezvoltarea vinăriei, pe care intenționăm să-l valorificăm rațional. Avem posibilitatea să creștem atât număul vizitatorilor, cât și a volumului exportului. Pentru aceasta investim în transport electric pentru turiști, în spații pentru degustarea vinurilor, în vii noi, moderne și echipament performant. Intenționez să avem parteneriate cu agențiile de turism din România, pentru a facilita accesul turiștilor.
Schimbul de experiență cu vinăriile din România este o practică obișnuită deja, pentru care noi le suntem profund recunoscători. Iar atunci când ne întâlnim la târgurile internaționale, tot mai des apar propunerile să participăm cu un stand comun. Mă bucur că vinăriile din Republica Moldova sunt apreciate în cadrul târgurilor și festivalurilor din România, iar mai nou și vinăriile din România au fost primite cu multă căldură la sărbătorile noastre. Cu siguranță aceste proiecte trebuie susținute și continuate.
România totdeauna a fost mai mult decât un partener comercial. În vremurile cele mai grele pentru industria viti-vinicolă din Republica Moldova, România prima a întins o mână de ajutor și a influențat pozitiv soarta a sute de mii de oameni implicați în acest domeniu.
Le mulțumesc pe această cale vizitatorilor noștri din România, pentru că au ales vinăria Mileștii Mici în locul unei plaje din Grecia, Bulgaria sau Italia și au susținut astfel nu doar o vinărie, dar un neam, un frate de peste Prut.
Cmentariile sunt închise