Neculai Sofronie, Snick Ambalaje: „Noi cream o noua experienta in lumea ambalajelor, pentru ca livram ambalajul potrivit produsului”
Personalizarea ofertei in functie de cerintele clientilor, vanzarea consultativa, investitiile in cercetare si dezvoltarea de noi produse sunt principalele atuuri pe care mizeaza Snick Ambalaje, companie cu capital 100% romanesc ce ofera un portofoliu de circa 4.000 ambalaje si consumabile de unica folosinta pentru operatorii din Horeca si nu numai.
Intr-un interviu acordat Horeca Insight, Neculai Sofronie, directorul general si fondatorul companiei, povesteste despre cum a inceput acest business, dar si despre evolutia pietei locale si perspectivele de dezvoltare ale segmentului de ambalaje de unica folosinta in Romania, in linie cu evolutia tehnologica si tendintele de la nivel international.
In prezent, Snick Ambalaje este unul dintre cei mai importanti furnizori de ambalaje și consumabile de unica folosinta pentru segmentul Horeca. Cand si cum a fost infiintata compania?
Proiectul Snick a pornit in 2005, ca o asociatie familiala. Initial aveam un portofoliu restrans de ambalaje si consumabile de unica folosinta. Insa, inca de atunci am simtit potentialul pietei, astfel ca am creat brandul SNICK, iar doi ani mai tarziu am infiintat compania cu acelasi nume.
Cum apreciati evolutia pietei de ambalaje, daca e sa faceti o comparatie cu anii de inceput?
Piata a evoluat foarte mult. As spune chiar ca nu exista comparatie intre cum arata piata in anii de inceput ai companiei si cum este in prezent, nici din punct de vedere al diversitatii sortimentatiei si cu atat mai putin din punct de vedere al materialelor si tehnologiilor de fabricare. Practic, noi am evoluat odata cu piata. Portofoliul nostru s-a dezvoltat in urma cerintelor clientilor, care isi doreau produse mai bune, mai fiabile, personalizate sau din anumite materiale. Totodata, ne-am dat seama ca segmentul Horeca este cel mai dinamic, astfel ca am decis sa ne dezvoltam pe aceasta nisa. Am inceput sa cercetam piata, si am gasit furnizori, la inceput in Romania, apoi in strainatate. Am avut ambitia de a incerca sa gasim solutii pentru toate necesitatile clientilor nostri si am reusit sa nu ratam nici o comanda. Apoi, pentru ca cerintele au inceput sa devina din ce in ce mai diverse, din 2011, am inceput sa importam noi, direct, ambalaje de unica folosinta din toate colturile lumii, pentru a raspunde cererii din piata. Portofoliul de clienti a inceput sa se extinda, drept urmare in 2013 am decis sa deschidem un punct de lucru in Bucuresti.
Cum arata astazi portofoliul de produse al companiei, atat din punct de vedere al numarului de produse cat si al gamelor existente?
Ritmul de innoire al portofoliului este de circa 1.000 de produse anual, practic anual introducem circa 1.000 de produse noi si renuntam la cateva sute de produse. In prezent, portofoliul Snick Ambalaje a ajuns la aproximativ 4.000 de produse, incluzand si game de produse deosebite, unele chiar unice pe piata locala. Portofoliul companiei ofera produse conform cerintelor pietei: avem game Eco Friendly din trestie de zahar, din carton, din PLA care au proprietatea de a se transforma in compost, precum si gama Eco Friendly din bambus si palmier, care sunt realizate din produse sustenabile.
Cum apreciati evolutia acestui segment, de ambalaje destinate industriei Horeca, care sunt cerintele actuale?
Clientii care activeaza in industria Horeca sunt diversi: sunt restaurante care isi doresc ambalaje pentru take away sau pentru delivery, si le oferim articole pozitionate in segmentul basic. Pentru segmentul street-food si segmentul gourmet, care s-a dezvoltat foate mult in ultima perioada, am reusit sa venim cu ambalaje premium si superpremium. De asemenea, in ultimii doi ani am dezvoltat colaborarea cu chefi de renume si am reusit sa oferim produse personalizate, conform cerintelor acestora. De altfel, cred ca aceasta este principala tendinta in piata ambalajelor pentru Horeca: personalizarea ofertei si vanzarea consultativa.
Cum identificati cei mai buni furnizori si cele mai bune produse?
Intr-adevar, aceasta este una dintre principalele noastre preocupari. Pentru a identifica oportunitati pentru piata romaneasca facem un studiu de piata si participam la targurile de profil din intreaga lume, anual participam la circa 10 astfel de expozitii. Dupa ce identificam produsele, facem un import de proba si incercam sa promovam produsele pe piata locala, sa vedem daca prind sau nu. Acest proces dureaza cel putin un an, pentru ca Romania are un decalaj in implementarea noilor concepte de food, astfel trebuie sa vedem daca piata e pregatita pentru acele produse sau nu. Pe langa participarea la targurile de profil, mergem regulat la fabricile partenerilor producatori din intreaga lume, pentru a fi la curent cu tendintele pietei si pentru ca astfel ne putem construi un portofoliu prin care sa ne diferentiem. Astfel, am ajuns sa avem solutii reprezentate de zeci de game din diverse materiale: produse din lemn, din frunze de palmier, din carton, din hartie, din material plastic biodegradabil 100%.
Cu cati furnizori colaborati in prezent si cati dintre acestia sunt locali?
La ora actuala, aproximativ 60% dintre furnizorii cu care lucram sunt din Romania. Restul, de 40% sunt furnizori externi, din 13 tari, de pe trei continente. O alta abordare a companiei noastre a fost aceea de a realiza, dupa matritele noastre, articole concepute de noi, chiar de la design. Avem, la ora actuala, peste 500 de mii de euro investiti in matrite, produse concepute de noi. Introducerea unei game in piata, de la proiectare pana la lansare, dureaza intre sase luni si un an, iar implementarea, pana apare cererea din partea clientilor, mai dureaza circa un an. Faptul ca pornim de la cercetare, dezvoltare, conceptie, executie pana la punerea pe piata a unui produs face diferenta intre noi si concurenta. Anul viitor intentionam sa mai dezvoltam doua-trei game de produse premium , sunt deja proiectate si urmeaza sa lansam productia. Pot sa spun ca noi cream o noua experienta in lumea ambalajelor, deoarece oferim solutii personalizate pentru fiecare client si fiecare tip de produs.
Care sunt obiectivele companiei pe termen scurt si mediu?
Pe langa participarea, pe care am bugetat-o pentru targurile nationale, in numar de sapte pentru anul 2018, ne-am propus sa participam si la targurile de specialitate din tarile vecine, ca sa intram si pe aceste piete. De altfel, am inceput deja sa exportam in Bulgaria, credem ca e o piata care poate fi dezvoltata.
De asemenea, am creat si un magazin online, de unde clientii pot lansa comenzi, iar in 24 de ore livram produsele. Vrem sa investim in dezvoltarea acestui magazin, credem ca exista un potential foarte mare in ceea ce priveste comenzile online.
Ce ne puteti spune despre evolutia cifrei de afaceri in acest an, fata de anul precedent?
Fata de anul trecut, pana in luna august a acestui an, cifra de afaceri a crescut cu circa 30%. De asemenea, acelasi procent de crestere s-a inregistrat si la portofoliul de produse, si la numarul de clienti. Per total, ne asteptam la o crestere de 25%-30% a cifrei de afaceri aferente anului 2017. Obiectivul propus era o crestere de 15%, insa piata a evoluat si a crescut mai rapid, sustinuta in special de festivalurile de food.
Cmentariile sunt închise