Normele pentru aplicarea impozitului specific au fost publicate. Impozitare mixta pentru firmele din Horeca ce desfasoara, simultan, si alte activitati

Normele pentru aplicarea Legii nr. 170/2016 – privind impozitul specific prin OMFP nr. 464/ 2017 au fost publicate in Monitorul Oficial vineri, 14 aprilie 2017, in conditiile in care erau asteptate inca din luna ianuarie.

Potrivit avocatnet.ro, normele stabilesc o impozitare mixta pentru firmele ce desfasoara, simultan, si alte activitati, pe langa cele din domeniul cazarii sau alimentatiei publice. In acest sens, actul normativ care aproba normele de aplicare a forfetarului ofera si cateva exemple concrete pentru firmele vizate de aplicarea ambele regimuri de impozitare.

Reamintim ca forfetarul se aplica, in primul rand, hotelurilor, restaurantelor și barurilor, mai precis firmelor care aveau inscrise in actele constitutive, la 31 decembrie 2016, ca activitate principala sau secundara, una dintre urmatoarele activitati corespunzatoare codurilor CAEN:

  • 5510 – ,,Hoteluri si alte facilitati de cazare similare”;
  • 5520 – ,,Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata”;
  • 5530 – ,,Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere’’;
  • 5590 – ,,Alte servicii de cazare”;
  • 5610 – ,,Restaurante’’;
  • 5621 – ,,Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente”;
  • 5629 – ,,Alte servicii de alimentatie n.c.a.”;
  • 5630 – ,,Baruri si alte activitati de servire a bauturilor”.

„Contribuabilii care, in cursul anului, realizeaza venituri si din alte activitati in afara celor corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1 aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit prevazut de Legea nr. 227/2015 „, se precizeaza la articolul 10 din Legea nr. 170/2016.

Mai exact, acei contribuabili ce realizeza venituri si din alte activitati decat cele din sectorul turistic, restaurante si baruri trebuie sa aplice, in mod corespunzator, un regim mixt de impozitare, urmand sa achite, concomitent:

  • impozitul specific pentru veniturile din activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de Legea impozitului specific;
  • impozitul pe profit pentru veniturile din celelalte activitati.

De exemplu, un contribuabil care exploateaza un hotel de 2 stele, fara alimentatie publica si un magazin de incaltaminte plateste impozit specific pentru veniturile obtinute din exploatarea hotelului si impozit pe profit pentru profitul impozabil obtinut din exploatarea magazinului de incaltaminte.

Sau, de exemplu, un contribuabil care exploateaza un complex hotelier compus din hotel, restaurant, bar, sala polivalenta, sala de forta/gimnastica, si separat, intr-o alta locatie, exploateaza independent, fara nicio legatura cu serviciile hoteliere, o piscina, plateste impozit specific pentru veniturile obtinute din exploatarea complexului hotelier si impozit pe profit pentru profitul impozabil obtinut din exploatarea piscinei independente. Daca respectiva piscina este cuprinsa in oferta turistica, atunci si veniturile obtinute din exploatarea ei intra in sfera impozitului specific.

De altfel, pentru a putea aplica noile prevederi, agentii economici vor organiza si conduce evidenta contabila, urmand ca pentru stabilirea cheltuielilor comune ce vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal sa utilizeze „o metoda rationala de alocare, potrivit reglementarilor contabile aplicabile sau prin repartizarea proportional cu ponderea veniturilor obtinute din activitatile vizate in veniturile totale realizate de contribuabil”, se precizeaza in actul normativ.

De asemenea, normele metodologice stabilesc ca o firma platitoare de impozit pe profit ce are trecuta in actul constitutiv o activitate vizata de impozitul specific va fi scutita de aplicarea forfetarului daca nu desfasoara efectiv activitatea respectiva.  De exemplu, daca o companie are in actul constitutiv ca activitate secundara „restaurante”, dar nu are niciun restaurant deschis din care sa obtina venituri, aceasta este scutita automat de aplicarea impozitului specific. Precizarea este necesara in contextul în care Legea impozitului specific nu detaliaza o asemenea situatie.

La calculul impozitului specific se va tine cont de cele trei formule stabilite prin  Legea nr. 170/2016, grupate pe coduri CAEN si determinate de mai multe variabile.

Ordinul comun al Ministerului Turismului si al Ministerului Finanțelor Publice nr. 264/464/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 266 din 14 aprilie 2017 si a intrat in vigoare la momentul publicarii.

Declararea si plata impozitului specific trebuie facuta semestrial. Pentru 2017, cele doua termene de plata sunt stabilite la 25 iulie 2017 si 25 ianuarie 2018.

Cmentariile sunt închise