Cu o experienta de peste 20 de ani in industria HORECA, acoperind diverse arii de specialitate, Octavian Moldovan a preluat functia de General Manager al Suter Palace – un cochet hotel de cinci stele din Bucuresti. Am luat pulsul acestei industrii vibrante intr-un interviu sincer cu un profesionist plin de energie.
- Am putea spune că ai crescut odată cu industria HORECA, cum ai resimțit evoluția industriei într-o carieră de mai bine de 20 de ani?
Avand in vedere ca prima experienta in HORECA am avut-o in 1990, da, as putea spune ca am crescut odata cu ea, dupa „Epoca de Aur”. Cu siguranta industria a evoluat, luand modele de business din strainatate si aplicand experienta, uneori scolarizarea si mai mereu pasiunea antreprenorului roman. Daca la inceput cerera depasea oferta si orice afacere incepeai avea succes, pe masura trecerii anilor a aparut concurenta, au aparut planurile de afaceri, au aparut bugetele si calculele rentabilitatii. Oamenii s-au schimbat, perceptiile s-au schimbat, pretentiile consumatorului s-au schimbat, noi ne-am schimbat. Am invatat in fiecare zi, in fiecare an, in fiecare noapte nedormita si am ajuns in 2019 sa ne batem de la egal la egal cu restaurante de stele Michelin si hoteluri ce primesc premii internationale.
- Consideri că startul într-un domeniu si dezvoltarea ulterioara ne responsabilizeaza, ne face sa ne dorim sa excelam in acel domeniu?
Da. Daca nu pui suflet in ceea ce faci, nu poti excela in acel domeniu. Cand iti stabilesti un vis si vrei sa ajungi acolo nimic nu te poate opri. Toate celulule din corp se concentreaza sa reuseasca, sa ajunga acolo unde iti propui. Horeca nu are program de luni pana vineri, de la 8 la 4, Horeca nu are weekend-urile libere. Horeca e o familie, careia trebuie sa i te dedici non-stop. Cand lipsesti te taxeaza si o simti pe propria piele. Nu cred sa fie o alta industrie cu o rata atat de ridicata de inchideri si deschideri de unitati pe an. Deschizi, functionezi, schimbi, redenumesti, aduci un alt brand, schimbi firmele, renovezi, redeschizi si tu esti in acelasi joc, mereu. Si dupa ani de zile, ajungi fie sa te saturi, fie sa excelezi.
- Daca tot ne-am dus catre zona responsabilizarii, ne poti spune din experienta ta, care ar fi un obstacol in dezvoltarea si cresterea noii generatii de personal implicat in industrie?
In acest moment sunt 2 mari obstacole: lipsa scolarizarii si salariile neconforme cu volumul de munca versus nivelul de trai. Parerea mea este ca in minim 5 ani vom putea avea personal calificat si scolarizat care sa-si doreasca sa lucreze in industria asta cu conditia ca veniturile sa nu fie minime, ci medii. Avand cateva mii de interviuri la activ si conducand alte cateva mii de persoane in ultimii 15 ani pot spune ca stiu care este venitul potrivit sa asigure confortul fiecarui angajat in functie de munca prestata. In ziua de azi conteaza cel mai mult timpul liber, apoi motivatia, apoi salariul din contract. Dar in momentul in care salariul oferit este minim pe economie, in cele mai multe cazuri, motivatia dispare si se compenseaza cu timpul liber si lipsa pretentiilor mari din partea angajatorului. Noua generatie are noi reguli de viata iar noi, cei cu experienta, trebuie sa gasim solutia de a le satisface lor nevoile pentru a le indeplini pe ale noastre. Maine, „omul care sfinteste locul’ va fi mai important deca „omul care plateste mai bine”.
- Cum s-a simtit experienta Sheraton din perspectiva profesionistului crescut in Howard Johnson? Si cum a fost trecerea la Ramada dupa deschiderea Sheraton?
In afara catorva diferente de produs si perceptie nu sunt mari diferente intre brandurile internationale. Am avut sansa sa lucrez in Howard Johnson, Sheraton si Ramada. Branduri diferite, valori diferite, clienti putin diferiti dar aceeasi munca prestata, aceleasi reguli de functionare, aceleasi principii. Este ca atunci cand schimbi masina si descoperi la cea noua cateva butoane in plus si o noua tehnologie dar o conduci la fel si respecti aceleasi reguli de circulatie. La Sheraton mi-a placut provocarea, am simtit adrenalina in timpul lucrarilor de santier si ulterior satisfactia de a participa la aducerea unui nume mare in Bucuresti. Apoi am avut sansa sa asez pe harta un hotel de 4 stele in tara, Ramada by Wyndham. Acolo am preluat proiectul in stare incipienta, am schimbat planurile de design si am regandit intreg conceptul. Am vrut sa fie cel mai luxos hotel din Ramnicu Valcea si un hotel de referinta in Romania. Sper ca asa va fi, chiar daca misiunea mea s-a incheiat acolo dupa deschidere.
- Ai vreun regret legat de implicarea mai activa in HORECA din postura de antreprenor?
Nu. Am mai fost in aceasta postura inainte de Howard Johnson, cand am avut un mini-hotel si un restaurant pe care le-am construit de la zero si le-am operat timp de 3 ani. Apoi am vandut afacerea, nu era in Bucuresti, iar eu eram inca tanar si nelinistit. In urma cu doi ani insa, am resimtit dorinta de a nu fi intr-un singur loc, de a conduce mai multe proiecte in acelasi timp si de a diversifica (oras, munte, mare, balneo). Aceasta decizie m-a afectat intr-o oarecare masura in plan personal, nefiind deloc usor sa fii departe de familie perioade mai lungi. Ii multumesc sotiei mele care mi-a sustinut mereu alegerile si cariera si sper ca multi sa aiba sprijinul pe care l-am avut eu.
- Cum simti ca a evoluat industria ospitalitatii in ultimii trei ani? Este vreo tendinta care merita mentionata si la nivelul consumatorului – poate modificari ale perceptiei si cresterea standardelor?
Din moment ce apar restaurante, sali de evenimente, cluburi si hoteluri ca ciupercile dupa ploaie inseamna ca este loc in industrie si ca exista cerere, nu?! Consider ca industria a evoluat la nivel de produs si diversitate oferite dar a suferit la servicii, respectiv la personalul de servire. Lipsa de personal calificat a adus un deserviciu industriei in ochii consumatorului si a unor perceptii generalizate la nivel de tara. Standardele au crescut, preturile s-au marit, pretentiile consumatorului s-au ridicat si serviciile au ramas aceleasi sau s-au inrautatit. Nu vreau sa generalizez, sunt si situatii in care stam bine si la servicii dar, prea putine in raport cu nivelul national. In plus, a mai aparut si nerabdarea, dorinta consumatorului de schimbare, de a incerca lucruri noi. Fidelizarea clientului a devenit din ce in ce mai greu de facut, cu costuri din ce in ce mai mari. Este normal sa se intample acest lucru, nu numai la noi in tara, ci pretutindeni, mai ales datorita perceptiei noii generatii si a tehnologiei. Acum ai de ales instant, nu trebuie sa cauti mult, totul este la un click distanta. Acum nu mai cauti tu oferte, ofertele te cauta pe tine si intr-o maniera destul de agresiva.
- Ce reprezinta Suter Palace ca punct de cotitura al carierei tale?
Am inceput consultant si m-am indragostit de hotel. Pur si simplu m-am identificat cu locul si am luat decizia de a-l prelua in administrare, avand totodata si functia de Director General. Este cel mai frumos boutique hotel de 5 stele din Romania. Emana lux, caldura, intimitate, confort si atmosfera noului intr-o cladire istorica. Este, cum il numesc eu, Noul Vintage. Linistea oferita de gradina acestui loc, apusul de soare vazut de pe balcon si vederea panoramica asupra orasului sunt absolut senzationale. Nu stiam ca sunt atat de multi oameni interesati de sedinte foto in acest loc, multi nu stiu ca exista asa ceva in Bucuresti. Deja a fost mentionat in top 18 hoteluri boutique din Europa iar dorinta mea este sa ajunga nr 1 in Romania si in top 5 in Europa in urmatorii 2 ani. Are toate atuurile si nu vad nici un motiv in a nu fi asa.
- Cum califici o experienta hoteliera de 5 stele in Bucuresti, ne aliniem cu standardele oricarei capitale europene?
Eu zic ca sunt hoteluri in Romania care depasesc standardele multor tari. Lucrurile acestea se vad in recenzii, in notele de pe canalele de rezervari si in cresterea numarului de turisti de la an la an. La preturi stam bine, servicii bune avem, ne descurcam in orice situatie, rezolvam orice problema ar avea orice oaspete, stim sa fim ospitalieri. Avem tehnologie, mai si reciclam, suntem mereu activi si stim sa ne facem placuti. Iar produsul este conform standardului de 5 stele pentru ca investitorii in acest domeniu si la acest nivel nu fac rabat la calitate. Clientul de 5 stele stie ce cauta iar noi ii oferim de cele mai multe ori experiente ce ii depasesc asteptarile. Acest lucru ne aduce in competitie, usor dar sigur, cu celelalte capitale europene.
- Spune-ne cateva cuvinte despre experienta de dining oferita de Suter Palace si evenimentele care pot fi gazduite acolo.
Odata cu sezonul rece am inchis Suter Garden, o terasa de 100 locuri ce urmeaza a fi redeschisa in primavara. Dar am deschis restaurantul Gramont, un concept mixt de bucatarie gourmet la granita cu fine dining, 34 locuri si un balcon cu vedere spre Palatul Parlamentului. Meniul este creat in parte de Masterchef Henrik Sebok si de tanarul Executive Chef Vlad Burlacu, fiecare cu semnatura preparatelor proprii. Intr-un ambient regal, locul abunda de experiente, degustari de vin, meniuri personalizate si evenimente. In fiecare seara de joi avem cate o surpriza (meniu special, degustare de vinuri si muzica live sau DJ) si de curand am lansat si oferta de petreceri de Craciun si Revelion. Este un loc in care lucrurile se intampla frumos, este o oaza de liniste in inima orasului. Mai avem si un salon de evenimente ideal pentru aniversari, petreceri corporate, botezuri si intalniri de afaceri. Dar vom dezvalui toate surprizele rand pe rand.
- Viitorul este… luminos?
Cu siguranta da! Nu stiu ce alte proiecte imi rezerva viitorul dar stiu ca am acelasi tonus si dorinta de a construi lucruri durabile ca acum 20 de ani. Cred in afaceri de succes si ma atrag provocarile, iar cu cat este mai greu proiectul cu atat ma ambitionez mai mult sa demonstrez ca se poate. Si multumesc ca sunt norocos sa lucrez cu oameni care sunt pe aceeasi lungime de unda cu mine si cred in aceleasi valori. Succesul, in ziua de astazi, vine doar cu rabdare si in timp, trebuie sa cauti acea relationare, acea chimie cu cei de langa tine si sa comunici…mult si ori de cate ori este nevoie, sa repeti daca este nevoie. Fiecare dintre noi are realitatea proprie si nu trebuie sa ne mire de ce unii oameni nu ne inteleg. Asadar, maine dimineata capul sus si hai la treaba, vom vedea ce va fi!
Admiratie pentru un profesionist desavarsit.