Pariul cu turismul intern – interviu cu Marius Băzăvan – Managing Partner & COO Bacolux Hotels Romania
Frații Marius și Florin Băzăvan, proprietarii grupului hotelier Bacolux, sunt printre antreprenorii care și-au pus încrederea în frumusețea țării noastre, convinși că avem mijloace cu care putem impresiona turiștii, cel puțin la același nivel cu vecinii noștri. Compania a inaugurat pe 1 iulie hotelul Bacolux Koralio din Eforie Nord, în urma unei investiții de peste 7 milioane de euro. Marius Băzăvan, Managing Partner & Chief Operating Officer Bacolux Hotels – grup din care fac parte hotelurile Bacolux Craioviţa Hotel&Events din Craiova, Bacolux Afrodita Resort&Spa şi Bacolux Diana Resort din Băile Herculane şi Bacolux Koralio din Eforie Nord, este de altfel și operatorul Horeca care consideră că investițiile din domeniu sunt benefice atât pentru antreprenori din Ospitalitate, cât și pentru turistul în căutare de servicii premium la el în țară.
- În primul rând, cum v-ați cultivat pasiunea pentru turism?
Pasiunea pentru turism a fost cultivată în familie, însă a fost ceva ce ne-a pasionat în mod natural și care încă generează entuziasm pentru noi. Dezvoltarea turismului, adaptarea acestuia la tendințele din piața internațională, dar și anticiparea următorului pas în industrie, creează o competiție cu noi înșine ceea ce ne oferă oportunități constante de dezvoltare.
- Investițiile grupului sunt în principal axate pe renovarea unor hoteluri cu istoric din stațiuni emblematice. De unde se trage dorința de a da o nouă șansă unor edificii, chiar și când implică investiții semnificative?
Potențialul turistic al României este spectaculos, așa cum sunt și resursele sale naturale. Investiția în aceste hoteluri, două dintre ele amplasate într-o stațiune istorică, este contribuția noastră la dezvoltarea turismului din România și în unele cazuri, precum Băile Herculane, readucerea stațiunii la gloria din alte vremuri. Pentru mulți dintre noi, aceste locuri evocă amintiri frumoase din vacanțele copilăriei și ne dorim să le oferim contextul în care să creeze noi amintiri, de data asta în spații moderne, cu servicii de calitate.
Totodată este important pentru noi să demonstrăm că și România poate avea servicii și facilități care pot concura cu orice țară din Europa.
- De ce Băile Herculane și de ce Eforie Nord?
Ambele au fost alegeri personale. Băile Herculane a fost locul vacanțelor noastre de familie timp de foarte mulți ani, un loc unde am admirat mereu peisajele spectaculoase, astfel că alegerea a fost destul de ușoară atunci când am avut ocazia să achiziționăm cele două hoteluri care s-au transformat în Bacolux Afrodita Resort & Spa și Bacolux Diana Resort.
Ne-am dorit foarte mult să valorificăm și să punem în cea mai bună lumină resursele naturale unice din Herculane, dar totodată să investim în oamenii din zona respectivă. Astfel, ne-am alcătuit echipe din localnici, iar dotarea celor două spa-uri ale resorturilor cu aparatură de ultimă generație au adus recompense precum premii naționale și internaționale care ajută la promovarea zonei.
Eforie Nord este tot un loc special pentru noi, fiind stațiunea în care am văzut pentru prima dată marea când eram copii. Investiția de aici a venit ca un pas firesc, cu atât mai mult cu cât ne doream să adăugăm în portofoliul grupului și o locație pe litoral.
- Care sunt provocările cu care se confruntă un antreprenor la preluarea unui hotel gândit pentru alte vremuri?
Provocările sunt numeroase, cu atât mai mult cu cât într-o construcție veche mereu o să apară situații neprevăzute în timpul lucrărilor de renovare. Multe dintre acestea nu se pot vedea decât după demararea lucrărilor, așa că trebuie să fim mereu pregătiți să găsim soluții rapid sau să adaptăm planul inițial. Pe cât posibil adaptăm spațiul la nevoile moderne, însă mereu avem grijă să păstrăm și elementele ce oferă identitatea clădirii, ne dorim să îmbunătățim și să modernizăm spațiul, dar să îi păstrăm identitatea si istoricul.
Sigur că există zone în care nu putem să intervenim foarte mult, precum spațiile de parcare gândite pentru o vreme în care majoritatea turiștilor călătoreau cu trenul, însă încercăm pe cât posibil să valorificăm cât mai eficient tot spațiul pe care îl avem la dispoziție.
- Cât au durat lucrările pentru Bacolux Koralio și la cât s-a ridicat investiția totală?
Hotelul a fost achiziționat la sfârșitul lui 2019, iar deschiderea a avut loc la începutul acestei veri. În acești doi ani, lucrările au mai suferit întârzieri din cauza pandemiei și a lockdown-ului care au blocat activitatea în multe domenii. Unele dintre acestea aveau impact direct și asupra furnizorilor din industria Ospitalității și au generat întârzieri majore pentru dotări și echipamente, însă ne-am adaptat și am continuat proiectul.
Am desfășurat proiectul urmând planul echipei de arhitecți români cu care colaborăm și care a remodelat cu succes toate interioarele locațiilor Bacolux în ultimii ani. Investiția se ridică în acest moment la peste 7 milioane de euro.
- Ce ați păstrat și ce ați adaptat pentru standardul de 4 stele?
Proprietatea a beneficiat de un upgrade integral: spatiile interioare au fost reamenajate sau li s-a schimbat destinatia, structura principală a fost păstrată, precum și exteriorul cu balcoanele rotunde, ceea ce fac clădirea ușor de recunoscut.
Ca facilități exterioare au fost construite o piscină de agrement cu o lungime de 28 de metri, cu zonă de șezlonguri, precum și o terasă cu scenă pentru spectacole. Pentru copii au fost construite două piscine, un ansamblu cu tobogane acvatice și două spații de joacă.
Pe acoperișul clădirii au fost amenajate trei studiouri, fiecare cu terasă proprie, zonă pentru plajă și jacuzzi. Cel mai mare studio are o suprafața de 85 mp și o terasă de 180 mp cu o priveliște spectaculoasă a stațiunii.
Capacitatea restaurantului a fost mărită cu 100 de locuri și iar la parter au fost amenajate trei săli de conferințe și întâlniri, Resortul poate găzdui team-building-uri, evenimente corporate și private. De asemenea au fost schimbate lifturile și a fost amenajată o parcare exterioară.
- Cea mai arzătoare întrebare din Horeca: cum stați cu personalul și când ați început recrutarea echipei pentru Koralio?
Din fericire, la nivel de grup, desfășurăm de mulți ani proiecte pentru recrutare și suntem mereu preocupați de proiecte interne pentru echipa noastră, iar acest lucru ne ajută să gestionăm mult mai bine fluctuațiile de pe piața muncii. Premiul obținut anul trecut la Top Hotel Awards pentru „Angajatorul Anului” pentru că am reușit să menținem întreaga echipă pe perioada pandemiei, a fost încă o confirmare pentru noi că ne aflăm pe drumul cel bun în ceea ce privește politicile noastre pentru angajați. Sigur că resimțim deficiența de forță de muncă în această industrie la nivel național, însă lucrăm constant la aceste aspecte și nu am avut probleme deosebite privind acest subiect, doar că este nevoie de un efort constant pentru a asigura acest lucru.
Recrutarea pentru Bacolux Koralio a început cu 6 luni înainte de deschiderea resortului.
- Având în vedere avantajele oferite de amplasare: mare și respectiv stațiune balneo-climaterică, cu ce vă diferențiați de hoteluri din aceeași categorie?
Cu siguranță fiecare locație are particularitățile sale care o fac atractivă. În ceea ce privește locațiile noastre, în primul rând credem că este vorba despre o garanție a calității serviciilor oferite de către Bacolux Hotels. Pe lângă reputație, contribuie și designul, facilitățile, dar și posibilitatea de a oferi oaspeților servicii all-inclusive atât la mare cât și la Herculane, locațiile noastre din cele două stațiuni fiind preponderent dedicate segmentului leisure. În același timp, cele trei resorturi pot să găzduiască și team-building-uri, evenimente de tip incentive, evenimente corporate și private, acesta fiind un alt element de diferențiere față de alte unități hoteliere din Eforie Nord și Băile Herculane. De exemplu, la începutul lunii septembrie noua locație de pe litoral a găzduit în paralel un team-building de 250 de persoane și alte două evenimente; în perioada 11-14 septembrie am organizat la Bacolux Koralio team-building-ul Bacolux Hotels, la care au participat membrii echipei de management din cele 4 locații din Craiova, Herculane și Eforie Nord, precum și echipa din sediul central al grupului.
- Ați gândit hotelurile grupului pentru a oferi servicii integrate, ce așteptări are turistul din 2022 de la mesele din vacanță?
Turistul din 2022 are așteptări mai mari față de anii anteriori, atât în ceea ce privește serviciile de masă, cât și experiența sa generală de vacanță. Pandemia și situația de conflict de la graniță creează un mediu de instabilitate care îi determină pe oameni să fie foarte atenți ce aleg și spre ce servicii merg bugetele lor de vacanță.
Turistul își dorește acum nu doar o masă, ci o experiență culinară. Nu mai este vorba doar despre calitatea produselor și de gust, ci despre întregul proces, implică interacțiunea umană, live cooking sau oaspeții sunt parte din proces. La toate acestea pot contribui ambianța și povestea locului.
- Integrarea tehnologiei este un element important, rămâne totuși Ospitalitatea o industrie cu oameni pentru oameni?
Noi suntem mereu deschiși la cele mai noi tehnologii și suntem mereu orientați în implementarea de sisteme noi, oricând avem ocazia. Consider că tehnologia ajută foarte mult și eficientizează munca oamenilor din industria Ospitalității, dându-ne totodată mai multe mijloace de a înțelege ce își doresc oaspeții și cum putem face lucrurile mai bine. Cu toate acestea cred că industria Ospitalității rămâne prin excelență una a interacțiunii umane și a experiențelor complexe, care nu pot să existe fără implicarea directă oamenilor din acest domeniu.
- Pe când un hotel în capitală? Cu alte cuvinte, ce planuri aveți pentru viitorul apropiat?
Un hotel în capitală nu se află în acest moment în planurile noastre, însă niciodată nu excludem posibilitatea extinderii. Avem deja un hotel dedicat segmentului de business în Craiova, Bacolux Craiovița Hotel & Events cu o istorie de 28 de ani în cadrul companiei. Planul nostru de investiții este constant și vrem să ne asigurăm că fiecare din locațiile Bacolux Hotels România beneficiază de facilități noi și dezvoltare în fiecare an.
Cmentariile sunt închise