Patronatele din turism trag un semnal de alarma: „Deficitul de personal din industrie este estimat la circa 50.000 de angajati, iar situatia continua sa se agraveze”
Desi in plina crestere in ultimii ani, fapt demonstrat de intrarea unor branduri noi pe piata precum si de diversificarea conceptelor, industria ospitalitatii se confrunta in ultimul timp cu cea mai mare criza de personal, situatie ce duce la scaderea calitatii serviciilor si va determina, intr-un final, diminuarea oportunitatilor de dezvoltare.
Printr-o conferinta e presa comuna, cele mai mari patronate din industria ospitalitatii – HORA, FPTR, FIHR si ANAT, au adus in atentie principalele probleme cu care se confrunta in prezent si cateva solutii ce ar putea fi aplicate pentru a le rezvolva.
Potrivit lui Dragos Petrescu, presedintele HORA – Organizatia Patronala a Hotelurilor si Restaurantelor din Romania, deficitul de personal din industria ospitalitatii este estimat la aproximativ 50.000 de angajati, iar situatia continua sa se agraveze, din cauza legislatiei si birocratiei, care limiteaza aplicarea unor solutii viabile.
“Suntem in fata unui paradox: industria turismului isi doreste sa creasca, avem clienti, hotelurile si restaurantele merg foarte bine, dar nu avem personal. Pentru a rezolva criza personalului, credem ca exista doua cai: sa ne uitam catre zonele defavorizate, de unde sa transportam zilnic angajatii catre centrele de business din marile orase sau, daca acest lucru nu se poate, sa aducem persoane din spatiul extracomunitar. Conform plafonului, putem atrage in Romania circa 10.000 de persoane din zona extracomunitara. Am solicitat Guvernului sa vina cu masuri in sprijinul industriei, si speram ca in urmatoarea perioada sa avem o initiativa a Guvernului astfel incat sa putem accesa aceste doua cai”, a declarat Dragos Petrescu.
Mai exact, reprezentantii celor patru patronate din turism au declarat ca au solicitat autoritatilor masuri concrete, si anume: cheltuielile de transport si cazare pentru angajatii adusi din zonele defavorizate sa nu mai fie considerate venituri de natura salariala si impozitate, si modificarea legislatiei in ceea ce priveste obligatia platirii salariului mediu pe economie pentru angajatii straini, in conditiile in care un angajat roman poate fi platit cu salariul minim.
“Criza fortei de munca se simte mai agresiv de circa un an de zile, si este o consecinta a lipsei comunicarii si implicarii autoritatilor. Romania se bazeaza pe agricultura si servicii, alte industrii practic nu mai avem! Daca ne scad serviciile, nu vom mai avea activitate. Estimez ca anul acesta, pe litoral, se vor inchide 10% din locatiile Horeca din cauza lipsei de personal. In ceea ce priveste aducerea de personal din zona extracomunitara, exista doua probleme: obligatia de a plati un salariu mai mare decat unui rezident si birocratia greoaie. Credem ca marirea coteor salariale trebuie sa fie similare, pentru romani si pentru straini. Vi se pare normal ca un spalator de vase care vine din alta tara sa aiba un salariu de 500 de euro minim iar un roman, angajat pe aceasi post, sa aiba salariul de 350 de euro pe luna? Nu e normal sa fiu obligat sa dau unui strain mai mult decat unui roman”, a precizat si Mohammad Murad, presedintele Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc – FPTR.
La randul sau, Nicolae Demetriade, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), este de parere ca, in conditiile actuale, criza fortei de munca a ajuns sa fie mai dureroasa decat o criza economica, in contextul in care Romania are cel mai mic numar de turisti straini comparativ cu alte tari din regiune.
“Daca nu reusim sa aducem macar un milion de turisti straini pe litoral nu putem sa vorbim de o crestere a turismului pe litoral. Promovarea tarii si atragerea de turisti straini ar trebui sa fie o prioritate de stat”, a declarat Nicolae Demetriade.
La randul sau, Razvan Pirjol, membru in board-ul FIHR – Federatia Industriei Hoteliere din Romania (FIHR), a vorbit despre incapacitatea autoritatilor de a promova Romania ca destinatie turistica, desi eforturi de promovare se fac de ani de zile, inclusiv la nivelul Capitalei si despre necesitatea unui parteneriat public-privat.
„Efortul de a promova Capitala printr-un parteneriat public-privat exista, dar functioneaza lacunar, ca sa nu spun ca aproape deloc, relaţia cu Primaria. Idei exista, si, culmea ironiei, exista si bani, aici este poate cea mai mare tristete. Ca avem la dispoziţie bani din taxa de promovare, fosta taxa hoteliera, dar nu reuşim sa ne armonizam gandirea, agenda si strategia comuna pentru a stimula turismul. Singura solutie pe care noi o consideram viabila este o relatie si un parteneriat mult mai eficient cu autoritatile”, a spus Razvan Parjol in cadrul intalnirii.
Reprezentantii celor patru mari patronate din industria ospitalitatii – Dragos Petrescu, presedintele HORA – Organizatia Patronala a Hotelurilor si Restaurantelor din Romania, Mohammad Murad, presedintele Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc – FPTR, Nicolae Demetriade, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT) si Razvan Pirjol, membru in board-ul Federatiei Industriei Hoteliere din Romania (FIHR), s-au reunit saptamana trecuta la o masa comuna pentru a comunica problemele industriei si pentru a solicita autoritatilor de resort sprijin in implementarea unei strategii de sustinere si impulsionare a turismului.
Cmentariile sunt închise