Cu 177 de ani în urmă, Josef Groll a fabricat prima bere blondă tip pilsner din lume, în fabrica din Pilsen, Cehia. Pilsner Urquell este o bere unică, aromată și echilibrată — mai complexă decât berea blondă lager obișnuită, mai accesibilă și mai plăcută decât berea artizanală tipică. Este ușor de băut, cu gust dulce-amărui, echilibrat și răcoritor. Am profitat de această aniversare pentru a aprofunda subiectul cu un fin cunoscător al acestei renumite beri: Georgiana Bercu, Brand Manager Pilsner Urquell.
Ne puteți introduce în istoricul berii, cum a luat naștere berea de tip pilsner?
Berea de tip pilsner își are originea în orasul Pilsen din Cehia, odată cu apariția berii Pilsner Urquell în octombrie 1842. Până atunci, berile arătau diferit față de cum suntem obișnuiți în prezent – erau tulburi și de culoare mai închisă.
De ce a apărut această bere tocmai în Pilsen? Cehii au fost dintotdeauna mari iubitori de bere, iar Pilsen era încă de pe atunci un oraș cunoscut pentru producția de bere, care se făcea independent de către locuitorii orașului, pe baza unei autorizații speciale. După ce în 1838 producția de bere a fost de slabă calitate, cetățenii orașului au decis să pună laolaltă priceperea și resursele fiecăruia și să înființeze astfel Berăria Cetățenească din Pilsen. Au împrumutat de la țările vecine cele mai noi tehnici și tehnologii în producția berii de la momentul respectiv și l-au angajat pe Josef Groll ca maestru berar. Astfel, beneficiind și de ingredientele locale cehești, de înaltă calitate – orz din Moravia, hamei din Saaz și apă dulce din Pilsen, în octombrie 1842, Josef Groll producea pentru prima oară Pilsner Urquell – o bere aurie, clară, limpede.
Caracteristicile acestei beri au făcut-o foarte populară în întreaga lume, iar numele și rețeta ei au inspirat toate berile de tip pilsner care au urmat-o; acestea reprezintă în prezent peste 70% din consumul de bere la nivel global.
Care a fost inovația adusă de stilul de fermentare bavarez și de renumitul Josef Groll asupra tehnicilor de producere a berii?
Inovația adusă de Josef Groll ține de întregul proces de producție – ingredientele cehești de înaltă calitate, drojdia lentă de „tulpina H” și particularitățile procesului – toate acestea puse împreună au dus la apariția acestei beri, care a revoluționat lumea berii pentru totdeauna.
Fabricarea unei beri Pilsner Urquell include mai multe etape. Mai întâi, amestecăm malțul din orz de Moravia cu apă dulce din Pilsen într-un cazan de cupru, obținând astfel un mix, numit must de bere. Apoi, luăm o parte din must și îl încălzim la foc separat, după care îl adăugăm înapoi în cazan; facem acest lucru de trei ori. Acest proces se numește decocție triplă și îi oferă berii mai multă culoare și savoare, precum și nota caramelizată. Apoi, adăugăm hameiul nobil de tip Saaz, puțin amărui; acesta este adăugat tot de trei ori. Folosim cinci conuri de hamei pentru fiecare pahar de bere. Adică, de două ori mai mult decât se folosește la o bere obișnuită. Acest hamei special are un rol cheie în aroma și gustul berii Pilsner Urquell.
Urmează fermentarea. În acest punct, adăugăm drojdia noastra de bere – „tulpina H” – care va produce alcool. După fermentare, berea este lăsată la maturat, se filtrează iar apoi se îmbuteliază.
Această rețetă se păstrează chiar și în ziua de astăzi. Berea Pilsner Urquell se produce la fel cum o făcea și Josef Groll în 1842.
Ce face din Pilsner Urquell o bere unică?
Pilsner Urquell este prima bere blondă tip pilsner din lume, produsă doar în fabrica din Pilsen, Cehia, după aceeași rețetă autentică, care datează încă din anul 1842. Tradiția procesului de fabricare se păstrează și în prezent, la cele mai înalte standarde și cu aceleași ingrediente naturale de origine cehească, de cea mai bună calitate. Chiar numele berii spune asta, căci Pilsner Urquell înseamnă „pilsner de la sursa originală”. De asemenea, Pilsner Urquell este o bere cu un profil de gust unic: mai complexă decât berea blondă lager obișnuită si, totodată, mai accesibilă și mai plăcută decât berea artizanală tipică. Este ușor de băut, cu gust dulce-amărui, echilibrat și răcoritor.
Un alt element distinctiv pentru Pilsner Urquell este modul de servire – noi spunem că „maestrul berar produce berea, însă tapsterul este cel care o desăvârșește”. Acesta este atât de important încât, anul trecut am lansat și în România certificarea de „tapster” pentru barmani. Aceasta este o certificare obținută de barmanii experimentați, în urma unui curs intensiv de o săptămână, care are loc la berăria noastră din Pilsen, Cehia. Barmanii, viitori tapsteri, învață să toarne corect Pilsner Urquell, pentru a le oferi consumatorilor experiența perfectă a servirii berii noastre la draft, de fiecare dată.
Pilsner Urquell se servește diferit față de alte beri – mai întâi se toarnă spuma cremoasă și apoi, sub stratul generos de spumă, se toarnă berea. Astfel, berea nu ia contact cu oxigenul din aer si, de la prima până la ultima gură de bere din halbă, Pilsner Urquell are exact același gust.
Este importantă consecvența în păstrarea intactă a unei rețete de 177 de ani?
Pentru noi, este extrem de important să păstram intactă rețeta originală, cea de acum 177 de ani; doar așa putem continua să oferim berea pilsner originală oamenilor din întreaga lume. De aceea, deși fabrica noastră din Pilsen a trecut printr-un proces de tehnologizare, o parte din berea noastră încă se mai fabrică prin metoda tradițională, cea din 1842, și se păstrează în butoaie de stejar, așezate în pivnițele noastre. Această fabricare paralelă ne ajută să comparam producția de pe linia nouă cu cea produsă în mod tradițional, astfel încât să ne asigurăm că aroma Pilsner Urquell rămâne aceeași.
Care este potretul consumatorului român de bere?
Consumatorii români de bere au început să caute produse autentice, în care să poată avea încredere și care să îi reprezinte. Acest lucru se datorează și creșterii constante a veniturilor românilor care, se reflectă în industria berii printr-o sofisticare a gusturilor și prin apariția dorinței de a încerca noi experiențe, noi produse. Din aceste motive, piața de bere locală se află în proces de transformare. Vorbim de o piață matură, cu branduri bine conturate, care își doresc să își mențină consumatorii fideli, dar să și atraga consumatori care fac upgrade către branduri din categoria premium. În același timp, există și un segment nou, în creștere, de beri craft – specialități de bere și beri artizanale.
Având în vedere că tapsterul desăvârșește felul în care este servită și savurată o bere, ați remarcat anumite tabieturi de consum în rândul consumatorului român?
În prezent, consumul berii la draft este destul de scăzut în România, iar oamenii sunt obișnuiți cu spuma aerată de la alte beri, cu o consistență diferită. Prin urmare, la Pilsner Urquell, noi avem un rol cheie în a educa consumatorii despre specificul berii noastre. Prin intermediul tapsterului, ne dorim să creștem calitatea și consumul berii la draft și să oferim de fiecare dată sevirea perfectă Pilsner Urquell, de tip ‚hladinka’ – cu trei degete de spumă cremoasă – care asigură aroma perfectă a berii, de la prima până la ultima înghițitură.
Dacă la nivel global 70% din berile consumate sunt de tip pilsner, țara noastră urmează această tendință?
Da, consumatorii români preferă berile de tip pilsner. Dacă vă gândiți la berile cele mai vândute și cunoscute la noi, acestea sunt beri blonde, clare, limpezi, toate inspirate de Pilsner Urquell.
Cât de importantă este educarea consumatorului și ce rol joacă în acest proces personalul din industria Horeca?
Pentru noi, este extrem de important să educăm atât personalul din segmentul HoReCa, cât și consumatorii cu privire la atenția pentru calitate și servire perfectă, necesare pentru experiența autentică Pilsner Urquell. De aceea, depunem eforturi continue pentru a educa barmanii, din toate locațiile în care servim Pilsner Urquell la draft, cu privire la servirea perfectă și, în același timp, a le povesti consumatorilor despre specificul berii noastre. Obiectivul este ca oamenii să primească de fiecare dată berea servită așa cum trebuie, ca să se bucure de gustul autentic Pilsner Urquell.
Ce tip de bere predomină în consumul destinat industriei Horeca și care sunt factorii care influențează alegerile acestora?
În industria Horeca, se vinde preponderent bere la sticlă și bere la draft. În funcție de specificul locației și al consumatorilor acesteia, ponderea celor două tipuri diferă însă, în general, berea la draft este pe un trend crescător, mai ales în localurile cu vânzare mare de bere.
Ursus Breweries este cel mai mare producător de bere din România. Mărcile din portofoliul Ursus Breweries sunt: URSUS, Timișoreana, Ciucaș, Peroni Nastro Azzurro, Pilsner Urquell, Asahi Super Dry, Grolsch, Stejar, Azuga, St. Stefanus, B-Life și marca de cidru Kingswood.
Cmentariile sunt închise