Pofta de dulce – prima franciză Mara Mura în Sibiu
La aproape cinci ani de la apariția cofetăriei Mara Mura, parcă nimeni nu-și aduce aminte cum ne puteam lipsi de prăjiturile cu bezea exploatate în cele mai creative moduri cu putință sau cu mai noul choux à creme cu soc. Stăm de vorbă cu Daciana Sârbu – owner al Mara Mura, care ne povestește despre obstacolele și satisfacțiile de a face ceea ce te pasionează și a-ți urma chemarea. Pentru că avem de-a face cu un gen de visător care se deosebește mult de mileniali, am aflat că Daciana a ținut să consolideze cunoștințele despre cofetărie printr-un curs la Academie D`Art Culinaire de Paris și că franciza din Sibiu nu a apărut decât atunci când calitatea produselor putea fi gestionată de la București.
Firesc, începem interviul cu o întrebare care se dorește a fi concluzia experienței profesionale în domeniu.
Cum se simte din perspectiva unei femei antreprenor implicarea într-un business cu dulciuri?
“Cred că atunci când pornești pe acest drum cu multă pasiune, se simte că înflorești sau cel puțin eu așa am simțit: că mi-am găsit locul. Deși mi-a plăcut dintotdeauna să gătesc, am constatat că în periodele mai puțin fericite din viața mea găseam refugiu în bucătărie… și găteam considerabil, pentru vecini, pentru prieteni.”
Pentru că vremea de februarie permite, stăm de vorbă la terasa amenajată pe strada Benjamin Franklin alături de un grup vesel de turiști, în zgomotul plăcut generat de veselă și tacâmuri. Mara Mura este în sine un loc vesel, gândit ca un loc de poveste pentru oameni mari – cu 10 mese amenajate la terasă și 5 în interior. Este un loc care inspiră pasiune și reflectă exact ceea a mânat-o pe Daciana să pornească la drum, cu determinarea și curajul specific româncelor. Cu o investiție inițială undeva sub 100.000 de euro, Daciana ne declară senină că satisfacția și recompensa eforturilor investite în detalii este zâmbetul adus pe chipurile celor care trec pragul cofetăriei. Sună a clișeu, dar deserturile au potențialul de a aduce bucurie și traversăm o perioadă în care profitul nu mai conduce un business – Mara Mura a intrat pe profit la abia doi ani de la deschidere; totuși acest lucru nu a descurajat-o când a luat în considerare deschiderea celei de-a doua locații în mall-ul din Băneasa în 2018. Este evident că primii ani în antreprenoriat sunt cei care testează calitățile, dar și motivația unui tânăr antreprenor, iar Daciana a avut de învățat și apoi a dorit să învețe și declară că inițial își găsea “bucuria în ochii celor care gustau ceea ce gătea”.
Crede cu tărie în consecvență și planurile de dezvoltare nu s-au concretizat decât după îndelungi procese de reglaj fin. Este mândră de produsul cunoscut drept prăjitura Mara Mura, respectiv choux à la creme cu cremă de soc și mure… evident. Aceasta, alături de tortul de bezea cu ciocolată și prăjiturile cu fructe se califică drept preferatele consumatorilor români și best-selling. De altfel, clienții Mara Mura se împart în două mari categorii: turiștii și clienți fideli români. Sunt oameni care revin pentru produsele autentice sau preferate și alții care și-au creat tabieturi din a servi o prăjitură înainte de un spectacol la Ateneu. Menținerea calității nu are niciun secret, ingredientele folosite sunt cele prezente în cofetării profesionale în toată Europa, dar folosește ouă, lapte, făină de pe piața autohtonă. Una dintre provocările francizei este îndeplinirea așteptării de a găsi mereu același gust și aceeași calitate, iar acest lucru este garantat prin faptul că Mara Mura Sibiu se aprovizionează cu produse de la laboratorul din București.
Daciana ne spune că s-a lovit de birocrația specifică și un real ajutor pentru antreprenori sunt firmele prin care poți externaliza parte din aceste servicii. Există desigur și nedreptăți și momente în care simți că doar ție ți se întâmplă, dar acestea sunt inerente și trebuie să-ți aduni energia să te ridici și să continui.
Apoi e lucrul cu oamenii și criza de personal din Horeca… Despre personalul Mara Mura afirmă că predomină cei care și-au găsit locul și menirea, asemeni ei. Sunt tineri care trebuie încurajați și ajutați să înțeleagă pasiunea din spatele motivației de a genera vânzări. Ea însăși s-a lovit de duritatea profesorilor francezi și lipsa lor de răbdare, a înțeles că este un domeniu în care atenția la detalii și precizia sunt secretul unor produse de cofetărie impresionante. Poate că spiritul pe care Mara Mura îl transmite clienților săi, de familiar, de loc de poveste, rezidă în echipă și un lider care poate inspira. Ca să poți să înțelegi ce simte un om care lucrează la linia de producție, trebuie să-i insufli sentimentul de apartenență la ceva măreț: la Mara Mura nu se fabrică deserturi de serie, ci prăjituri pe care le putem servi copiilor noștri, comunicăm unii cu alții ca echipă și dacă nu ne place putem considera că a fost doar un moment al vieții în care ne-am intersectat. Daciana e de părere că antreprenorul român ar trebui să fie capabil să transmită asta oamenilor cu care lucrează, iar criza de personal să fie privită mai degrabă ca o călire a aptitudinilor sale de leadership.
Cmentariile sunt închise