Prima editie a ghidului Gault&Millau Romania va cuprinde 141 de restaurante si localuri POP din sase orase
Prima editie din Romania a ghidului gastronomic Gault&Millau din Romania va cuprinde 90 de restaurante si 51 de localuri POP din Bucuresti, Cluj, Timisoara, Oradea, Brasov si Sibiu. Ghidul va fi lansat oficial in cadrul unei gale pe 14 mai, cand se vor anunta premiile Gault&Millau Romania precum si clasamentul oficial al restaurantelor pentru 2018.
„Misiunea noastra principala este sa sustinem cultura gastronomica in ansamblul ei, de la bucatari si restaurante la producatori si ingrediente locale. Gault&Millau a inceput acum 50 de ani prin promovarea noii bucatarii franceze si a reprezentantilor acesteia, cel mai cunoscut fiind Paul Bocuse. Intrarea noastra in Romania a coincis cu o miscare similara, din care suntem bucurosi ca facem parte si pe care o vom sprijini atat in Romania cat si in afara ei”, spune Raluca Hritcu, co-CEO Gault&Millau Romania.
„Lansarea in mai a primei editii locale a ghidului Gault&Millau va reprezenta o premiera multipla. Pentru prima data s-a realizat o evaluare a restaurantelor din Romania la standarde internationale, urmand aceleasi principii si acelasi sistem care se aplica in toata reteaua Gault&Millau, indiferent ca este vorba despre Franta, Polonia, Australia, Canada sau Japonia. Restaurantele din Romania vor deveni astfel mai vizibile si mai conectate cu ce se intampla in prezent in lumea gastronomica. De asemenea, pentru prima data bucatarii vor fi realmente in centrul atentiei si nu doar cei deja cunoscuti publicului larg: recenziile din ghid includ numele chefilor, iar cele mai importante premii Gault&Millau le sunt de asemenea dedicate tot lor”, a adaugat Stefan Mortici, co-CEO Gault&Millau Romania.
Sistemul de evaluare Gault&Millau
Procesul de selectie a restaurantelor si localurilor POP pentru Gault&Millau 2018 s-a desfasurat intre noiembrie si jumatatea lunii aprilie si a implicat o echipa mixta de 14 evaluatori romani si internationali.
Restaurante
Pentru prima data in Romania, restaurantele incluse in ghidul Gault&Millau Romania vor primi puncte si bonete cu echivalare si recunoastere internationala. Sistemul de notare este de la 0 la 20 si vor intra in ghid doar restaurantele care obtin minim 10 puncte in urma evaluarii.
Pe langa puncte, restaurantele primesc si bonete, respectiv 1 boneta pentru restaurantele cu note intre 11 si 12.5, 2 bonete pentru restaurantele cu note intre 13 si 14.5, 3 bonete pentru restaurantele cu note intre 15 si 16.5, 4 bonete pentru restaurantele cu note intre 17 si 18.5 si 5 bonete pentru restaurantele cu note intre 19 si 19.5, acesta fiind de altfel si punctajul maxim care se poate obtine. Restaurantele cu note intre 10 si 11 nu primesc bonete.
Evaluarea restaurantelor se face pe baza mai multor criterii pentru a reflecta conceptul de experienta completa in care elementele centrale sunt viziunea si tehnica bucatarului-sef.
Ponderea cea mai mare (~70%) in evaluarea unui restaurant este cea legata strict de meniu, de ceea ce li se ofera clientilor in farfurie, iar serviciul, atmosfera, designul, raportul calitate-pret etc. reprezinta diferenta de ~30% din punctajul final.
In analizarea meniului de mancare din restaurante, evaluatorii iau in calcul mai multe puncte de referinta: viziunea bucatarului-sef, creativitatea meniului, sezonalitatea acestuia, tehnici care presupun un grad mediu sau ridicat de complexitate, calitatea ingredientelor, utilizarea ingredientelor locale.
Localurile POP
Ghidul va include si localuri din categoria POP – care ofera o atmosfera mai relaxata sau/si mai accesibila decat cea din restaurante. Meniul este in continuare important si evaluat, dar de cele mai multe ori nu reflecta o viziune personala a unui chef, iar experienta culinara este completata in cazul acestor localuri si de alte elemente care le fac relevante si populare – design, un meniu mai special de cocktailuri sau o lista semnificativa de vinuri.
Localurile POP sunt evaluate dar nu primesc puncte si nici bonete, fiind o categorie separata de cea de restaurante in ghid.
Evaluatorii Gault&Millau
Evaluatorii sunt persoane care cunosc foarte bine si sunt pasionate de domeniul gastronomic, au un stil de viata care le permite sa calatoreasca si sa viziteze des restaurante, atat din Romania, cat si din afara tarii si prin urmare stapanesc un sistem solid de referinte culinare care le permite sa evalueze corect si complet o experienta culinara. Echipa locala de evaluatori este formata din cetateni romani dar si expati care traiesc si lucreaza in Romania. In vederea realizarii ghidului din mai, evaluatorii din Romania au fost pregatiti si consiliati de experti Gault&Millau Franta.
Evaluatorii Gault&Millau din Romania urmeaza un cod strict de etica, bazat pe aceleasi principii oriunde este prezent ghidul in lume:
- INTEGRITATEA: Scopul evaluatorilor este de a aprecia o experienta culinara de calitate, creativa, autentica si totala din perspectiva unui client obisnuit. De aceea evaluatorii analizeaza restaurantele intr-un context de anonimitate totala: nu isi declina niciodata identitatea de evaluator in timpul sau in afara procesului de evaluare, nu interactioneaza cu managementul restaurantului, platesc nota de plata ca orice client, nu cer niciun fel de favoruri personale de la restaurante inainte, pe parcursul sau post-evaluare. Astfel, evaluarile sunt realizate fara niciun fel de interferenta cu restaurantele, care sunt analizate intr-un context normal de functionare.
- INDEPENDENTA: Independenta este una dintre valorile principale pentru Gault&Millau, prin urmare evaluatorii nu sunt afiliati comercial niciunui jucator din sectorul culinar.
- RESPONSABILITATEA: Evaluatorii au o perspectiva responsabila asupra misiunii lor si o intelegere aprofundata a mizei pe care o are evaluarea realizata pentru pozitionarea acelui restaurant, pentru clientii si potentialii clienti. Aceasta perspectiva vine atat din aplicarea unui sistem Gault&Millau de evaluare, unic, obiectiv si recunoscut international dar si din valorile care le ghideaza propria experienta profesionala.
Gault&Millau a fost publicat mai intai in Franta acum 50 de ani de doi jurnalisti pasionati – Henri Gault si Christian Millau – si s-a facut cunoscut prin sustinerea reprezentantilor noii bucatarii franceze precum Paul Bocuse sau fratii TroisGros. Astazi, ghidul este prezent in peste 30 de tari si 6 continente.
Gault&Millau si-a anuntat intrarea pe piata romaneasca in octombrie 2017.
Cmentariile sunt închise