Radu Savopol surprinde imaginea unei ospitalități în plină expansiune

Radu Savopol s-a concentrat în interviul acordat Horeca Insight asupra imaginii de ansamblu a industriei Horeca din țara noastră, dar și asupra provocărilor și oportunităților care-i modelează viitorul. De la tendințele pieței la impactul evenimentelor internaționale și al networking-ului, vă invităm să descoperiți viziunea acestuia pentru o industrie a ospitalității românești mai competitivă și mai inovatoare.

  • Experiență internațională și perspective

o Ai beneficiat de o expunere semnificativă la medii economice din afara granițelor. Ne poți spune cum ți-au modelat aceste experiențe abordarea business-ului propriu?

Nu știu dacă expunerea mea în afara granițelor a fost semnificativă, dar pot spune că am acționat cu perseverență și transparență încă din 2016 – 2017. Faptul că am comunicat extern a fost motivant pentru mine și pentru echipă, iar când încep să te contacteze publicații internaționale sau jurnaliști din alte țări, este un semn bun și aduce o maturitate în echipă.

o Cum se diferențiază provocările și oportunitățile din România comparativ cu alte țări?

Este o abordare complet diferită atunci când începi să operezi în afara granițelor. Am testat mai multe modele și am învățat în cei trei ani de experiență internațională, strategiile sunt altele, bugetele diferă, iar modul de comunicare este de asemenea diferit. Este important să fii foarte atent și flexibil pentru a te adapta rapid.

( Foto arhiva personala Radu Savopol )
( Foto arhiva personala Radu Savopol )

 

  • Potenţialul Horeca al României

o Care crezi că sunt punctele forte ale Horeca din România care pot fi valorificate în viitorul apropiat?

România este pe val din punct de vedere al industriei ospitalității. Un avantaj major este că nu am fost o destinație cunoscută pentru turiștii din Europa sau alte continente, și tocmai aici apare marele potențial pe măsură ce țara devine atractivă. Destinațiile consacrate nu mai prezintă același interes, dar poziționarea noastră a devenit atractivă pentru două extreme de vârstă: turiști între 18-30 de ani și 60+. Totuși, mai avem de lucru pentru a atrage turiștii cu venituri peste medie, care momentan preferă alte țări.

Horeca din România crește și se consolidează de la an la an. Observ cum brandurile independente trec în administrarea unor grupuri mai mari, cum ar fi Vacamuuu care a fost preluat de Grupul Stadio, sau Monte Carlo, preluat de City Grill. Pentru mine asta înseamnă creștere și consolidare, dar totodată consider și că există restaurantele independente care au farmecul lor și multe dintre ele fac o treabă excelentă de ani de zile.

o Având în vedere experiența extinsă în ospitalitate, cum consideri că va evolua acest sector economic al țării noastre în următorii ani?

Odată ce concurența neloială va dispărea, evoluția va fi cu siguranță pozitivă. Întreaga industrie trebuie să se alinieze și să fie corectă față de concurență și, mai ales, față de oaspeți, care trebuie tratați cu respect și seriozitate atunci când mănâncă sau servesc o băutură în locațiile noastre.

În prezent, există aproximativ 33.000 de unități Horeca, de la cârciuma din sate până la restaurantele de fine-dining. În următorii ani ne vom îndrepta spre 35.000 de locații, iar concepte noi vor apărea și în orașele mai mici. În opinia mea unele locații vor dispărea, dar acest fenomen de „refresh” natural se întâmplă la nivel internațional.

Vedem, de asemenea, cum conceptele evoluează. În Marea Britanie, pub-urile tradiționale se transformă în cafenele dimineața, localuri pentru servit prânzul în timpul zilei și puburi seara. Este nevoie de investiții considerabile pentru aceste transformări, dar altfel, nu vor face față concurenței.

Și la noi, cine nu privește dincolo de ziua de azi va avea de pierdut. Generațiile se schimbă rapid, iar comportamentul de consum în Horeca nu este încă înțeles de multe industrii conexe. Mă refer în special la industria berii, care trebuie să se adapteze rapid, deoarece Gen Z consumă mai puțină bere decât generațiile anterioare. Alcoolul, în general, este consumat mai puțin, iar tinerii caută experiențe bazate pe arome și gusturi diversificate.

Se observă de exemplu că femeile ies mult mai des în oraș, iar meniurile trebuie adaptate la acest segment. Sunt încântat să văd că meniurile devin mai concise și că apar restaurante specializate pe un singur produs, ceea ce este benefic pentru industrie. Nu poți excela în toate aspectele dintr-un restaurant, fie că e vorba de supă, burger, friptură sau desert. Este ideal să existe restaurante care să se concentreze pe un produs excelent, care să devină punctul lor de atracție.

  • Relevanța evenimentelor specializate

o FoodService & Hospitality Expo a dovedit potențialul de a fi cel mai mare eveniment de acest gen din Europa de sud-est. Cum poate beneficia o afacere din Horeca de participarea la astfel de târguri?

Sincer, nici nu-mi vine să cred. Este ceva la care nu mă gândeam acum 5-8 ani, să mă contacteze furnizori internaționali și să îmi spună că ne vedem la un târg din România.

Exact ceea ce se întâmplă la târgurile mari consacrate se întâmplă și la noi, mai ales la Expo-ul din această toamnă. De aici va veni o plusvaloare pentru industrie și pentru producători și furnizori, care vor avea ocazia să se conecteze cu piețe noi.

Cred că autoritățile ar trebui să sprijine aceste evenimente private, iar dacă vor să extindă spațiul de expoziție anul viitor, va fi necesar să găsească soluții, deoarece, din păcate, infrastructura noastră expozițională este învechită.

o Ne poți împărtăși situații specifice în care participarea la un târg dedicat cafelei sau cafenelelor a avut impact direct asupra strategiei sau operațiunilor 5 to go?

Îmi amintesc de noiembrie 2015, când 5 to go avea doar șase locații deschise. Am decis să merg la HOST în Milano, cel mai mare târg din industrie, care are loc o dată la doi ani. Atunci am realizat că industria cafelei este probabil în top 10 industrii din lume.

Prima dimineata spre HOST Milano 2015 ( Foto arhiva personala Radu Savopol )
Prima dimineata spre HOST Milano 2015 ( Foto arhiva personala Radu Savopol )

 

De atunci, nu am ratat niciun târg sau expoziție relevantă din Europa. Mi-aș dori să văd și ce se întâmplă pe alte continente, dar încă nu am avut ocazia. Cu siguranță, experiența din 2015 mi-a schimbat strategia și viziunea, motivându-mă să aspir la topul acestei industrii.

Astăzi, 5 to go este pe locul 9 în Europa și Orientul Mijlociu ca număr de locații (Top 2023), și pot spune că este, în parte, rezultatul participării la HOST Milano și la alte evenimente similare din industrie.

  • Networking și evoluție

o Crearea de noi conexiuni este unul dintre aspectele cel mai intens promovate ale expunerii la târguri sau concursuri internaționale. Cum poți maximiza acest beneficiu al participării la evenimente?

La târgurile mari din întreaga lume, vin de obicei proprietarii sau fondatorii afacerilor care expun. Ai astfel ocazia să discuți cu ei și să-i întrebi despre noutăți sau inovații din domeniul lor. Este fantastic să pui mâna pe produsul finit și să înțelegi cum este perceput în comparație cu concurența. Vezi de ce la unele standuri este coadă, în timp ce la altele nu se întâmplă mare lucru. Totuși, la următoarea ediție, situația se poate schimba, și cei care nu aveau succes anterior pot prezenta ceva inovativ, atrăgând atenția tuturor. Asta este frumusețea acestor târguri.

o Ne poți oferi un exemplu de parteneriate sau colaborări care s-au concretizat în  urma unui târg de profil – ca expozant sau vizitator?

Am făcut multe schimbări în urma acestor târguri. În zona produselor de retail, am cunoscut parteneri din Polonia cu care colaborăm și azi. Am dezvoltat capsule pentru uz casnic cu cel mai mare jucător de private label din Italia. Anul acesta, am schimbat furnizorul de Chai Latte și vom aduce o colecție inedită de la Market Grounds.

  • Inovații și tendințe

o În opinia ta, e nevoie să alergăm după trenduri sau să ne străduim să devenim noi exemplul pozitiv în Horeca?

E bine să fii atent la trenduri, dar uneori, dacă intri prea devreme pe piață, poți să-ți afectezi performanța dacă nu ai răbdare să aștepți valul. Sunt multe exemple de afaceri din industria noastră cu lideri vizionari, dar au avut succes ani mai târziu.

Este foarte greu să fii un exemplu în industrie. Dacă mă uit la 5 to go, care va împlini 10 ani anul viitor, consider că este dificil să rămâi în top an după an, să faci tot timpul lucrurile din ce în ce mai bine, să modifici conceptele și meniurile în funcție de anotimpuri. Este și mai greu într-o țară în care copiile sunt preferate în locul inovației.

o Cum contribuie evenimente precum FoodService & Hospitality Expo la integrarea tendințelor internaționale din industrie?

FoodService & Hospitality Expo a avut deja un impact în rândul jucătorilor locali, iar uitându-mă pe lista de participanți din România anul acesta, constat că este impresionantă. Următorul mare pas va fi vizibilitatea internațională pe care acest eveniment o va obține în toamna lui 2025. Provocarea va fi să găsească spațiu suficient pentru a găzdui și gestiona peste 1.000 de expozanți din România și din afară.

  • Impactul expunerii internaționale

o Ne poți da un exemplu de idee sau practică inovativă descoperită în străinătate și pe care ai implementat-o ​​cu succes în România?

Un lucru esențial pe care l-am învățat este respectul față de parteneri și furnizori. Ceea ce sper este ca și furnizorii din România să înțeleagă că afacerile trebuie construite pe termen lung, nu doar pentru 3-5 ani, cum se întâmplă adesea azi. Suntem o piață bună de consum, iar furnizorii trebuie să conștientizeze că dacă vor să rămână competitivi față de producătorii internaționali, trebuie să își regândească strategia. După ce România va intra în Schengen, concurența va crește. Jucătorii locali cresc și ei, iar prețurile competitive sunt esențiale pentru a oferi clienților prețuri atractive. La final, clienții sunt „stăpânii” noștri adevărați.

 

Mai multe informatii despre FoodService & Hospitality Expo le gasiti pe site-ul dedicat la expozitiei aici.

Cmentariile sunt închise