Restaurantele au înregistrat pierderi de peste 80% din cifra de afaceri pe 2019
Într-un studiu realizat de aplicația de rezervări la restaurante Restograf în parteneriat cu HORA, se constată că din cele 85% din restaurantele care au deschis terasele odată cu ridicarea Stării de Urgență (la 1 iunie), mai mult de jumătate au înregistrat pierderi de minim 80% din cifra de afaceri a anului 2019. Studiu s-a desfășurat pe un eșantion de 423 de proprietari și manageri de localuri, în perioada 07-22 iulie 2020, iar date au fost colectate și centralizate prin Google Forms.
43% din respondenți cred că va dura undeva între 6-12 luni pentru ca cifra de afaceri să revină la nivelul din 2019, în condițiile în care măsurile de ajutor din partea statului nu au fost suficiente – doar 23.9% dintre respondenți spun că au primit TVA-ul și alte restanțe fiscale din partea autorităților.
În această perioadă, dintr-un număr mediu de 88 de angajați, 71 au fost trimiși în șomaj tehnic, iar 83.8% dintre operatori au solicitat indemnizația de 75% din salariu.
Cât de grav au fost afectate restaurantele?
Majoritatea celor care au răspuns în cadrul studiului administrează unul sau două restaurante (61,4%), iar 32% dețin cel puțin 3 restaurante. Dintre acestea, 85.3% s-au redeschis la 1 iunie. Dintre locațiile închise de lanțurile de restaurante 48,3% au fost închise parțial, în timp ce 39,7% au rămas deschise.
Vechimea medie a localurilor este de peste 8 ani, iar cei care le conduc sunt specialiști HoReCa, cu experiență în administrarea afacerii. Chiar și în aceste condiții, 54,7% din respondenți au înregistrat pierderi de minim 80% din cifra de afaceri a anului 2019.
La nivel de angajați, industria HoReCa era un segment în care activau un număr mediu de 88 de angajați înainte de pandemia COVID-19. Dintre aceștia, în medie, au fost trimiși în șomaj tehnic 71 de angajați, iar 14 au fost disponibilizați, doar 3 fiind păstrați activi.
Principalele măsuri luate de operatori
Cele mai populare măsuri luate de operatori au fost de amânare a obligațiilor fiscale aferente Stării de Urgență, precum și obținerea unui Certificat de Urgență și a indemnizației de 75% din salariul angajaților trimiși în șomaj tehnic. Astfel:
- 83,8% dintre operatori au solicitat indemnizația de 75% din salariu;
- 74,3% au solicitat Certificatul de Urgență;
- 59,2% dintre operatori au solicitat un credit prin IMM Invest;
- 58,1% au cerut amânarea obligațiilor fiscale scadente;
- 4,1% au decis să amâne ratele la bănci.
Doar 1,4% spun că livrările reprezintă una din principalele măsuri pe care le-au luat. Asta deoarece procentul încasat din livrările de mâncare abia ajunge la 10%-30% din cifra de afaceri în cazul celor mai multe dintre localuri (76%).
64,8% dintre respondenți spun că NU au beneficiat de rambursări din partea statului. În schimb, operatorii din HoReCa susțin că impactul deciziilor luate de autorități a dus la:
- Activitate redusă cu peste 50% (60% dintre respondenți);
- Venituri reduse (57,3%);
- Reducerea numărului de angajați (49,3%);
- Activitate suspendată / Locații complet închise (42,7%);
- Insolvență (1,3%).
În aceste condiții 46,7% dintre respondenți se declară nemulțumiți față de măsurile de ajutor luate de stat, iar 40% spun chiar că sunt foarte nemulțumiți. Doar 10,7% se declară mulțumiți.
Studiu realizat de Restograf (aplicație mobilă pentru rezervări instant la restaurante, lansată în 2019, după preluarea și rebranduirea site-ului de recenzii cu același nume) și HORA (autoritatea reprezentativă a industriei ospitalității românești). HORA a fost creată cu scopul intensificării dialogului cu autoritățile statului în vederea creării unui cadru legislativ care să impulsioneze investițiile în beneficiul economiei locale și a consumatorilor. Studiul poate fi descarcat de aici.
Cmentariile sunt închise