“Restaurantul de retailer” – o directie de business a marilor retaileri, ce nu trebuie ignorata de operatorii Horeca

Nevoile si cerintele din ce in ce mai sofisticate ale consumatorilor au o influenta majora asupra intregii piete, iar jucatorii trebuie sa se reinventeze ori de cate ori este nevoie, sa gaseasca solutii pentru a raspunde noilor obiceuri de consum, altfel, sansele de a se dezvolta, sau chiar de a rezista, se reduc. Pentru a identifica corect cerintele consumatorilor si pentru a-i cunoaste mai bine pe acestia, astfel incat sa adopte cea mai eficienta strategie, companiile trebuie sa studieze continuu piata in care activeaza, precum si „miscarile” competitorilor, fie ei directi sau indirecti. Astfel, pot afla rapid cine si cum le poate „sufla” din posibilii clienti, putand elabora la timp o strategie de „contraatac”. Una dintre tendintele aparute in piata in ultimul timp, demna de luat in seama, se refera la strategia companiilor de retail de a dezvolta, destul de agresiv, partea de food, fie prin game ready-to-eat, fie prin diverse concepte Horeca. 

Cea mai recenta “aparitie” in segmentul restaurantelor, o directie deja accesata deja de mai multe companii de retail, este reprezentata de francezii de la Auchan, unul dintre cei mai importanti jucatori din piata locala. Recent, Auchan a deschis primul sau restaurant, in cadrul galeriei comerciale din magazinul sau din Baia Mare, sub numele „La masa Auchan”.

Potrivit oficialilor companiei, restaurantul propune un meniu ce cuprinde preparate variate, atat din bucataria romaneasca, cat si din cea internationala: mancaruri romanesti delicioase, burgeri, pizza, salate, deserturi samd. „Adaptat localismului traditional prin gama si designul contemporan in spatiul de vanzare, restaurantul La masa Auchan, deschis in galeria comerciala Auchan Baia Mare, propune un sortiment de mancare variat, intr-un mediu placut si modern de servire a mesei, pentru orice moment al zilei”, spun oficialii companiei.

La masa Auchan, Baia Mare

Miscarea vine in contextul in care retailerii testeaza deja de ceva timp diverse concepte prin care sa se diferentieze fata de competitori, in incercarea de a atrage clientii in magazinele lor, si sa-i fidelizeze, avand in vedere ca piata locala de retail incepe sa se maturizeze, atat din punct de vedere al numarului de magazine cat si al sortimentatiilor propuse.

Daca inceputul a fost dat timid de implementarea unor food corner-e in cadrul magazinelor, cum ar fi, de exemplu, raionul de preparate calde din hipermarketurile Carrefour dotat si cu facilitati de luat masa, sau punctele de grill de care dispun hipermarketurile Kaufland, pe parcurs retailerii au inceput sa testeze si alte tipuri de concepte.

Acum aproximativ doi ani, Carrefour a lansat prima cafenea proprie, in incinta centrului comercial Mega Mall din Capitala, la intrarea in hipermarket. Cafeneaua ofera cafea, sucuri proaspete si imbuteliate, inghetata, produse de patiserie, salate, sendvisuri si prajituri si se remarca in peisaj datorita design-ului modern si atragator, retailerul colaborand pentru acest proiect cu studioul de arhitectura Twins Studio, detinut de arhitectul Mihai Popescu, ce semneaza multe proiecte cunoscute deja in piata Horeca (cum ar fi toate locatiile detinute de grupul Fratelli, Nomad, Cotton Club, ARC Bakery samd).

Cafeneaua Carrefour Mega Mall, Bucuresti

In prezent, retailerii au inceput sa testeze si segmentul medium-high, prin lansarea unor concepte premium, bine definite, cu meniuri realizate in colaborare cu bucatari cunoscuti. De altfel, colaborarile retailerilor cu bucatari de renume nu mai sunt demult o noutate, majoritatea dezvoltand, prin acest tip de parteneriat, fie intregi game de produse, fie evenimente culinare.

Un astfel de exemplu este bistroul din cadrul magazinului Concept Store Mega Image Baneasa, lansat in luna februarie a acestui an. Sub numele de “Casual Bistro”, retailerul belgian propune un concept altfel, oferind consumatorilor posibilitatea de a achizitiona cateva delicatese si vinuri bune, dar si sa le guste si deguste. Casual Bistro a adoptat conceptul de bucatarie deschisa, pune la dispozitia clientilor aproximativ 10 locuri la mese si o sortimentatie compusa din branzeturi si mezeluri fine, sendvisuri concepute de chef Alex Iacob, patiserie, deserturi de la Cremeria Emilia, bere artizanala, vinuri si cafea premium.

Casual Bistro Mega Image Concept Store Baneasa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tot pe premium si pe colaborarea cu un bucatar cunoscut a mizat si retailerul german Kaufland, care a decis, in luna martie a.c., sa “testeze” bucurestenii cu un pop-up restaurant propriu, cu o capacitate de circa 100 de persoane. Atuul restaurantului, ce a functionat timp de doua luni la Si Lounge, in zona Pipera, a fost experienta culinara gourmet, cu preparate exclusiviste create de Chef Samuel Le Torrielec, dar oferite la un pret accesibil, fiind puse la plata doar ingredientele preparatului ales. Clientii au avut la dispozitie meniuri speciale pentru pranz sau cina, fixe sau à la carte, lista preparatelor propuse incluzand supe, aperitive precum soté de ciuperci cu ierburi, salata de caracatita Provençale, tartar de somon cu avocado, diferite tipuri de salate, pastrav cu risotto, ton la gratar cu niçoise de legume, coq au vin, kafta de vita cu orez, coaste de porc BBQ, tarte Tatin, chevice de somon sau vitel cu sos gorgonzola. Potrivit reprezentantilor Kaufland, pe viitor conceptul va fi replicat si in alte orase din tara.

Toate acestea sunt tendinte de urmarit, avand in vedere ca retailerii dispun de importante resurse, atat in ceea ce priveste expertiza cat si partea financiara. In plus, faptul ca acestia profita, practic, de traficul generat de magazinele lor poate reprezenta o concurenta puternica, ce nu trebuie neglijata, pentru toti operatorii Horeca prezenti in zonele de food-court ale marilor centre comerciale. (foto cover: Kaufland Pop-up; surse foto: companiile)

Cmentariile sunt închise