Studiu Unlock Market Research: Cum s-a schimbat stilul de viata al romanilor si care vor fi trendurile in 2018
Stilul de viata, obiceiurile de consum, pasiunile, modul in care privesc viata si provocarile sale sunt aspecte care influenteaza intreaga piata, indiferent de industrie. Daca avem cateva informatii esentiale despre acestor factori, putem avea o imagine de ansamblu asupra pietei, putem face previziuni si putem creiona cateva planuri de „atac” pentru viitor. Hunters, noua divizie de trenduri a companiei de cercetare Unlock Market Research, a dat publicitatii primul studiu national complex care masoara tendintele in stilul de viata al romanilor in 2018. Datele au fost colectate timp de un an si arata cum oamenii si-au regandit modul in care traiesc, acestea fiind prezentate sub forma a 15 trenduri sociale si profesionale. Intelegerea schimbarilor rapide care au loc in stilul de viata si obiceiurile consumatorilor este o componenta cheie in dezvoltarea oricarui business, iar o privire in detaliu asupra acestor tendinte poate sa ne ofere o perspectiva asupra felului in care va evolua piata romaneasca anul viitor si nu numai.
Studiul arata ca romanii isi doresc sa castige mai mult timp personal in loc de bani si nu mai sunt multumiti de ce le ofera de obicei angajatorii. Astfel, 55% dintre romani spun ca sunt dispusi sa accepte un loc de munca mai prost platit, dar care sa le ofere mai mult timp liber. In acest timp, Romania trece printr-o criza pe piata muncii, cand tot mai multe companii se plang ca nu gasesc resurse umane, in ciuda salariilor oferite.
Totodata, cea mai puternica tendinta, recunoscuta de 65% dintre romani, este dorinta de a-si incetini ritmul alert al vietii. Oamenii vor sa isi recupereze timpul personal, sa se bucure cu adevarat de el si cauta sa faca doar lucrurile care le plac, inclusiv la munca. Romanii nu mai sunt dispusi sa lucreze peste program sau in weekend si simt ca ziua este prea scurta pentru tot ceea ce vor sa faca.
In plus, romanii cauta din ce in ce mai mult linistea din afara tehnologiei si autenticitatea in relatiile inter-umane. De aceea, 37% dintre romani deja isi limiteaza timpul petrecut pe internet sau pe telefonul mobil, inchizandu-le dupa-amiaza si in weekend-uri, iar 7 din 10 simt ca ii afecteaza consumul de tehnologie Motivul, spun sociologii: libertatea pe care o ofera tehnologia este una falsa, ce provoaca dependenta si care ne face adesea sa irosim timpul. In schimb, romanii sunt tot mai preocupati de bucuriile simple care ii reconecteaza cu tot ce este uman: vor sa se intalneasca mai des cu cei dragi, sa se joace mai mult, sa stea in natura – tendinta confirmata de peste 61% dintre noi. Sociologii explica fenomenul ca fiind un revers al abuzului de tehnologie si a lumii virtuale.
De asemenea, studiul arata ca simtim nevoia de a aduce mai mult sens in viata noastra si de a face lucruri mai importante. 3 din 10 romani fac voluntariat in mod activ pentru cauze sociale sau de mediu, fara sa fie constransi. Multi dintre ei sunt tineri si copii si aleg voluntariatul pentru actiuni de reciclare si protejare a naturii. La nivel general, 43% dintre romani recunosc trendul de a avea un mediu mai curat, iar unii spun ca se simt vinovati daca nu fac nimic pentru asta.
Studiul incadreaza tendintele in patru teritorii de schimbari majore in Romania:
- Ne luptam pentru a ramane umani – tedinta validata de 60% dintre romani – Acest lucru inseamna ca ne pasa mai mult, am devenit mai empatici si simtim nevoia sa oferim ajutor. De aceea, ne implicam mai mult si suntem solidari pentru o societate mai buna: ne conectam cu ceilalti, iesim in strada sa protestam sau strangem donatii pentru scopuri caritabile. Dorinta pentru o lume mai buna merge si mai departe: 66% dintre romani confirma nevoia de a infrumuseta locul in care traiesc, fiind din ce in ce mai preocupati de latura estetica a tot ce ii inconjoara, de la casa, mancare si chiar pana la propriul corp.
- Comunitatea are o voce mai importanta ca oricand – tendinta validata de 45% dintre romani – Romanii au descoperit ce inseamna o comunitate si in ce consta puterea ei. 6 din 10 romani recunosc dorinta de a se strange in jurul unui scop comun pentru a avea un impact real in lume. Pe facebook sau in strada, oamenii au invatat sa se formeze natural ca grup, sa aiba incredere unii in ceilalti si sa colaboreze mai mult, cu crezul ca astfel isi pot schimba viata in bine. Romanii si-au dat seama ca si cei din jur sunt gata sa se implice pentru o cauza. 41% dintre romani considera ca Romania a inceput sa conteze pe harta lumii. Potrivit declaratiilor acestora, nu le mai este rusine ca sunt romani si considera ca identitatea nationala a castigat reputatie si devenit motiv de mandrie. Romanii au inceput sa sprijine tot ce reprezinta valoare locala si cumpara produse romanesti doar din acest motiv.
- Rolurile traditionale au fost redefinite – tendinta confirmata de 59% dintre oameni – Romanii au inceput sa abandoneze cutumele si sa puna pret pe alegerile personale: nu mai traiesc dupa standarde traditionale, ci asa cum isi doresc ei. Se casatoresc mai greu, se decid mai tarziu sa aiba copii si aleg sa lucreze in forme care ii fac sa se simta liberi, de exemplu ca freelanceri. O puternica tendinta, validata de 66% dintre romani, este ca oamenii au inceput sa traiasca tinereste indiferent de varsta sau situatia sociala. Astfel, tot mai multi varstnici isi prelungesc viata activa, angajandu-se chiar si la 70 de ani, intra pe internet si au conturi de facebook, fac sport si pleaca in vacante. De asemenea, generatiile fac schimb de lectii – trend validat de 62% dintre romani. Tinerii isi invata bunicii sa foloseasca tehnologia, iar acestia, la randul lor, ii ajuta sa afle ce inseamna valoarea si profunzimea. Pe plan personal, 6 din 10 romani spun ca vad in jur tot mai multi oameni care investesc in auto-imbunatatire. Romanii au inceput sa nu se fereasca sa faca o facultate la 40 de ani, sa invete japoneza din proprie initiativa, sa danseze sau sa gateasca. Sociologii explica prin faptul ca a crescut competitivitatea pentru a pastra un rol in societate si a ramane importanti pentru cei din jur.
- Ne dorim sa incetinim ritmul – cea mai puternica tendinta, confirmata de 65% dintre romani – Romanii au inceput sa fie deranjati de presiunea de a alerga inutil. Ei vor sa recupereze pacea sufleteasca, sa castige mai mult timp pentru ei insisi, renuntand la lucrurile care ii sufoca sau care nu le sunt strict necesare. Oamenii cauta un echilibru interior si din ce in ce mai multi sunt gata sa renunte chiar si la salarii mai mari, doar pentru a-l obtine. Ca urmare, limitarea consumului de tehnologie pentru a castiga timp de calitate este o importanta tendinta ce decurge din aceasta nevoie, si care e confirmata de 71% dintre romani. Un alt trend validat de 56% dintre romani este limitarea la zona de confort: oamenii planifica mai mult, cauta atent cele mai bune oferte de pe piata si fac economii, considerand ca stabilitatea financiara este mai importanta decat progresul financiar. Romanii au inceput sa opteze pentru locuri de munca mai sigure, ce le garanteaza un salariu care le acopera nevoile de baza, dar le ofera in schimb mai putin stres.
“Studiul arata ca urmele anxietatii de odinioara pe care le aveau romanii sunt din ce in ce mai vagi. Vedem acum cu cifre, oficial, documentat, ca romanilor nu le mai este teama si au acum o noua directie, in care vor sa faca totul pentru a ajunge la liniste sufleteasca. Romanii sunt intr-o perioada de cautare a binelui personal si ei vor schimba modul in care se face business, comunicare sau politica in Romania”, spune Adina Vlad, Managing Partener, Unlock Market Research.
“Romania se afla intr-o schimbare alerta si continua. O simtim in jur, dar acum o intelegem in cifre. Iata ca am realizat primul studiu complex care masoara trendurile la romani, pornind de la ideea ca intelegerea schimbarilor rapide care au loc in stilul de viata si obiceiurile consumatorilor este o componenta cheie in dezvoltarea oricarui business”, a declarat, la randul sau, Flavia Bobei, Alternative Research Solutions Manager, Unlock Market Research.
Tendintele au la baza un amplu studiu calitativ si cantitativ care s-a desfasurat continuu pe parcursul unui an, pe un esantion reprezentativ pentru Romania[1] si sunt un produs al noii divizii de trenduri Hunters by Unlock Market Research. Cercetarea cuprinde doua parti: prima sondeaza perceptia romanilor asupra trendurilor pe care le identifica in jurul lor, iar a doua arata in ce masura acestia le aplica in propria viata.
Noua divizie, Hunters, este specializata in cercetarea trendurilor in Romania si analizeaza noi tendinte, colectand informatii in mod continuu. Divizia face parte din compania Unlock Market Research si a luat fiinta pentru a raspunde nevoii de conectare permanenta a brandurilor cu cele mai noi tendinte in modul de viata al consumatorilor romani – de la identificarea zonelor de evolutie si masurarea intensitatii trendurilor, pana la oferirea de consultanta aplicata si analize de target pentru fiecare business in parte.
[1]Cercetare desfășurată de Unlock Market Research în perioada decembrie 2016 – decembrie 2017, cu observare continuă a trendurilor, prin explorare calitativă prin 12 focus-grupuri și cercetare cantitativă prin chestionare aplicate pe un eșantion reprezentativ de 1000 de români, 16 – 55 ani, din mediul urban.
Cmentariile sunt închise