Dacă ar ghici în cafea s-ar uita la ce spune motto-ul preferat: ”Viziune – Disciplină – Empatie” despre persoana căreia îi ghicește. Între timp însă, Radu Savopol este una dintre cele mai proeminente figuri din antreprenoriatul românesc, cel care declara: După ce am analizat piața din România mi-am setat, în ianuarie 2021, că pot să creez o rețea de 1000 de locații 5 to go până în 2025. Descoperim împreună dacă aceste planuri sunt ambițioase sau construite pe baza solidă a 7 ani de 5 to go.
Ne poți face oferi o imagine de ansamblu asupra 5 to go în acest moment: număr de cafenele, număr de orașe acoperite?
5 to go este astăzi brandul de cafenele cu răspândire națională, ce acoperă orice zonă sau regiune din România, inclusiv orașe mici, de 15.000 de locuitori. Consider că această democratizare a prezenței în cât mai multe orașe este benefică pentru industrie și pentru ce înseamnă consumul de cafea în România.
Suntem prezenți în 75 de orașe, iar în acest moment sunt aproximativ 370 de cafenele deschise, 20 în curs de amenajare și încă 10 locații semnate, care urmează să intre în procesul de pregătire.
În plus, noutatea de anul acesta este semnarea primei master francize în Ungaria și a primului flagship store în Budapesta.
Ce alte business-uri gestionezi în calitate de antreprenor sau investitor?
Am investit și în alte afaceri în paralel, însă atenția este alocată majoritar către 5 to go, unde aloc 99% din timpul meu. Sunt pasionat de acest segment și sunt în permanentă căutare de idei de dezvoltare.
Legat de afacerile în care sunt implicat, menționez Cereal Crunch și FIKA18, care din păcate a fost oprit momentan. Este un concept în care e nevoie de multă implicare, atenție, răbdare și pasiune, însă fondatorul conceptului nu a înțeles exact unde vrea să ducă brandul, iar eu, în calitate de acționar, am preferat să pun stop pentru moment, deoarece fără o direcție clară nu este loc de dezvoltare și performanță.
Mai am un proiect, Sunday Bagel, pentru care avem pregătit un plan de dezvoltare, însă sunt mult mai precaut în ceea ce înseamnă dezvoltare în această perioadă, cred că este nevoie de timp, cercetare, planificare riguroasă înainte de a lansa ceva.
5 to go s-a deschis la Budapesta – care sunt primele impresii despre felul în care primesc vecinii noștri acest brand?
Locația este poziționată într-o zona mixtă de clienți, turiști și rezidenți, ceea ce este foarte interesant pentru noi. Turiștii accesează 5 to go ca și cum ar fi un concept de mult timp, internațional si foarte prietenos. Persoanele care locuiesc în zonă l-au primit bine și așteaptă să îl ducem și în cartiere și zonele de proximitate din Ungaria. Conceptul este bazat pe aceeași simplitate, 5 meniuri și raportul calitate preț ideal.
Ce alte experiențe poți împărtăși din afară: cum se diferențiază fiecare?
Cred că trebuie să fim foarte atenți la fiecare țară, nu este ușor, mai ales în HoReCa. Diferă foarte mult de la țară la țară, de la profilul consumatorilor și obiceiurile de consum și până la preferințe și asocieri de produse, însă aici intervine experiența noastră, flexibilitatea și puterea de a schimba și adăuga lucruri noi dacă ceva nu funcționează. Conceptul este unul tânăr si permite adaptări rapide care să facă din fiecare țară un succes.
Cum ajută tehnologia un barista?
Este destul de greu în această industrie să vorbim de tehnologie. Espressoarele devin mult mai performante, râșnitele la fel și apar variante hybrid de aparate de cafea, care să simplifice lucrurile pentru barista. Apar aparate care fac cremă de lapte din ce în ce mai bine și foarte automatizate, ceea ce ne ajută mult, însă vin cu niște costuri foarte mari la pachet.
Părerea mea este că nu mereu tehnologia face lucrurile mai simple. Există și probleme la aceste aparate ultra moderne care iți pot bloca activitatea și atunci este o problema reală.
Ce s-a schimbat în top 5 băuturi în ultimii ani?
Foarte puține lucruri s-au schimbat. Ce pot spune că a reprezentat o schimbare pentru noi toți sunt băuturile care nu au la bază cafea și cresc surprinzător, mai ales vara. Este un trend global în lanțurile de cafenele. La cafea, lucrurile sunt clare: latte, cappuccino, flat white, espresso, americano.
Care sunt trendurile de consum în 2022: când ne bem cafeaua, ce servim alături de cafea?
Dulcele se consumă cel mai bine lângă cafea, dar și patiseria. În România, consumul de cafea scade după ora 13. Nu ne putem compara cu Grecia spre exemplu, unde cafeaua se bea la orice oră din zi, iar cifrele sunt impresionante. Un trend major anul acesta am văzut pentru BOBA Tea, care face senzație în lanțurile de cafenele.
Pentru consumatorul casnic ce recomanzi?
Crește consumul de cafea boabe acasă. Aparatele devin din ce în ce mai ieftine pentru acasă, iar acest lucru favorizează creșterea segmentului casnic. Capsulele vor scădea în timp, chiar dacă acum sunt în trend, în următorii 10 ani cred că o să scadă.
E vară, ce bem: Dalgona, cold brew nitro sau un clasic latte cu gheață?
Latte cu gheață sau Ginger Cold Brew.
Băuturi sănătoase cu cafea: e posibil sau e o contradicție de termeni? Când punem zahăr în cafea?
Cafeaua este foarte sănătoasă când se bea fără excese. Eu nu pun zahăr deloc de ceva ani în cafea și îmi place mult mai mult așa. Din păcate însă, văd că se consumă mult zahăr. Probabil, ușor-ușor o să scadă, există din ce în ce mai mare preocuparea pentru un stil de viață sănătos. Noi pregătim gama de siropuri fără zahar adăugat, pentru consumatorii care aleg să consume produse fără zahăr.
Care sunt obiceiurile unui cafegiu: urmează trenduri sau rămâne fidel unei singure băuturi?
Rămâne fidel si testează destul de rar ca sa poată face o diferența și să înțeleagă care este gustul momentului.
Cum a evoluat Cereal Crunch de la deschiderea primei locații până în prezent?
Cereal Crunch este într-o perioadă de stagnare acum. Am dezvoltat câteva concepte mixte între Cereal Crunch și 5 to go, iar momentan nu avem alte planuri cu acest brand.
500 de locații până la final de an, cum sună planul ăsta la jumătatea lui 2022?
Nu este deloc ușor, mai ales că luna martie, când s-a declanșat conflictul armat din Ucraina, totul a stagnat. Sunt încrezător că vom încheia anul cu un total între 450 și 500 de unități deschise.
Care sunt trendurile din marketing după care te ghidezi?
În primul rând, sunt conectat. Analizez activitatea de promovare a brandurilor mari, sunt atent la modul în care comunica și ce se întâmplă pe toate continentele vizavi de cafea. Particip la evenimentele globale din industrie și asta mă ajută foarte mult. Apoi, cred în nevoia de consistență unui brand. 5 to go a rămas fidel valorilor cu care s-a lansat în 2015, iar asta face ca experiența 5 to go să fie autentică, ceea ce îi face pe oameni să se întoarcă. Și mai cred în comunicarea deschisă, transparentă și în puterea emoției pe care o livrează consumatorilor un brand care este puternic.
Legat de trenduri, o să împărtășesc puțin din mindset-ul echipei 5 to go: nu vrem să urmăm trenduri, vrem să le creăm.
Există un secret al unui parteneriat în afaceri?
Transparență și respect reciproc.
Ai un sfat pentru tineri antreprenori?
Știu că este dificil. Fiecare are viziunea și visul lui. Majoritatea preferă să experimenteze pe propria piele primele greșeli în business, după care încep să adapteze, să asculte sau să apeleze la oameni din industria lor pentru a lua un sfat real. Nu empatizez cu persoanele care dau sfaturi într-o industrie în care nu au performat și nici nu cred că există un șablon unic pentru succes. Din acest motiv sunt împotriva acestui lucru, de a asculta pe cineva care nu știe ce este important în industria ta și cu ce probleme te lovești real. Sfat: fii atent pe cine urmărești, ascultă de cei care trebuie, filtrează informațiile, perseverează.
Nu în ultimul rând, unde vezi 5 to go în 5 ani?
Văd 5 to go ca un brand global pe piața HoReCa, dar și cu o creștere accelerată în retail. Cred că o să devină brand-ul care o sa fie lângă tine oriunde te-ai afla și calitatea o să fie mereu una bună, raportată la prețul de vânzare. Am foarte multă încredere în conceptul și în brandul 5 to go.
Cmentariile sunt închise