Trenduri în Ospitalitate cu Liviu Popescu

 Liviu Popescu a răspuns invitației Horeca Insight de a oferi un punct de vedere în ce privește noua normalitate din industrie și care sunt trendurile internaționale care vor prinde și la noi. În calitate de operator cu vechime în industria Ospitalității, Liviu este și co-organizator al RO-Wine alături de Marinela Ardelean.

  1. Prima și cea mai arzătoare întrebare: de ce staycation nu va fi niciodată o opțiune pentru cei obișnuiți să iasă în oraș? Când spunem staycation ne referim la experiența de a re-crea acasă experiența de cină la restaurant și bineînțeles vinul asociat experienței.

Consumatorii de restaurante nu ies in oras doar sa manance, ci si pentru ca doresc sa socializeze. Atunci cand ai experiente culinare acasa cu prietenii, te limitezi la un grup restrans de persoane. In schimb oamenii cauta sa intalneasca si alti oameni, doresc sa iasa in grupuri mai mari, sa faca parte dintr-o comunitate, sa aiba experiente noi.
In ultima vreme am obervat ca cei care au gatit acasa in perioada pandemiei au inceput sa compare retetele lor cu cele din restaurante, au devenit mai curiosi.
 

  1. Unul din trendurile menționate de site-uri de specialitate* este personalizarea experienței. Cum făceam asta înainte de martie 2020 și ce s-a schimbat în așteptările oaspeților în 2021?

Clientilor de restaurante in 2021 li se pare incredibil ca pot socializa, ca pot sta cu prietenii lor la aceeasi masa, ca pot vedea si aglomerari de persoane, lucru care pana in 2020 li se parea ceva normal. Oaspetii din 2021 se multumesc cu lucruri simple.

  1. Cum contribuie un vin potrivit la personalizarea experienței de dining? Care este rolul unui somelier în desăvârșirea acestei experiențe?

Vinul poate fi „ingredientul” principal al unei cine. Atunci cand mancarea este buna vinul va finaliza experienta, iar daca mancarea nu este conform asteptarilor, vinul poate suplini deficitul oferit de preparatele culinare.  

In primul rand rolul somelierului este acela de a comunica foarte bine cu clientul si de a avea abilitatea ca dintr-o discutie de maxim 1 minut sa ofere cea mai potrivita bautura in functie de preferintele clientului si de ceea ce a comandat. Pe langa cunostinte, somelierul trebuie sa fie un foarte bun comunicator.  

  1. Dacă pentru vecinii noștri mersul la restaurant era un obicei, pentru români era… ? Cum se va alinia întreaga Europă la noile tendințe care bat monedă pe economisire sau revenire la atât de popularul “less is more”?

Discutia este mult mai ampla, dar cred ca in urmatoarea perioada si clientii trebuie sa se obisnuiasca cu “less is more”. Atat restaurantele cat si hotelurile au fost lovite din plin de criza din perioada pandemiei si lucruri care au fost construite in ani de zile nu se pot pune in aplicare dupa o criza ca cea din ultimul an si jumatate.  

  1. Ce aspecte pozitive (și negative) va aduce tendința spre digitalizare și tehnologizare în Ospitalitate?

Se vor simplifica foarte multe proceduri, se va putea lucra cu mai putin personal. Acest personal trebuie pregatit sa lucreze cu noile tehnologii. De asemenea, consider ca se poate digitaliza pana intr-un punct, pe zona de back office, introducerea unor masinarii, roboti in bucatarie, insa zona de “client service” nu poate fi inlocuita. In acest domeniu interactiunea clientilor cu personalul de servire este foarte importanta, aceasta influentand foarte mult experienta oaspetilor in locatie.  

  1. Suntem un popor renumit pentru ospitalitate, cât ne precede repuția și cât întreținem această reputație?

Reputatia dateaza mai mult din perioada interbelica dar din pacate in perioada comunista n-a mai existat. Dupa revolutia din 1989 am constatat cu tristete ca romanii sunt mai ospitalieri cu strainii decat cu co-nationalii lor.
Daca dorim sa crestem ca si nivel de servicii, trebuie sa oferim acelasi standard de ospitalitate tuturor.

  1. RO-Wine se află la a 5-a ediție și e cu siguranța un prilej bun de reconectare. Cum s-a resimțit lipsa marilor evenimente pentru jucătorii din Horeca?

S-a resimtit din plin si foarte brusc. In 2019 era o abundenta de evenimente si toata lumea si-a facut planuri din timp pentru anul 2020. Cu totii visam la cresteri economice pentru anul urmator, in schimb experienta pandemiei a dus la o oprire brusca.

  1. Cine își dă întâlnire pe 18-19 septembrie la RO-Wine?

RO-Wine este locul în care antreprenorii HoReCa şi profesioniştii din domeniu, dar şi iubitorii şi colecţionarii de vin pot interacţiona direct cu proprietarii cramelor de participante.

Ca în fiecare an, RO-Wine va include crame din România, Europa şi din alte regiuni viticole ale lumii, o selecţie gourmet impresionantă, masterclass-uri susţinute de autorităţi în domeniu şi evenimente speciale.

Accesul profesioniștilor din piața horeca şi – proprietari, sommelieri, barmani, reprezentanţi – este gratuit în ambele zile.
În calitate de operator HoReCa şi Vicepreşedinte HORA, cred că este de datoria noastră să susţinem această revenire prin toate eforturile posibile, să oferim oportunităţi noi atât operatorilor de restaurante, cât şi producatorilor şi pasionaţilor de vin.

  1. O altă tendință a industriei este preocuparea crescândă pentru sustenabilitate.

Vinurile biodinamice sunt din ce în ce mai des menționate și sunt practic acele vinuri organice produse în armonie cu natura. Producătorii acestor vinuri spun că prețul cu cel puțin 30% mai mare este reflectat în gust – ce părere ai? Există o piață a vinurilor organice în România?

Este un trend legat de vinurile biodinamice care sunt considerate ca fiind speciale. In  Romania cultura consumului de vin este in crestere, ceea ce va duce in paralel si la cresterea interesului pentru vinurile biodinamice.
Prin RO-Wine contribuim activ la promovarea acestora, si descoperirea povestilor din spatele acestor vinuri oferind posibilitatea vizitatorilor sa deguste vinuri premium din toata lumea.

 

  1. Dacă tot am vorbit de sustenabilitate și dacă luăm în considerare că o masă cu prietenii este totuși o experiență, virtualul va putea înlocui vreodată experiența în sine?

Nu! Asa cum am precizat mai devreme, oamenii se bucura de intalnirea cu prietenii intr-un cadru adecvat cu muzica ambientala, decoruri, cu alti oameni, toate facand parte din experienta in sine.

  1. Ce părere ai despre acest trend al vedetelor care cumpără branduri de băuturi sau crame și dau un impuls respectivului business? Se pare că Brad Pitt s-a implicat serios în crearea Fleur de Miraval rosé Champagne, ce crezi că aduce un investitor celebru unui start-up din industria vinului?

Ofera notorietate desi teoria mea este ca nu poate fi greu sa promovezi niste vinuri pe care scrie : „Made in France”, „Provence”, „Bordeaux”.
Cei care investesc in aceste businessuri au o misiune relativ usoara. Brandul de tara, de zona, apelatiunea vinurilor respective sunt deja un atuu incredibil. Cred ca la acest lucru trebuie sa lucram si noi legat de vinurile romanesti.

  1. Cum vezi viitorul pentru industria Ospitalității, putem considera că ce e mai greu a trecut?

Din experienta ultimilor ani am invatat ca in aceasta industrie trebuie sa fii mereu in alerta si sa te astepti ca imprevizibilul sa se intample. Nu m-as hazarda sa spun ca ce e mai greu a trecut. Suntem in „stare de alerta” in continuare.

*hospitalityinsights.ehl.edu/hospitality-industry-trends

RO-Wine | Festivalul Internațional al Vinului din România este primul festival al vinului autohton orientat exclusiv spre piețele de vin premium și de lux.

Festivalul se află deja la cea de-a 5-a ediție în 2021, iar Horeca Insight sprijină evenimentul în calitate de partener media. Edițiile precedente care au avut loc până acum la București și în țară au fost organizate de Marinela V. Ardelean și de Liviu Popescu – coproprietar al grupului Fratelli și vicepreședinte HORA – și Mihai Popescu – designer și arhitect, coproprietar al Grupul Fratelli.

 

 

Cmentariile sunt închise