Miron Radić este Directorul Executiv al cramei Liliac din anul 2015, dar parcursul său profesional la Liliac a început în urmă cu 10 ani, inițial ca Manager de Dezvoltare. Absolvent al Universității de Economie și Afaceri din Viena, având specializare în Marketing și Managementul Produselor, Miron este un etalon al unei generații avide de reinventare și evoluție.
Cine este Miron Radić, care a fost parcursul tău profesional și cum de ai ales tocmai țara noastră pentru a găzdui evoluția profesională?
Miron Radić este om de marketing la bază, care iubește vinul și provocările. Nu am ales direct România, a fost o frumoasă coincidență, dar după ce am vizitat țara câțiva ani la rând, decizie de a mă muta aici a fost una ușoară, mai ales că nu sunt multe țări care oferă un astfel de potențial.
Un tânăr profesionist trebuie să fie mereu informat. Tu cum alegi să fii la curent cu trendurile industriei?
Ca în orice industrie, este important să fii consecvent în autoeducare. Industria vinului este una destul de tradițională, astfel că schimbări majore nu se întămplă legat de dinamică; unele trenduri apar în alte țări și acestea pot fi observate, învățate și aplicate la piața locală. De asemenea, e nevoie doar de o gândire creativă și o minte deschisă pentru a observa trenduri din alte industrii care ar putea fi adaptate și folosite și în industria vinului.
Consideri că din țările care dau naștere trendurilor, este vreuna care ar putea servi drept model pentru Romania?
Este foarte greu să compari țări cu tradiție în industria vinului cu România, dat fiind că au un avantaj imens în termeni de istorie și cunoștințe. Pe plan local, cramele din Moldova fac o treabă excelentă în promovarea țării ca țară a vinurilor și din perspectiva turismului viticol, dar putem învăța de asemenea foarte multe de la italieni și modul lor de a face agroturism. Din punct de vedere al marketingului, țări din noua lume precum Noua Zeelandă, Australia sau SUA sunt repere relevante.
Dacă tot am deschis subiectul tendințe din industria vinului, care dintre următoarele pot fi considerate mai atrăgătoare: folosirea în vinificație a plantelor și fructelor indigene, vinurile biodinamice sau folosirea unor varietăți de struguri locali?
A fi eco-friendly este un trend global care atinge și industria vinului, în timp ce focusul pe varietățile locale de struguri reprezintă o șansă imensă pentru România și îi poate asigura un loc fruntaș în lumea vinului. Alte trenduri care cred că vor inunda piața locală în următorii ani sunt vinurile slab alcolizate și vinurile naturale, constituite în nișe mici deocamdată, dar în piețele mai dezvoltate sunt trenduri semnificative.
Viziunea și exuberanță unor tineri profesioniști: ce a stat la baza parteneriatului cu Castel Mimi?
Parteneriarul cu Castel Mimi a început ca un dialog între prieteni care au o pasiune comună pentru pionierat. Adrian și cu mine ne confruntăm cu aceeași gândire tradițională în industria în care activăm și amândoi ne-am dorit să facem din asta o provocare. Nu ne-a luat mult timp de la prima discuție până la sticla finală de vin, dar pandemia ne-a împins să amânăm lansarea cu un an față de ce plănuisem.
Consideri că dorința aceasta de colaborări sau proiecte inedite este o trăsătură a generației tale?
Dacă ideea și implementarea unui proiect inedit îți aparțin, ești fie foarte deștept ori opusul. Cred că ține de mintea deschisă a tinerilor antreprenori să facă proiecte de genul celor făcute de noi, întrucât riscul este dificil de estimat, dar ca în viață, trebuie să faci pași și către necunoscut.
Cum și-au pus amprenta ultimii doi ani asupra Liliac în ce privește lecții învățate sau reinventare?
Sincer, simt că suntem mult mai buni și mai înțelepți decât la începutul pandemiei, dar mai este mult de învățat. Am optimizat canalele de distribuție, le-am diversificat și mărit, dar în final, depindem de efectele macroeconomice ale fiecărei crize.
Care crezi că va fi amprenta lui Ghislain Moritz în dezvoltarea ulterioară a Cramelor Liliac?
Prezența lui Ghislain Moritz în echipa noastră reprezintă o investiție în calitate și sustenabilitate. Suntem siguri că amprenta lui va fi foarte vizibilă în stilul vinurilor noastre, prin adăugarea unui plus de personalitate și prin crearea celor mai bune vinuri pe care le-a văzut Transilvania.
Ne poți dezvălui care sunt planurile pe term scurt ale cramei?
În prezent, suntem în plin proces de extindere și modernizare a cramei, prin creșterea capacității de producție și investiții în tehnologii moderne pentru a asigura cel mai înalt nivel al calității de producție. Am demarat în această vară și vom finalia procesul până în primăvara anului viitor, pentru prima dată cu ajutorul fondurilor europene. Acesta este punctul de pornire din planul nostru pe termen lung de a deveni cea mai bună cramă din țară.
Concursul anual pentru eticheta Young Liliac atrage artiști din generația Z către construirea unor repere privind cultura vinului – cât de important este acest public pentru voi?
Deși este o frază clișeu, tinerii sunt viitorul nostru și nu există altă cale de a privi asta. Industria vinului deseori neglijează complet acești viitori consumatori, în timp ce alte industrii, cum sunt berariile artizanale sau producătorii de tării, îi targetează mult mai mult. Pentru noi, nu este doar aspectul comercial, dar și ideea de începe să îi educăm pentru a deveni iubitori de vin care apreciază calitatea și munca din spatele unui vin bun.
Ne poți oferi o descriere scurtă a factorilor care fac unic terroir-ul din Transilvania și cel al podgoriilor Liliac?
Sunt de fapt doi factori care joacă un rol semnificativ și care fac diferența față de alte regiuni viticole ale țării: În primul rând, altitudinea podgoriilor, care este una dintre cele mai înalte din țară și care asigură vânturi constante, reducând astfel nevoia de tratare e viei. Al doilea aspect, care este conectat cu primul, ține de temperature locului, regiunea Lechința fiind mai răcoroasă decât restul țării, ceea ce permite strugurilor să se maturizeze în timp, să nu se coacă prea mult și să-și păstreze aromele din plin.
Găzduiți și programe educaționale la Liliac?
Suntem una dintre primele crame care oferă fiecărui partener un program complet de training pentru echipă când vine vorba de vinuri. O persoană educată se traduce în câștig pentru ambele părți, atât pentru locația Horeca cât și pentru vinurile noastre. Pe lângă asta, colaborăm foarte bine cu Universtitatea din Cluj-Napoca: persoanele cheie de la crama noastră au finalizat studiile acolo. Mai departe, investim în educația echipei, prin asigurarea de cursuri WSET și a altor programe de training, acoperite complet de companie. Suntem în discuții și cu anumiți parteneri pentru a oferi cursuri pentru iubitorii de vin interesați, evitând abordarea ușor depășită a unui program de training pentru somelieri.
Liliac se numără printre principalii promotori ai turismului viticol, crezi că 2022 va marca o creștere a interesului, respectiv a numărului de turiști?
Anul acesta am înregistrat o creștere a numărului de vizitatori la cramă. Pandemia a întărit trendul turismului local și eco, astfel putem simți că, în sfârșit, oamenii descoperă tot mai mult frumusețea țării lor.
Pe final te rugăm să ne spui câteva cuvinte despre vinurile Tandem and Very Vienna.
Tandem este un proiect care vine chiar din suflet, întrucât este un simbol al prieteniei, nu doar între mine și Adrian, ci între Republica Moldova și România și locuitorii acestora. În special în vremuri în care pacea nu e o garanție, prietenia și munca în tandem sunt și mai de preț. Very Vienna este un alt proiect pionier al nostru, întrucât suntem prima cramă din România care a produs un vin în altă țară. Este un vin produs în inima Vienei, cu un touch transilvănean.
Cmentariile sunt închise